عصر بازار

دلار ۳۱۰۰ تومان در بودجه، ارز را تک نرخی می‌کند؟

عصر اعتبار- یک کارشناس بازار آتی با بیان این که دلار یک مسئله عادی در جامعه نیست، گفت: نرخ ۳۱۰۰ تا ۳۲۰۰ تومان برای دلار بودجه از جمیع جهات مناسب است و این در حالی خواهد بود که دولت دلار را به ارزش ۳۶۰۰ تا ۳۷۰۰ تومان تحویل می‌دهد.

دلار ۳۱۰۰ تومان در بودجه، ارز را تک نرخی می‌کند؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، امیرمحمد خدیوی با بیان این که قیمت دلار یک مسئله عادی نیست که در فرمول‌های صرف اقتصادی قرار و یک قیمت برای آن تعیین شود، اظهار کرد: دلار یک کالای استراتژیک بوده که عوام خواص بروی آن حساس هستند، این کالا در تمام جهات، زندگی مردم را تحت شعاع قرار می‌دهد.

    او ادامه داد: در بودجه سالجاری قله نرخ دلار 2850 تومان تعیین شد، که در این رابطه دو مسئله وجود دارد، آیا قیمت تعیین شده درست و صحیح بوده یا خیر؟ اگر درست نبوده است، باید عواقب آن را به جان خرید و به سمت تعیین قیمت درست حرکت کرد که هر اقتصاددانی با توجه به انتخاب سال مبدا یک قیمت تعیین خواهد کرد.

    وی تاکید کرد: نرخ 2850 تومان قیمت منطقی نبوده زیرا قیمت منطقی قیمتی است که بدون دخالت دولت، عرضه و تقاضا روی آن قیمت تطبیق شود و این در حالی است که نرخ 2850 چنین قابلیتی را ندارد.

    خدیوی با بیان این که در تعیین نرخ دلار فاصله تورم ایران و آمریکا قابل اهمیت است، گفت: در تعیین نرخ دلار کشش جامعه نیز قابل اهمیت است، متاسفانه جامعه هوش اقتصادی قوی ندارد و در زمانی که نرخ دلار از 3000 تومان به 3400 تومان افزایش یابد رشد 12 درصدی رخ داده اما برای جامعه تنها افزایش 400 تومانی مد نظر است و این در حالی است که اگر نرخ دلار از 1000 تونان به 1400 تومان افزایش 40 درصدی را اعمال کند فاجعه رخ داده اما برای جامعه 400 تومان گرانی رقم خورده است.

    وی تاکید کرد: تعیین نرخ اقتصادی دلار در جامعه گسست را به همراه خواهد داشت، از نظر جمیع جهات تعیین نرخ دلار در بودجه 3100 تا 3200 تومان نرخ منطقی است، اما به طور واقع اگر بخواهیم منظر اقتصادی در نظر گرفته شود باید دلار در محدوده 3400 تومان قرار گیرد زیرا در سال گذشته نرخ تعادلی دلار در محدوده 3200 تومان بود و عرضه و تقاضا در این نرخ متناسب عمل کرده است.

    این کارشناس بازار آتی یادآور شد: در موضوع تک نرخی دو مسیر برای افزایش قیمت وجود دارد، در روش اول قیمت مرجع به یکباره به سمت قیمت بازار شوت می‌شود، در روش دیگر آهسته آهسته نرخ مرجع افزایش پیدا می‌کند و نرخ بازار آزاد نیز فاصله خود را کاهش می‌دهد.

    او با بیان این که تقاضای بدون فکر دلار در آینده کاهش پیدا خواهد کرد و تقاضای دلار به سمت کالاهای مصرفی خواهد رفت، خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود نرخ دلار سال آینده در محدوده 3500 تومان معامله شود و احتمال داده می شود دولت یازدهم دلار را با نرخ 3600 تا 3700 تومان تحویل دهد که این نرخ از افزایش رفته رفته دلار مرجع و ثبات نسبی نرخ دلار بازار به دست خواهد آمد.

    خدیوی در پایان گفت: در سال آینده شاهد افزایش نرخ مرجع خواهیم بود و نرخ بازار آزاد فاصله خود را نیز کاهش می‌دهد، در پایان کار دولت یازدهم نرخ دلار مرجع به ارزش 3600 تومان بسیار نزدیک خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی