عصر بازار

شاخص بورس‌های جهان فروریخت

عصر اعتبار- با تغییر نکردن نرخ بهره، پنجشنبه از سوی بانک مرکزی آمریکا، چنین به سرمایه‌گذاران القا شد که هنوز وضع اقتصاد جهان خوش نیست و همین مسئله سبب کاهش ارزش سهام در بازارهای بورس سراسر جهان شد.

شاخص بورس‌های جهان فروریخت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از گاردین، ارزش سهام بازارهای بورس جهان با تصمیم فدرال رزرو آمریکا مبنی بر عدم افزایش نرخ بهره در این کشور فرو ریخت. این تصمیم، به سرمایه‌گذاران القا کرد که هنوز اقتصاد جهانی وضعیت مناسبی ندارد.

    پنج‌شنبه 17 سپتامبر فدرال رزرو آمریکا قرار بود بالاخره بعد از ماه‌ها که قول افزایش نرخ بهره را داده بود، این تصمیم را عملی کند، اما همچنان جانت‌ یلن رئیس بانک مرکزی این کشور این تغییر را به ماه‌های آینده موکول کرد.

    بانک مرکزی این کشور که از سال 2006 تاکنون برای تقویت اقتصاد آمریکا نرخ بهره را تغییر نداده است، پیشتر اعلام کرده بود علائمی مبنی بر تقویت رشد اقتصادی در این کشور برای افزایش نرخ بهره وجود دارد.

    به هر حال، روز گذشته تصمیم فدرال رزرو بر اینکه نرخ بهره در همان محدوده صفر تا 0.25 درصد باقی بماند باعث ریزش ارزش سهام بازارهای بورس جهان شد.

    ارزش سهام بازارهای بورس حدود 2 درصد کاهش یافت. شاخص نیکی ژاپن کاهش 2 درصدی را تجربه کرد. شاخص داکس آلمان 3 درصد کاهش یافت. شاخص CAC فرانسه 2.5 درصد افت کرد و FTSE به میزان 1.3 درصد افت داشت.

    در این میان، برخی تحلیلگران معتقدند هنوز برای افزایش نرخ بهره آمریکا زود است. اقتصاد این کشور چندان تقویت نشده است که به این زودی نرخ بهره تغییر یابد.

    پائول آشورس تحلیلگر آمریکا و مشاور اقتصاد سرمایه‌ای معتقد است: فدرال رزرو باید افزایش نرخ بهره را حداقل تا ماه دسامبر به تأخیر بیندازد و حتی ممکن است دلایلی برای به تأخیر انداختنن نرخ بهره تا سال 2016 وجود داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی