عصر بازار

طلای جهانی از صعود بازماند

عصر اعتبار- طلا در بازار جهانی به دلیل نگرانی سرمایه گذاران از افزایش نرخ‌های بهره آمریکا تا پایان امسال و صعود ارزش دلار نتوانست به سطح بالاتری صعود کند و نزدیک به بالاترین قیمت سه هفته گذشته قرار گرفت.

طلای جهانی از صعود بازماند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور 1134 دلار در مقایسه با 1133 دلار در روز دوشنبه معامله شد.

    در بازار نیویورک، هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر با 0.06 درصد افزایش، به 1133 دلار رسید. شمش طلا با خلوص 99.99 درصد در بازار بورس طلای شانگهای 0.3 درصد کاهش یافت و به 233.28 یوان در هر گرم (1138 دلار در هر اونس) رسید.

    طلا روز دوشنبه پنج دلار یا 0.4 درصد کاهش یافت و به 1132 دلار رسید. این فلز ارزشمند روز جمعه تحت تاثیر عدم تصویب افزایش نرخ‌های بهره در نشست سپتامبر حدود 21 دلار افزایش یافته و هفته را با رشد 3.1 درصدی به پایان رساند که نخستین صعود هفتگی در یک ماه گذشته بود.

    صعود ارزش دلار هم قیمت طلا را تحت فشار قرار داد. شاخص دلار آمریکا روز دوشنبه 0.06 درصد افزایش یافت.

    با وجود اینکه بانک مرکزی آمریکا در نشست ماه سپتامبر با اشاره به نگرانی‌های موجود نسبت به کندی اقتصاد جهانی و پایین ماندن تورم در این کشور، از تصویب افزایش نرخ‌های بهره خودداری کرد اما سه مقام این بانک شامل جان ویلیامز، جیمز بولارد و جفری لکر در نشست مذکور هر یک به طور جداگانه دلایلشان را برای افزایش نرخ‌های بهره در نشست‌های باقی مانده 2015 مطرح کردند. دنیس لاکهارت، رییس بانک فدرال آتلانتا نیز روز دوشنبه به این سه مقام پیوست و اظهار کرد مطمئن است تحکیم سیاست پولی پیش از پایان امسال انجام خواهد شد زیرا نگرانی‌های موجود موقتی هستند.

    نرخ‌های بهره بالاتر به ضرر طلاست زیرا جذابیت سرمایه گذاری این فلز زرد را که دارایی بدون بازده است، کمتر می‌کند و در مقابل از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند.

    ابهام درباره زمان تحکیم سیاست پولی آمریکا باعث کاهش 4.3 درصدی قیمت طلا از ابتدای سال 2015 تاکنون شده است.

    سرمایه گذاران با نزدیک شدن زمان افزایش نرخ‌های بهره، به خارج کردن پول‌هایشان از صندوق‌های سرمایه گذاری طلا مبادرت کرده اند. طبق آمار بلومبرگ، میزان ذخایر صندوق‌های سرمایه گذاری طلا با 3.3 تن کاهش، به 1513 تن رسید که کمترین میزان در بیش از یک ماه گذشته است.

    در بازار سایر فلزات ارزشمند هر اونس نقره با 0.1 درصد افزایش، به 15.217 دلار رسید در حالیکه هر اونس پالادیم با 0.1 درصد افزایش، 971 دلار معامله شد. هر اونس پالادیم با 0.3 درصد کاهش، 613 دلار بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی