عصر بازار

توزیع ۱۰۰هزار بن خرید میان کارگران

عصر اعتبار- مدت‌ها است به دلیل رکود عمیق کالاهای تولید کارخانجات داخلی در انبارها خاک می‌خورند و مشتری چندانی ندارند و بر همین اساس، دولت و بخش بخصوصی برای بازگشت رونق اقتصادی، نسخه‌های جداگانه‌ای طراحی کرده‌‌اند

توزیع ۱۰۰هزار بن خرید میان کارگران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، مدت‌ها است که به دلیل رکود عمیقی که در بازار وجود دارد، کالاهای تولید کارخانجات داخلی، در انبارها خاک می‌خورند و مشتری چندانی ندارند. بازار همچنان قفل است و تحرک خاصی را مشاهده نمی‌کند. برهمین اساس، دولت و بخش بخصوصی هر کدام برای خروج بازار از وضعیت فعلی، نسخه‌های جداگانه‌ای را طراحی کرده‌اند.

    کارت‌های تخفیف 500 هزار تومانی

    همه چیز دست به دست هم داده است تا شرایط برای تولید سخت شود. مردم هم تنها ترجیح می‌دهند مایحتاج روزانه خود را خریداری کنند و فعلا از خرید کالاهای سرمایه‌ای دست نگاه داشته‌اند؛ همین هم رکود را در بازار تشدید می‌کند و مغازه‌داران را ناچار از به کارگیری روش‌هایی که بتوانند مردم را به خرید تشویق کنند. به عنوان مثال، برای یک کالای چهار میلیون تومانی حداقل 500 هزار تومان کارت هدیه در نظر می‌گیرند. به عبارت دیگر، خود دست به کار شده‌اند تا بلکه کسب و کارشان را از این رکود عمیق نجات دهند.

    در این میان، کارخانجات هم تنها تولید می‌کنند و کالا در انبارهای خود نگه می‌دارند. اگرچه به گفته فعالان اقتصادی، چند هفته‌ای هم هست که خطوط تولید برخی از کارخانجات با حداقل ظرفیت کار می‌کنند.

    طرح دولت برای تحریک تقاضا چه بود؟

    البته دولت در هفته های گذشته، طرح‌هایی را برای تحریک تقاضای خرید کالاهای داخلی به خصوص اقلام سرمایه ای مورد نیاز مردم، اجرایی کرده که نمونه آن، پرداخت تسهیلات خرید 10 میلیون تومانی به هر یک از زوجین است.

    هدف از این طرح حمایت از تولیدکنندگان داخلی است تا خریداران واقعی بتوانند کالای مورد نیاز خود را به صورت اقساطی تامین کنند. فرآیند دریافت تسهیلات 10 میلیون تومانی به این صورت است که متقاضیان به سامانه ازدواج بانک مرکزی مراجعه و با انتخاب گزینه تسهیلات کالایی و ثبت کد ملی، شناسه رهگیری دریافت می کنند.

    سپس با مراجعه به سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت با تولید کنندگان و فروشگاه های ارائه دهنده کالا آشنا و  نسبت به انتخاب و طی نمودن مراحل بعدی شامل اعتبار سنجی و دریافت پیش فاکتور و دریافت کالا اقدام می‌کنند.

    به گفته عباس هاشمی مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در این شرایط دولت با تولیدکنندگان طرف بوده و پولی بین خریداران و فروشندگان مبادله نمی شود. عدم استفاده از منابع و تسهیلات بانکی به دلیل محدودیت‌های موجود، این طرح را از سایر طرح‌ها متمایز کرده است، لذا با این روش و به دلیل عدم گردش وجوه نقدی جلوی هرگونه تقلب و صدور فاکتورهای صوری گرفته خواهد شد.

    وی می افزاید: در این طرح زوجین با پرداخت سود معقول سالیانه اقدام به خرید کالای مورد نیاز خود می‌کنند و در بین مشارکت کنندگان، تولیدکنندگانی هم هستند که با نرخ فروش نقدی اقدام به فروش اقساطی کالای تولیدی خود می‌کنند.

    جزئیات توزیع 100 هزار بن تخفیف خرید کالا میان کارگران

    در این میان خانه کارگر هم دست به کار شده و 100 هزار قطعه بن خرید کالا با تخفیف 5 تا 30 درصدی میان 100 هزار کارگر توزیع کرده است تا بلکه بتواند با تحریک تقاضای کارگران، اندکی بازار و کارخانجات تولیدی را حمایت کرده و به تولید کشور رونق بخشد.

    محمد طحانپور، رئیس اتحادیه لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: این روزها مشکل بسیاری از تولیدکنندگان، نبود تقاضای موثر برای خرید کالاها است و همین امر سبب شده است تا کالاها در انبار کارخانجات رسوب کند و شرایط نامناسبی را برای تولید رقم زند. در این میان، تولیدکنندگان با همکاری نمایندگان کارگران، طرحی را پیگیری کرده اند که بتوانند تقاضای کارگران را برای خرید لوازم خانگی تولید داخلی، تحریک کنند.

    وی می افزاید: در این طرح 100 هزار بن تخفیف خرید لوازم خانگی، لوستر و مبلمان ایرانی میان کارگران توزیع شده است و آنها می توانند نسبت به خرید کالاهای مورد نیاز خود اقدام کنند. بر این اساس، امید می رود که بتوان تقاضای داخلی را برای خرید لوازم خانگی تولید داخلی تحریک کرد، این در حالی است که بسیاری از تولیدات ایرانی، قابلیت رقابت با کالاهای خارجی را دارد.

    به گفته طحانپور، کالاهایی که مشمول این طرح هستند، لوازم خانگی با 5 تا 10 درصد تخفیف، کالای خواب با 30 درصد تخفیف، لوستر با 20 درصد تخفیف و مبلمان بین 15 تا 20 درصد تخفیف است که البته بسته به حاشیه سودی که برای کالاها وجود دارد، هر کسی می تواند از این کالاها خریداری کند و تخفیف بگیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی