عصر بازار

احمد مجتهد خبر داد:

تجدید نظر اساسی در قوانین پولی بانکی و بانکداری بدون ربا

اعتبار- رییس پیشین پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، با بیان اینکه از تصویب قانون پولی بانکی حدود ۴۰ سال و از تصویب قانون بانکداری بدون ربا حدود ۳۰ سال می گذرد، افزود: قرار است که تجدید نظر اساسی روی این دو قانون صورت گیرد.

تجدید نظر اساسی در قوانین پولی بانکی و بانکداری بدون ربا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۲:۲۲:۲۱

    به گزارش پایگاه خبری اعتبار به نقل از مهر، احمد مجتهد با بیان این نکته که اصلاح این قوانین، تسهیلات بیشتری در فعالیت های بانکی مطابق با شرایط امروز جامعه ایجاد خواهد کرد، افزود: اگر قانون جدید پولی و بانکی در بانک مرکزی نهایی و در مجلس تصویب شود، فعالیت های بانکی متحول خواهد شد.

    \r\n

    وی در مورد اجرای طرح تحول نظام بانکی در کشور که در سال جاری به صورت جدی پیگیری می شود، تصریح کرد: حدود چهار سال است که جلسات متعددی در مورد قانون جدید پولی و بانکی در بانک مرکزی در حال برگزاری است.

    \r\n

    استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه تجدید نظر روی قانون پولی و بانکی و بانکداری بدون ربا مد نظر بانک مرکزی است، تصریح کرد: قانون پولی و بانکی کشور مصوب سال 51 و قانون بانکداری بدون ربا مصوب سال 62 است.

    \r\n

    مجتهد با بیان اینکه مراکز خدمات دولتی در حال اتصال به بانکداری الکترونیک هستند، تصریح کرد: بسیاری از پرداخت ها می تواند از طریق بانکداری الکترونیک صورت گیرد و هنوز جا برای اینکه بخش عمده پرداخت ها از این طریق انجام شود، وجود دارد.

    \r\n

    استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به رسمیت یافتن امضای دیجیتال در کشور گفت: از نظر بانکداری الکترونیک ایران به حد کشورهای پیشرفته رسیده است.

    \r\n

    به گفته وی، بانکداری الکترونیک در چند سال گذشته با توجه دولت و مسوولان و فراهم شدن زیرساخت های لازم رشد سریعی داشته است، به طوریکه تراکنش های بانکی با رشد 30 تا 40 درصدی همراه بوده است.

    \r\n

    مجتهد، به رونق تجارت الکترونیک در کشور اشاره و عنوان کرد: تجارت الکترونیک برای کشور مزیت های زیادی را به همراه دارد، بررسی ها نشان می دهد که انجام تراکنش های بانکی از طریق اینترنت و غیره هزینه ها را به شدت کاهش می دهد.

    \r\n

    رییس پیشین پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با اشاره به اینکه مخابرات نیز زیرساخت های لازم را فراهم کرده است که از طریق آن حجم تراکنش های بانکداری الکترونیک افزایش می یابد، افزود: بانک مرکزی باید سرعت خود را در فراهم کردن زیرساخت های لازم افزایش دهد.

    \r\n

    \r\n
    پورسعید خلیلی