عصر بازار

رئیس اتاق تعاون ایران خبر داد

اخذ مالیات ۵۰۰ میلیون تومانی از تعاونی‌های کوچک

عصر اعتبار- رئیس اتاق تعاون ایران گفت: دریافت مالیات‌های ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی از تعاونی‌های کوچک باعث تعطیلی برخی از آنها شده در حالیکه دولت برلزوم ایجاد اشتغال تأکید می‌کند.

اخذ مالیات ۵۰۰ میلیون تومانی از تعاونی‌های کوچک
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، روئسای سه اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف ایران ظهر امروز در محل اتاق بازرگانی ایران تشکیل جلسه دادند. در ابتدای این نشست محسن جلال‌پور رئیس اتاق بازرگانی ایران، اظهار داشت: در یک کار گروهی و علمی و براساس اسناد و مستندات، اتاق های بازرگانی، اصناف و تعاون به دنبال تأثیرگذاری جدی در سیاست‌ها و مصوباتی هستند که در اقتصاد کشور اتفاق می‌افتد.
    وی افزود: در مواردی که هر یک از سه اتاق امکان حضور در تصمیم‌گیری‌ها را نداشته باشند یک نماینده از دو اتاق حضور داشته و چانه زنی‌هایی را براساس هماهنگی‌های انجام شده اعلام می‌کند و در واقع حرف کلان اقتصاد غیردولتی با یک گویش اعلام می‌شود.
    رئیس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: شبکه‌های تولید و توزیع از صفر تا صد به طور هماهنگ با یکدیگر فعالیت کرده و در نهایت یک موضوع به صورت هماهنگ اعلام می‌شود.
    *حرکتی برای جدا کردن بانک‌ها از بنگاه‌داری انجام نشده است
    علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه سهم بخش غیردولتی در اقتصاد کشور ناچیز و حداکثر 17 درصد است‌، گفت: ما هنوز موفق نشده‌ایم که بخش بانکی کشور را از بنگاه‌داری جدا کنیم. حتی حرکتی نیز در این ارتباط انجام نشده است.
    وی افزود: به عنوان بخش غیردولتی استراتژی مشخصی بین صنایع خرد و کوچک نداشته‌ایم، همچنین ناظم تأمین و توزیع نیز وضعیت مشخصی ندارد.
    رئیس اتاق اصناف ایران ادامه داد: در تدوین لوایح و آیین‌نامه‌ها بخش خصوصی بازی داده نمی‌شود و دولت حتی خود را مکلف به گرفتن نظر یا کار کارشناسی از بخش خصوصی نمی‌داند.
    وی تصریح کرد: 94 درصد بنگاه‌های حاضر در کشور بنگاه‌های کوچک هستند اما متأسفانه در برخی موارد ما شاهد تعارض بین سه اتاق هستیم به طوری که در گذشته با ایجاد قانون نظام صنفی تعارضی بین اتاق‌ها ایجاد شد.
    فاضلی با بیان اینکه در بخش دریافت مالیات فرافکنی انجام شده است، تأکید کرد: از سال 80 ما شاهد رکود در اقتصاد کشور هستیم. اما از این سال به بعد 48 درصد بر میزان دریافت مالیات‌ها افزوده شده است.
    وی افزود: برخی اعلام می‌کنند که سهم اصناف از پرداخت مالیات کم است اما شما اگر نمی‌توانید از بخش‌های دیگر مالیات حقه دولت را بگیرید،. چرا توپ را به زمین بنگاه‌ها پرتاب می‌کنید.
    رئیس اتاق اصناف ایران تأکید کرد: فرار مالیاتی در میان اصناف کشور کم است اما کتمان بیشتر خودنمایی می‌کند.
    وی خطاب به سازمان امور مالیاتی و دولتمردان گفت: شما برای بنگاه‌ها چه کرده‌اید که این چنین انتظار دارید.
    این مقام مسئول بخش اصناف کشور گفت: بنگاه‌ها مفت و مجانی بدون بار مالی برای دولت ایجاد اشتغال می‌کنند اما دولت برای حفظ آنها چه می‌کند.
    وی درباره ورود هیئت‌های تجاری به ایران، یادآور شد: ما نمی‌گوییم که نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در اقتصاد ایران نداریم اما حفظ شرایط موجود در حال حاضر واجب‌تر است.
    در ادامه این مراسم بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران گفت: در شرایط فعلی که تحریم‌ها در اقتصاد کشور ادامه دارد دولت رسالت سنگین‌تری داشته زیرا کشور ما درگیر جنگ تمام عیار اقتصادی است.
    وی افزود: اقتصاد مردمی نیز در این جنگ باید محور باشند به همین منظور سه اتاق تشکیل جلسه داده‌اند.
    رئیس اتاق تعاون ایران خاطرنشان کرد: در بند اول سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اعلام شده است که ایجاد بستر مناسب برای انجام فعالیت‌های اقتصادی لازم است و سه اتاق در این زمینه برنامه‌های مشترکی برای فعالیت‌های اقتصادی در جهت تعیین خطوط دارند.
    وی ادامه داد: در آستانه برنامه ششم توسعه هستیم به همین منظور لازم است که حضور اقتصاد خصوصی پررنگ‌تر دیده شود.
    حسین نقره‌کار شیرازی رئیس کارگروه دبیرخانه مشترک سه اتاق درباره عملکرد دولت در اجرای اصل 44 قانون اساسی، گفت: در هفته‌های اخیر جلسات متعددی با روئسای سه اتاق داشتیم و قرار براین شد که چند قانون اقتصادی که در مجلس در حال پیگیری و دستور است سه اتاق در پایه‌ریزی آن نقش داشته باشند.
    وی افزود: دولت حول همکاری با این دبیرخانه را داده است اقتصادی مقاومتی بر پایه بخش خصوصی است و مردم در آن حضور پررنگ‌تری از گذشته خواهند داشت.
    وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نمایندگان سه اتاق در نشست‌های چند جانبه با برخی مسئولیت دولتی دعوت شده‌اند و به طور کلی یکی از موارد تأثیرگذار بخش خصوصی در تصویب قوانین قانون بهبود فضای کسب و کار است که در این قانون حضور بخش خصوصی پررنگ‌تر شده است.
    در ادامه این مراسم محسن جلال پور نیز درباره چگونگی اجرای اصل 44 قانون اساسی، گفت: در گذشته شاهد بودیم که در اقتصاد دولتی عملاً 700تا 800 میلیارد دلاری که از فروش منابع نفتی بدست آمد برای مسائل پایه و اشتباه و رفاه کشور مورد استفاده قرار نگرفت و ما شاهد رشد منفی اقتصادی و گسترش بیکاری بودیم.
    وی تأکید کرد: در خصوصی‌سازی لازم است که واگذاری‌ها به طور واقعی انجام شود اما ما شاهد این هستیم که بسیاری از نهادها، موسسات و شرکت‌های دولتی به دلیل مشکلات مالی بخش خصوصی برنده مزایده‌ها شده‌اند و ما مخالف این نوع خصوصی سازی هستیم.
    رئیس اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: واگذاری این چنین خصوصی‌سازی علاوه براینکه غیرواقعی است میزان کنترل و نظارت برامور را نیز کاهش می‌دهد.
    *مشکلات اصناف با سازمان امور مالیاتی کماکان پابرجاست
    فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران در خصوص مشکلات اصناف با سازمان امور مالیاتی، گفت: در بخش مالیات بسیاری از مشکلاتی که در ماه‌های گذشته وجود داشته، حل شده است و نگاه سازمان به ما تعدیل شد.
    وی اضافه کرد: نامه‌هایی که به آقای عسگری زده شده منجر به تشکیل چند جلسه گردید و بخشی از مشکلات ما حل شد اما برخی دیگر از مشکلات مالیاتی کماکان پابرجاست.
    رئیس اتاق اصناف ایران ادامه داد: سعی ما براین بود مفاصاحساب سال 92 برخی اصناف که هنوز صادر نشده بود دریافت کنیم اما برای برخی اصناف ما این مفاصاحساب صادر نشده است.
    محسن جلالپور در بخش پایانی این مراسم درباره ظرفیت‌های سه اتاق در اقتصاد کشور، گفت: بخش خصوصی در اقتصاد کشور حداکثر 17 درصد سهم دارد اما به تفکیک نمی‌توان حضور سه اتاق اصناف، تعاون و بازرگانی را مشخص کرد.
    بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران درباره وضعیت دریافت مالیات‌ها، گفت: برخی از تعاونی‌های ما به دلیل دریافت مالیات‌های 400 تا 500 میلیون تومانی تعطیل شده‌اند که من این مشکل و ایراد را به وزیر اقتصاد هم اعلام کردم.
    وی افزود: دولت چطور اعلام می‌کند که برای ایجاد یک شغل باید 300 میلیون سرمایه‌گذاری کند اما به خاطر دریافت 400 میلیون مالیات از یک تعاونی کوچک منجر به تعطیلی آن می‌شود.
    رئیس اتاق تعاون در پایان گفت: ما خصوصی‌سازی را به عنوان فروش اموال دولت قبول نداریم و منظور از خصوصی سازی همان شکل جهانی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی