عصر بازار

دکتر شهید زاده :

وجود یک بازار مالی کارآمد از پیش نیازهای بنیادی توسعه بخش کشاورزی است

عصر اعتبار- جلسه کارگروه نظام مالی و تامین و تجهیز منابع در بخش کشاورزی و منابع طبیعی روز یکشنبه ۲۹ شهریورماه به میزبانی بانک کشاورزی برگزار شد.

وجود یک بازار مالی کارآمد از پیش نیازهای بنیادی توسعه بخش کشاورزی است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، در این جلسه دکتر مرتضی شهیدزاده رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی ، با اشاره به جایگاه مهم و نقش کلیدی بخش کشاورزی در توسعه پایدار اقتصادی ، امنیت غذایی، فقرزدایی، رفع چالش های اجتماعی ، اقتصادی ،محیط زیستی و ایجاد اشتغال ، سرمایه گذاری در این بخش را ضرورت توسعه کشور دانست و دسترسی آسان و سریع به منابع مالی را از الزامات سرمایه گذاری در بخش کشاورزی اعلام کرد.

    دکترشهید زاده دربخش دیگری از سخنان خود توسعه نیافتگی بازارهای مالی کشاورزی و ریسک بالای سرمایه گذاری را عامل کاهش سودآوری فعالیت های این بخش و کاهش رغبت سرمایه گذاران دانست وافزود: تجربه کشورهای موفق نشان می دهد که به کارگیری تجهیزات سرمایه ای در بخش های مختلف تولید  به افزایش بهره وری عوامل تولید از جمله مدیریت، نیروی کار و زمین منجر می شود و این امر علاوه بر پوشش هزینه نهاده های تولید و ایجاد بازده مناسب برای سرمایه گذاری ها، مازاد عرضه داخلی و توسعه صادرات محصولات کشاورزی را به همراه دارد.

    وی ادامه داد: بازار مالی کشاورزی به سبب نقش موثری که در تامین منابع مالی و سرمایه مورد نیاز برای سرمایه گذاری و توسعه بخش کشاورزی دارد از اهمیت بالایی برخوردار است و وجود یک بازار مالی کارآمد که نیازهای مالی کشاورزان را با هزینه مبادله ای نسبتا پایین فراهم کند از پیش نیازهای بنیادی توسعه بخش کشاورزی است.

    دکترشهیدزاده  تصریح کرد: در برنامه ششم بایستی به ویژگی ها و چالش های بازار ها و نهاده های مالی کشاورزی در کشور  پرداخته و شرایط حاکم بر بازارهای مالی کشاورزی و روستایی  بررسی شود. سپس یک بازار مالی کشاورزی توسعه یافته و نحوه تامین مالی آن معرفی شود.

    وی گفت: بانک کشاورزی با ایجاد صندوق یکم سرمایه گذاری در بازار بورس تا کنون حدود 50 هزار میلیارد سرمایه جذب و به بخش کشاورزی تزریق کرده است .

    بر اساس این گزارش، مدیر عامل و رئیس هیات مدیره بانک کشاورزی در این کارگروه برای ساماندهی بازارهای مالی کشور پیشنهاداتی مطرح کرد که از آن جمله می توان پبشنهاد به کارگیری مکانیزم های بازار سرمایه در تنظیم بازار کالای کشاورزی، به کارگیری منابع بازار سرمایه برای توسعه زیرساخت های کشاورزی، ایجاد شرکت تامین سرمایه در بازار سرمایه برای بخش کشاورزی، به کارگیری سرمایه های خارجی به منظور توسعه زیرساخت ها و تولید اقتصادی و استاندارد به منظور صادرات محصولات کشاورزی ، استفاده از ظرفیت قانون رفع موانع تولید برای توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی ، استفاده کامل از ظرفیت صندوق توسعه ملی و توانمند سازی تشکل های تولیدی به منظور ایجاد و تقویت زنجیره ارزش در بخش کشاورزی را نام برد.

    شایان ذکر است تاکید بر اهمیت افزایش حجم پول در بخش کشاورزی، تلاش برای سازماندهی منابع پراکنده و در اختیار گرفتن نظام مند آن ها به منظور توسعه بخش کشاورزی از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه بود. 

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو