عصر بازار

کسب درآمد تنها دلیل نوسانات و افزایش قیمت دلار

عصر اعتبار- یک کارشناس بازار ارز با اشاره به هدف دولت برای اجرای برنامه تک نرخی کردن ارز تا پایان سال، گفت: نوسانات چند هفته گذشته بازار ارز و افزایش قیمت دلار برنامه ای کاملا محدود و کنترل شده دولت برای جبران بخشی از کسری درآمد خود و آماده کردن شرایط برای اجرای تک نرخی کردن دلار تا پایان سال است.

کسب درآمد تنها دلیل نوسانات و افزایش قیمت دلار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از میزان، محمد واعظی با اشاره به نوسانات بازار ارز در یک ماه گذشته و دلایل افزایش قیمت دلار گفت: به نظر می رسد که دولت به دنبال تامین منابع مورد نیاز خود از افزایش قیمت دلار و عرضه آن در بازار است.

    این استاد دانشگاه و کارشناس بازار ارز افزود: در سال جاری به دلیل کاهش چشمگیر قیمت نفت، درآمدهای دولت نیز کاهش یافته است که این به معنی عدم تامین منابع لازم و پیش بینی شده در بودجه سال 94 برای دولت است.

    وی با بیان اینکه دولت برای تامین ریال مورد نیاز خود مجبور به فروش ارز در بازار شده است، تصریح کرد: با توجه به فعال نبودن بازارهای رقیب بازار ارز در کشور مانند بازار طلا و یا بورس دولت با تزریق ارز به بازار  به صورت آرام و تحریک این بازار تلاش دارد از افزایش قیمت کنترل شده و محدود دلار استفاده کرده و بخشی از درآمدهای محقق نشده در سند بودجه را از این طریق کسب کند.

    واعضی ادامه داد: البته باید توجه داشت که دولت علاوه بر تامین منابع مورد نیاز از افزایش قیمت دلار به دنبال تحقق برنامه های اقتصادی خود و آماده کردن شرایط برای تک نرخی کردن ارز نیز هست و از این رو است که در چند هفته گذشته به عنوان یک هدف اقتصادی کوتاه مدت، نرخ ارز پایه را بر روی 3 هزار و 200 تومان تعیین کرده است.

    وی با بیان اینکه به طور حتم دولت به سمت تک نرخی کردن ارز در حال حرکت است، گفت: شواهد این گونه نشان می دهد که دولت برای سال آینده به دنبال تک نرخی کردن دلار و تثبیت آن بر روی قیمتی میان قیمت دلار آزاد و دلار مبادلاتی است.

    واعظی همچنین به وضعیت قیمت دلار بعد از لغو تحریم ها اشاره کرد و گفت: به طور حتم دست دولت در فردای لغو تحریم ها بسیار باز خواهد شد و امدواریم در آن زمان تنها منافع بلند مدت اقتصادی ایران تعیین کننده نحوه و شکل صرف منابع ارزی کشور باشد.

    این کارشناس بازار ارز  تاکید کرد: به طور حتم غرب به دنبال پیاده کردن استراتژی نفت در مقابل کالاهای مصرفی است ولی دولتمردان باید به دنبال پیاده کردن استراتژی نفت در مقابل انتقال و ایجاد فن آوری در کشور باشند در غیر این صورت تجربه تلخ سالهای گذشته در زمینه واردات گسترده کالاهای مصرفی به واسطه درآمدهای نفتی تکرار خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی