عصر بازار

در فرابورس انجام می‌شود

عرضه ۸ میلیون سهم سپرده گذاری مرکزی از سوی بانک ملی

اعتبار- معاون عملیات و نظارت فرابورس گفت: شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، روز ۲۴ اردیبهشت، چهار درصد از سهام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی را به قیمت پایه هر سهم دو هزار و ۱۴۳ریال، در بازار سوم فرابورس عرضه می‌کند.

عرضه ۸ میلیون سهم سپرده گذاری مرکزی از سوی بانک ملی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۵:۴۵:۰۵

    به گزارش پایگاه خبری اعتبار، حسن محمد تبار افزود: شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی به وکالت از بانک ملی قصد دارد، 8 میلیون سهم، معادل چهاردرصد از سهام شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه را به ارزش 17میلیارد و 144میلیون ریال و به نرخ پایه 2 هزار و 143 ریال، به طور یکجا و به صورت نقد و شرایطی، شنبه 24 اردیبهشت در بازار سوم فرابورس عرضه کند.

    \r\n

    وی تاکید کرد: متقاضیان شرکت در این رقابت باید تا پایان وقت اداری 18 اردیبهشت، درخواست خود را از طریق کارگزاران فرابورس ایران به اداره نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار تحویل دهند.

    \r\n

    به گفته وی، شرکت سپرده گذاری مرکزی با 200 میلیارد ریال سرمایه در زمینه ثبت، سپرده‌گذاری و انتقال مالکیت اوراق بهادار و نیز تسویه و پایاپای معاملات اوراق بهادار و ابزارهای مالی فعالیت می‌کند.

    \r\n

    محمدتبار تصریح کرد: به استناد بند 2 مصوبه یکصدو نهمین جلسه هیات سازمان بورس و اوراق بهادار در 29 مرداد 1387، فقط نهادهای مالی، نهادهای مالی فعال در بازار پول و بیمه و تشکل‌های خود انتظام، مجاز به خرید سهام شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه هستند.

    \r\n

    وی درباره ممتاز بودن قسمتی از سهام شرکت سپرده‌گذاری توضیح داد: بر اساس ماده 8 اساسنامه شرکت، تعداد10میلیون سهم سازمان بورس و اوراق بهادار ممتاز بوده و امتیاز آن داشتن حق انتخاب سه عضو از پنج عضو هیات مدیره که ازسوی سازمان بورس تعیین می‌شود.

    \r\n

    همچنین در صورت افزایش سرمایه، سهام ممتاز همواره برای حفظ پنج درصد از کل سهام شرکت دارای حق مشارکت است و سرمایه شرکت 200میلیارد ریال، منقسم به 190میلیون سهم عادی با نام یکهزار ریالی و 10میلیون سهم ممتاز با نام یکهزار ریالی است.

    \r\n

    به گفته وی بانک ملی ایران 14درصد، سازمان بورس و اوراق بهادار پنج درصد، شرکت بورس اوراق بهادر 5درصد، کارگزاران بورس اوراق بهادار شامل 62کارگزاری 18.3 درصد و سایرین 57.7 درصد از سهام شرکت سپرده گذاری مرکزی را در اختیار دارند

    \r\n

    \r\n
    پورسعید خلیلی