عصر بازار

همتی اعلام کرد

آخرین وضعیت پرداخت وام ۶۰ میلیونی مسکن

عصر اعتبار- رییس شورای هماهنگی بانکها با اعلام اینکه هنوز مشکل نقدینگی لازم برای پرداخت وام ۶۰ میلیون تومانی مسکن حل نشده است، گفت که سود ۲۱ درصدی تعیین شده برای پرداخت این تسهیلات مطابقتی با بهای تمام شده بالای پول در بانکها نداشته و سود ۲۴ درصدی می توانست جذابیت بیشتری برای پرداخت ایجاد کند.

آخرین وضعیت پرداخت وام ۶۰ میلیونی مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، عبدالناصر همتی، مدیرعامل بانک ملی  درباره اعلام اخیر برخی مقامات مسئول در وزارت راه و شهرسازی مبنی بر برطرف شدن مشکل نقدینگی بانکها برای پرداخت وام 60 میلیونی مسکن اظهار کرد: با توجه به حجم بالای نقدینگی که برای پرداخت این تسهیلات لازم است و در سویی دیگر شرایط حاکم بر اعطای آن، هنوز بانکها با وجود اعلام آمادگی، نتوانسته‌اند اقدام جدی برای پرداخت انجام دهند.

    وی با اشاره به قفل شدن طولانی مدت منابع بانکها در پرداخت تسهیلات 60 میلیونی مسکن توضیح داد: با توجه به اینکه در دوره بازپرداخت کوتاه میزان اقساط ماهانه به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد باید دوره بازپرداخت بین 7 تا 10 سال باشد که در این صورت در شرایطی که بانکها با مشکل نقدینگی مواجه‌اند حجم بالایی از آن در این بخش قفل خواهد شد.

    رییس شورای هماهنگی بانکها با اعلام اینکه پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به نرخ پایین تر تسهیلات 60 میلیون تومانی مسکن نسبت به سود سایر تسهیلات تقاضای بالایی برای دریافت داشته باشد، گفت: در این حالت باید نقدینگی به حدی باشد که بتواند حجم تقاضا را پاسخ دهد اما در شرایط فعلی منابع بانکها کفاف نمی دهد؛ از این رو به نظر می‌رسد تقاضای دریافت قابل کنترل نبوده و به ایجاد تبعیض بین مشتریان منجر شود.

    وی اشاره‌ای هم به سود 21 درصدی تعیین شده برای پرداخت وام 60 میلیون تومانی مسکن داشت و افزود: در شرایطی که بهای تمام شده پول در بانکها حتی به بیش از سود 24 درصدی مشارکتی مصوب برای تسهیلات هم می رسد نمی توان توقع داشت که بانکها بتوانند وام 60 میلیونی را با سود 21 درصد مبادله ای پرداخت کنند ؛ این در حالی است که سود 24 درصدی برای این تسهیلات می توانست جذابیت بیشتری برای بانکها ایجاد کند.

    همتی گلایه‌ ای هم از عدم پایبندی بانکها به توافق سود بانکی مصوب اردیبهشت امسال برای اجرای سود سالانه 20 درصدی و سودهای روزشمار داشت و گفت: هنوز شاهدیم که برخی بانکها سود 25 تا 27 درصدی به سپرده‌گذاران خود داده و سودهای توافقی را اجرا نمی کنند که از سویی دیگر با توجه به اینکه عمده سپرده های آنها کوتاه مدت و با سود نزدیک به 20 درصد است بهای تمام شده پولشان افزایش یافته و طبیعی است که تمایل و راهی برای ارائه تسهیلات با سود 21 درصد ندارند.

    پرداخت وام ساخت آغاز شد
    مدیرعامل بانک ملی در همین رابطه به آغاز پرداخت وام ساخت در بانکها با توجه به شرایط مساعدتر آن اشاره و بیان کرد: در حالی وام خرید شرایط سختی را برای بانکها ایجاد کرده و منابع آنها کفاف پرداخت وام 60 میلیونی با دوره 10 ساله و سود 21 درصد را نمی‌دهد که در سویی دیگر پرداخت وام ساخت با سود 24 درصد مشارکتی و دوره 18 ماهه در بانکها آغاز شده و حتی ما در بانک ملی نیز آن را ابلاغ کرده‌ایم.

    همتی ابراز امیدواری کرد که با ساماندهی سود و اجرای کامل توافق از سوی بانکها شرایط به گونه‌ای پیش برود که با کاهش بهای تمام شده و هزینه‌های آنها، فضای لازم برای پرداخت تسهیلاتی از قبیل وام 60 میلیونی مسکن با سود 21 درصد هم از سوی کلیه بانکهادر آینده‌ای نزدیک فراهم شود.

    به گزارش ایسنا، وام 60 میلیون تومانی مسکن از مصوبات شورای پول و اعتبار در اردیبهشت ماه امسال بود که مجوز ورود بانکهای تجاری در ارائه تسهیلات مسکن بعد از چند سال را صادر کرد. بر این اساس قرار شد این تسهیلات با سود عقود مبادله‌ای و برای تهران 60 میلیون، شهرهای با جمعیت بالای 200 هزار نفر 50 میلیون و در سایر مناطق 40 میلیون تومان ارائه شود ولی با توجه به مشکل تامین نقدینگی آن در بانکها، در چند ماهه گذشته اجرایی نشده است.

    این در حالی است که اخیرامظاهریان-معاون وزیر راه و شهرسازی- با اشاره به این مشکل بانکها گفته بود که آنها اغلب اعلام می‌کنند که تمایل به پرداخت این تسهیلات دارند اما نقدینگی لازم را ندارند و این مشکلی است که ما نیز تصور می‌کردیم بانک‌ها با آن دست به گریبان باشند امابه هر حال در گام نخست توانسته‌ایم این منع را برداریم و باید منتظر باشیم بانک‌ها به تدریج بعد از رفع مشکل نقدینگی وام 60 میلیونی را نیز به متقاضیان بپردازند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو