عصر بازار

تعویق انتظارات افزایش نرخ‌بهره تا پایان سال

عصر اعتبار- در حالی‌که فدرال‌رزرو روز گذشته تصمیم به تثبیت نرخ بهره گرفت،‌ جانت یلن در کنفرانس خبری خود اعلام کرد که همچنان می‌توان انتظار افزایش نرخ بهره در پایان سال جاری را داشت.

تعویق انتظارات افزایش نرخ‌بهره تا پایان سال
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، جانت یلن، رئیس بانک مرکزی ایالات متحده با ارائه نشانه‌هایی از تکرار سیاست‌های قبلی در مورد نخستین افزایش نرخ بهره در 9 سال اخیر اعلام داشت: «این اقدام از سپتامبر به دسامبر موکول شده است.»

    یلن در کنفرانس خبری خود پس از نشست دوروزه فدرال‌رزرو اعلام داشت که انتظار افزایش نرخ بهره در سال جاری همچنان وجود دارد. او با تاکید بر قدرت اقتصاد آمریکا، تصمیم به تعویق این افزایش نرخ کرده تا به عدم اطمینان در مورد دورنمای اقتصاد جهان و آشفتگی بازارهای مالی در ماه گذشته پاسخی داده باشد.

    وی اعلام کرد: «پیشرفت‌های اخیر، تغییری اساسی در چشم‌انداز ما ایجاد نکرده است. اقتصاد عملکرد خوبی دارد و ما انتظار داریم این روند ادامه داشته باشد.»

    رویکرد یلن به موازات استراتژی رئیس سابق بانک مرکزی ایالات متحده (بن برنانکی) در سال 2013 مبنی بر آغاز بازگشت مقیاس‌سازی در خرید اوراق قرضه بود. همانند امروز، ‌اغلب ملاحظات اولیه بانک مرکزی در مورد اقدام عملی در سال 2013 بر توسعه در بازارهای نوظهوری متمرکز بود که بیشترین تاثیر را از تصمیم برنانکی دیده بودند.

    آینده و حال
    آنتا مارکوسکا،‌ اقتصاددان ارشد سوسیته‌جنرال در نیویورک اعلام داشت وضعیت امروز نسبت به آنچه در سال 2013 وجود داشت،‌ «در مسیرهای زیادی رشد کرده است.» وی با اشاره به نمایش ضعیف مالی پیش رو و نگرانی در مورد بازارهای درحال ظهور اعلام داشت: «اگر تمامی این مشکلات توسط تصمیم ماه دسامبر حل شود،‌ انتظار من این است که آمارها قطعا افزایش نرخ را حمایت خواهند کرد.»

    در پی انتشار اخبار این تصمیم بانک مرکزی، معامله گران در بازار آتی، ‌شانس افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر را زیر 50 درصد پیش‌بینی کردند؛ این در حالی است که روز چهارشنبه این احتمال 64 درصد تخمین زده می‌شد. این موضوع بر اساس فرضیه‌ای شکل گرفت که در آن نرخ بهره موثر بعد از افزایش به‌طور متوسط 0.375 درصد خواهد بود.

    باید منتظر ماند و دید
    قضاوت کمیته بازار آزاد فدرال این است که باید برای شواهد بیشتر منتظر ماند؛ شواهدی که شامل پیشرفت در بازار کار برای تقویت اعتماد به افزایش 2 درصدی تورم در میان مدت خواهد بود.

    کندی رشد اقتصادی در چین به تمامی دنیا سرایت کرده و باعث زیان در کشورهای تولیدکننده مواد اولیه شده است. در داخل آمریکا،‌ مقامات بانک مرکزی درحال دست و پنجه نرم کردن با نرخ تورم پایین هستند، نرخی که بعد از 12 ماه در پایان جولای تنها 0.3 درصد افزایش داشته است.

    لوک تیلی،‌ اقتصاددان ارشد ویلیمینگتون تراست می‌گوید: «آنها نهایتا درپی بازگشت اعتماد برای تورم دوباره هستند.»

    انتظارت تورمی
    یلن اعلام کرده است: FOMC (کمیته بازار آزاد فدرال) رکود اخیر را تحت نظر قرار داده و به نظارت دقیق بر تغییرات تورم ادامه خواهد داد.

    یلن اظهار داشت: «‌به نظر من اعتبار ما وابسته به دفاع از هدف تورمی است؛ ما می‌خواهیم که تورم به 2 درصد برگردد.»

    وی بر اهمیت پیشرفت پیوسته در بازار کار برای تقویت اعتماد به بازگشت نرخ نهایی تورم به 2 درصد، تاکید کرد. از دید یلن،‌ دستمزدها افزایش یافته و تورم در حال شتابگیری است؛ آن هم در حالی که بیکاری روز به روز کاسته می شود.

    اقتصاد آمریکا در سال منتهی به آگوست، 2.92 میلیون شغل ایجاد کرد که نرخ بیکاری را به زیر 5.1 درصد کشاند. نرخی که نزدیک به سطحی است که از نظر قانونگذاران بانک مرکزی «اشتغال کامل» محسوب می شود.

    عملکرد تاثیرگذار
    رئیس بانک مرکزی ایالات متحده گفت:‌ «همان‌طور که تاکید کردم ما به دنبال این هستیم که اقتصاد آمریکا با ایجاد کار و تقویت تقاضای داخلی عملکرد خوبی داشته باشد و ما را تحت تاثیر قرار دهد.»

    درحالی‌که یلن امکان افزایش نرخ بهره بانک مرکزی را در نشست بعدی در اکتبر را داد، اقتصاددانان و معامله‌گران از سخنان او استقبالی نکردند. بر اساس معاملات بازار آتی بودجه فدرال، احتمال رشد نرخ در ماه آینده در حدود 20 درصد بوده است.

    کریس روپکی، اقتصاددان ارشد مالی در بانک توکیو-میتسوبیشی اعلام کرد برای یلن دشوار است تا سرمایه گذاران را قانع کند که بانک مرکزی به‌دنبال افزایش نرخ بهره در سال جاری است. وی اضافه کرد:‌ «تغییر در روانشناسی بازار بسیار دشوار خواهد بود. معامله‌گران احساس می کنند تاخیر بیشتر به نفع بانک مرکزی خواهد بود.»

    روپکی در پایان افزود: «پیش‌بینی من برای زمان افزایش نرخ بهره، دسامبر است.»

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو