عصر بازار

۲ پیش‌بینی مسکنی یک مقام دولتی

عصر اعتبار- مدیرکل اقتصاد و برنامه‌ریزی مسکن وزارت راه و شهرسازی معتقد است:رکود مسکن امسال ادامه دارد اما ممکن است سال آینده اتفاقاتی در این بخش رخ دهد.

۲ پیش‌بینی مسکنی یک مقام دولتی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، علی چگینی در گفت‌گو با اقتصادنیوز در پیش‌بینی تغییر قیمت و معاملات برای بازار مسکن اظهار کرد: ممکن است سال آینده با توجه به جا افتادن موضوع توافق هسته‎ای و جان گرفتن اقتصاد کشور ، بخش مسکن به سمت مقدار تورم تغییر قیمت دهد اما امسال هیچ تغییر قیمتی رخ نخواهد داد.

    وی افزود: بخش مسکن در ایران دوره‎های رونق و رکود را می‌گذراند. بنابراین باید تلاش شود این دوره‌ها عمق رکود کمتر و اوج قیمت در زمان رونق به لحاظ قیمتی ملایم‌تری داشته باشند. چرا که هریک باعث آسیب به تولید کننده و مصرف کننده می‌شود.

    به گفته چگینی ، تقریبا 26 ماه است که بخش مسکن در رکود قیمتی و معاملاتی به سر می‌برد.

    وی تصریح کرد: امسال نیز آمارها نشان می‌دهند تقاضا برای ساخت‌وساز چندان تغییر نداشته است و پیش‌بینی نمی‌شود که برای سال جاری نیز تعداد پروانه‌ها افزایش یابد، بلکه پیش‌بینی می‌شود همین روند تا پایان سال ادامه‌دار باشد.
     
    مدیر کل اقتصاد و برنامه‌ریزی مسکن وزارت راه و شهرسازی افزود: آمارها نشان می‌دهد در دو سال آینده مسکن کمتری عرضه می‌شود، چرا که تولیدات مسکن حدود 18 تا 28 ماه برای عرضه نهایی زمان لازم دارد.

    وی اظهار کرد : هنگامی که در سال 93 و 94 پروانه ساختمانی کمتری صادر شود، سال‌های 95 و 96 عرضه کمتری در واحدهای مسکونی صورت می‌گیرد و پیش‌بینی می‌شود که این روند همچنان ادامه یابد.

    چگینی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال نیز مسکن در حالت رکود بماند، گرچه این موضوع در بلند مدت چندان خوشایند نیست و تولیدکنندگان کمتر می‌شوند، اما در تابستان امسال قیمت مسکن حتی کاهشی هم بوده‌ است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی