عصر بازار

ورود ایران چک ۵۰ هزار تومانی جدید به چرخه بازار

عصر اعتبار- ایران چک ۵۰ هزار تومانی با طرح جدید که همزمان با تولد امام رضا (چهارم شهریور) توسط بانک مرکزی رونمایی شده بود با قرارگیری در عابر بانک ها در چرخه بازار افتاد.

ورود ایران چک ۵۰ هزار تومانی جدید به چرخه بازار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، طرح جدید ایران چک 50 هزار تومانی همزمان با سالروز میلاد امام رضا(ع)در نهاد ریاست جمهوری با حضور رییس جمهور و اعضای هیات دولت رونمایی شد.

    ** مشخصات ایران چک 50 هزار تومانی جدید
    ایران چک پانصد هزار ریالی جدید در ابعاد 71*142 میلی متر تولید شده است. تصویر روی ایران چک، نقش گنبد و گلدسته حرم امام رضا (ع) و نمای پشت آن سقاخانه است که در صحن انقلاب حرم امام هشتم قرار دارد. همچنین در رو و پشت این ایران چک، نماد خورشیدی درج شده که یک پرنده به سوی آن در حال پرواز است.
    کاغذ ایران چک بازتاب نور ماوراء بنفش را منعکس نمی کند و در سطح کاغذ از الیاف فلورسنتی نامرئی استفاده شده که زیر نور ماوراء بنفش در 4 رنگ قابل مشاهده می باشد. در این ایران چک دو نوع نخ امنیتی تعبیه شده است.
    نخ امنیتی پنهان که عبارت I.R.IRAN روی آن درج شده و درون کاغذ قرار گرفته و نخ امنیتی پنجره ای که از نوع هولوگرافیکی با ریزنوشته است و به گونه ای درون کاغذ قرار گرفته که قسمتی از آن نمایان و قسمتی دیگر در بطن کاغذ مخفی می باشد و با قرار دادن ایران چک از رو در مقابل نور تمام نخ نمایان می شود.
    طراحی کلیه نقوش ایران چک به صورت خطی و با استفاده از نرم افزارهای امنیتی انجام گرفته است و هر خط حامل اطلاعات مربوط به رنگ خود است، در صورتی که در نمونه های جعلی خطوط از ترکیب نقاط رنگی تشکیل شد ه اند و به راحتی بوسیله ذره بین قابل تشخیص است.
    همچنین بخش هایی از طرح و شماره سریال ها با استفاده از مرکب فلورسنتی چاپ شده که زیر نور ماوراء بنفش به رنگ های سبز و طلایی مایل به زرد قابل مشاهده است. به علاوه بخش هایی از تصویر پرنده و عدد 50 با مرکب نامرئی چاپ شده است که زیر نور ماوراء بنفش با رنگهای قرمز و آبی به صورت مکمل نمایان می شوند.
    در این ایران چک از چاپ برجسته در 3 رنگ استفاده شده است که به سهولت با انگشتان دست قابل لمس و شناسایی است. از دیگر ویژگیهای امنیتی ایران چک ریز نوشته ها هستند. ریز نوشته یا میکروپرینت نوشته های بسیار ریزی هستند که با ابزار بزرگ نمایی قابل مشاهده بوده و تنها می توانند به وسیله دستگاه های چاپ امنیتی چاپ شوند.
    مرکب فلورسنت بکار رفته در چاپ افست با تابش نور ماوراء بنفش، بازتاب نور شدید داشته و به رنگ سبز فسفری تغییر می کند. چاپ شماره سریال ها نیز با استفاده از مرکب قرمز و مشکی فلورسنت بوده و تحت تابش نور ماوراء بنفش به رنگ های طلائی مایل به زرد و سبز تغییر رنگ می دهند.
    از مزیت های ایران چک جدید نسبت به ایران چک موجود داشتن نوع خاصی از واترمارک یا تصویر محو است. در واقع عدد 50 در روی ایران چک در خمیر کاغذ قرار گرفته و در مقابل نور به صورت روشن قابل رویت است.
    همچنین به کارگیری مرکب نامرئی از دیگر امتیازات ایران چک است. بدین ترتیب که بخشهایی از تصویر پرنده و عدد 50 با مرکب نامرئی چاپ شده است که زیر نور ماوراء بنفش با رنگ های قرمز و آبی به صورت مکمل نمایان می شوند.
    افزایش تعداد تصاویر مکمل یا سیترو در نسل جدید ایران چک نیز از دیگر موارد قابل ذکر است. این طرح به صورت تصویر و عدد به گونه ای چاپ شده است که قسمتی از طرح در رو و قسمتی دیگر در پشت ایران چک قرار گرفته و در مقابل نور همدیگر را کامل می کنند.
    همچنین تعداد طرح های مخفی نیز در ایران چک جدید افزایش یافته است، این طرح شامل عدد 50 در دو قسمت از روی ایران چک است که با چاپ برجسته و به صورت مخفی قرار گرفته و با قرار دادن اسکناس به شکل تقریبا افقی در راستای چشم، نمایان می شود.
    ایران چک پانصد هزار ریالی جدید در ابعاد 71*142 میلیمتر یعنی کوچکتر از قطع ایران چک فعلی و برابر با قطع اسکناس پانصد ریالی تولید شده است. البته باید توجه داشت که مزایایی بر این اندازه از اسکناس و ایران چک مترتب است که از آن جمله می توان به بهینه بودن اندازه از جهت کاهش مصرف کاغذ و مرکب امنیتی، بهره مندی از فرمت بهینه چاپ و افزایش راندمان تولید، کاهش ضایعات تولید، سهولت حمل و قرارگیری در کیف پول و به تبع آن عمر طولانی تر ایران چک اشاره کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی