عصر بازار

چین و ژاپن ۲ جبهه اصلی جنگ‌ارزی می‌شوند؟

عصر اعتبار- با «آبه‌نومیکس» ژاپن، تسهیل کمی اروپا و کاهش تعمدی نرخ برابری یوآن چین، کارشناسان اخیراً دغدغه‌ جدیدی پیدا کرده‌اند که «جنگ ارزی» نام دارد. اندی شی، اقتصاددان مستقل در مصاحبه‌ای با تلویزیون «سی‌ان‌بی‌سی» احتمالات جنگ ارزی چین و ژاپن را بررسی کرده است.

چین و ژاپن ۲ جبهه اصلی جنگ‌ارزی می‌شوند؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز،  اندی شی در گفت‌وگو با «سی‌ان‌بی‌سی» تأکید کرد که چین از نرخ برابری پول خود دفاع می‌کند و گفت: نکته‌ای که بسیاری درک نمی‌کنند این است که کاهش3 درصدی نرخ برابر یوآن که چند هفته پیش صورت گرفت، اشتباه بود. اما باید به منزله هشداری برای ژاپن باشد تا اجازه ندهد ین بیش از این ضعیف شود.

    شی افزود: اگر نرخ برابری ین بالا بماند، شانس چین نیز برای نگه‌داشتن نرخ ارز در سطح کنونی افزایش می‌یابد.

    مجری‌ «سی‌ان‌بی‌سی» با اشاره به داده‌های دلسردکننده مربوط به تجارت ژاپن که اواخر هفته منتشر شد، گفت: تحقیق رویترز نشان می‌داد 70 درصد شرکت‌های جامعه آماری‌شان، چین را عامل چالشی کسب‌وکار خود  می‌دانند و به همین خاطر است که پیش‌بینی می‌کنند در آینده سود و صادرات کمتری داشته باشند. وی از شی درباره احتمال آغاز جنگ ارزی بین این دو غول آسیا پرسید.

    اندی شی ضمن اظهار امیدواری از عدم وقوع چنین جنگی افزود: به عقیده من نه چین و نه ژاپن خواستار جنگ ارزی نیستند. اما مسئله اینجاست که ژاپن اجازه داده ین تا حد زیادی تضعیف شود و به نظر می‌رسد تنها هدف برنامه اقتصادی نخست‌وزیر ژاپن (موسوم به «آبه‌نومیکس») کاهش نرخ برابری ین باشد.

    این اقتصاددان مستقل چینی مستقر در شانگهای تأکید کرد که چین دیگر از تماشاچی بودن خسته شده و اقدامش برای کاهش نرخ یوآن به منزله هشداری برای ژاپن و دولت شینزو آبه بود تا  متوجه شوند که نمی‌توانند هرکاری می‌خواهند را انجام دهند.

    شی ادامه داد: مشخص است که میان مقامات چینی بر سر کاهش نرخ برابری یوآن توافق وجود ندارد. یوآن نزدیک به 12 سال به طور مداوم بالا رفته و اگر ناگهان  کاهش یابد، از لحاظ روانشناسی ملی شوک بزرگی به کشور وارد خواهد شد. از طرفی بسیاری از سیاست‌مداران آمریکایی موافق کاهش نرخ برابری ین نیستند. و تازه چین و آمریکا رقیب مستقیم هم نیستند.

    وی تأکید کرد: به عقیده من اولین پیغام دولت چین برای ژاپن و در وهله دوم برای برخی کشورهای آسیایی بود که نباید وارد جنگ ارزی شوند. زیرا هیچ‌کس موافق آن نیست و اگر اشتباهات گذشته را تکرار کنیم، نتیجه‌ای جز بحران اقتصادی مشابه سال 1997 نخواهد داشت.

    به گفته شی برخلاف سال1997، چین در حال حاضر ذخیره ارزی زیادی دارد و به همین خاطر نباید به بحران اقتصادی مانند آن دچار شویم. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که وزرای اقتصاد چین، کره و ژاپن طی یک جلسه به توافق برسند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو