عصر بازار

معاون بخش اقتصاد آمریکا در بانک «مریل‌لینچ» پاسخ داد

چرا فدرال‌رزرو از تاکتیک تعویق استفاده کرد؟

عصر اعتبار- میشل میر، معاون بخش اقتصاد آمریکا در بانک «مریل لینچ» در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «بلومبرگ» درباره چرایی انصراف فدرال‌رزرو از افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبر توضیح داد و تشریح کرد که چرا از نظر او، این تصمیم تنها یک اقدام تاکتیکی برای بانک مرکزی آمریکا به شمار می‌رود.

چرا فدرال‌رزرو از تاکتیک تعویق استفاده کرد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، تلویزیون «بلومبرگ» بعد از اعلام نتیجه جلسه دوروزه فدرال‌رزرو و نهایی شدن تصمیم برای تعویق افزایش نرخ بهره، با گری استرن، رئیس سابق فدرال‌رزرو مینیاپولیس گفت‌وگو کرد که طی آن استرن اظهار کرد از تصمیم فدرال رزرو غافلگیر نشده است.

    به گفته استرن، ضرورتی وجود نداشت که فدرال‌رزرو همین حالا اقدام به افزایش نرخ بهره کند. اما روی دیگر این سکه آن است که اگر تا زمانی که ضرورت واقعی وجود داشته باشد، صبر کنند، دیگر خیلی دیر شده است و در این باره شکی وجود ندارد.

    میشل میر درباره اظهارات استرن گفت: درست است که افزایش نرخ بهره اکنون ضرورتی ندارد اما آنچه فدرال‌رزرو به ما گفته‌، این است که می‌خواهد فرایند نرمال‌سازی نرخ بهره را شروع کند.

    مجری «بلومبرگ» خاطر نشان کرد که اکنون موضع‌ فدرال‌رزرو و جانت یلن مشخص شده که قصد دارند فعلاً برای افزایش نرخ بهره دست نگهدارند. وی احتمال داد که بانک مرکزی آمریکا از ترس آنکه بازارهای جهانی به خصوص بازارهای نوظهور را آشفته کند، فعلاً تصمیم گرفته صبر کند. با توجه به اینکه جانت یلن در سخنرانی روز پنج‌شنبه‌‌اش تأکید کرده است که هنوز این احتمال وجود دارد که نرخ بهره تا پایان سال جاری افزایش یابد، مجری «بلومبرگ» از میشل میر نظرش را در این رابطه جویا شد.

    معاون بخش اقتصاد آمریکا در «مریل لینچ» توضیح داد که داده‌های اقتصادی آمریکا از افزایش نرخ بهره حمایت می‌کند و بنابر پیش‌بینی «مریل لینچ» این اتفاق در ماه دسامبر خواهد افتاد. میر ادامه داد: در موقعیت کنونی پیش‌بینی‌ها باید زیرکانه و متکی به داده‌ها باشد. اگرچه به اقتصاد جهان و بازارهای مالی نیز بستگی دارد.

    میشل میر خبر داد که بر اساس تخمین‌های سازمان متبوعش، تولید ناخالص داخلی (GDP) آمریکا حداقل 2.5 درصد رشد خواهد کرد و نرخ بیکاری رو به کاهش خواهد رفت و چنانچه اتفاق خلاف جهتی در نظام مالی جهان نیفتد، فدرال‌رزرو در ماه دسامبر نرخ بهره را بالا خواهد برد.

    وی هم‌چنین با اشاره به اهمیت و تأثیرگذاری اوضاع چین در تصمیم‌گیری فدرال‌رزرو گفت: یلن در صحبت‌هایش به چین اشاره کرد و همین نشان‌دهنده اهمیت آن است که البته نکته بدی نیست، زیرا چین یک اقتصاد بسیار بزرگ و در بازارهای جهانی مؤثر است. اما چین تنها عامل تصمیم‌گیری فدرال‌رزرو نیست.

    مجری«بلومبرگ» به نقل از تیم «مریل لینچ» که این اقدام فدرال‌رزرو را «اقدامی تاکتیکی» خوانده بودند، از میر خواست تا درباره تاکتیک‌های مورد نظر توضیح دهد. میر نیز در پاسخ تصریح کرد: تاکتیک فدرال‌رزرو این است که چشم‌انداز بنیادی‌اش تغییری نکرده است و یلن نیز بارها تأکید کرده که نگاهشان به بنیاد اقتصاد تغییر نکرده بلکه به پایین رفتن تورم، رشد اقتصادی کند جهان و غیره توجه می‌کنند. تاکتیک فدرال رزرو در این موضوع خلاصه می‌شود که آن‌ها منتظرند تا ببینند اقتصاد چگونه پیش می‌رود و اقتصاد جهان چگونه تکامل می‌یابد.

    فدرال‌رزرو همواره به صراحت اعلام کرده که یکی از عوامل مورد توجه‌اش برای افزایش نرخ بهره، بالا رفتن تورم تا حداقل 2 درصد است اما هرچند فدرال رزرو نهایت تلاشش را کرده، این مهم محقق نشده است. میشل میر دلیل این پدیده را این‌گونه توصیف کرد: اگرچه اقتصاد رو به پیشرفت است اما هنوز‌ آن‌قدر قوی نشده که فشار واقعی تورم را حس کند و از آن مهم‌تر، کاهش تورم جهانی را داریم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی