عصر بازار

شناسایی ۱۶ میلیارد تومان فاکتور جعلی برای فرار از مالیات

عصر اعتبار- سازمان امور مالیاتی چندی پیش از کشف ۱۶میلیارد تومان فاکتور جعلی در برخی استان‌ها خبر داده بود و اکنون حدود ۱۰۰۰ شرکت متخلف شناسایی شدند.

شناسایی ۱۶ میلیارد تومان فاکتور جعلی برای فرار از مالیات
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، صدور فاکتور صوری در معاملات به نظر با اجرای قانون مالیات ارزش افزوده پر رنگ‌تر شده است، مشکلی که معاملات را غیرشفاف کرده و راه را برای حقوق دولت کوتاه می‌کند.

    چندی پیش مسئولان از برخورد قضایی با کد فروشان و ارائه دهندگان فاکتورهای صوری خبر دادند، اما هنوز هم شرکت‌های صورت دست به انجام چنین کارهایی برای متقاضیان خود می‌زنند.

    در این راستا سازمان امور مالیاتی اسامی حدود 950 شرکت و مؤدی نام نویسی شده بدون اعتبار را به دلیل صدور صورت حساب غیر واقعی منتشر کرد.

    پیش تر بیش از 300 تا 400 مؤدی متخلف در فهرست سیاه سازمان امور مالیاتی قرار داشته و مسئولان هشدار دادند، صورت حساب مؤدیانی که با این شرکت‌های متخلف همکاری کنند، قابل قبول نیست.

    به نظر می‌رسد،شمار این مؤدیان و شرکت‌های متخلف رو به افزایش است و سازمان امور مالیاتی باید با این شرکت‌ها برابر قانون برخورد کند.

    علی عسکری، رئیس سازمان امور مالیاتی پیش تر از شناسایی برخی کدفروشان اقتصادی خبر داده و گفته‌ بود، بیش از 16 میلیارد تومان فاکتور جعلی به دست این افراد صادر شده است و همچنین موارد مشابهی در تهران و آذربایجان شناسایی شده‌اند.

    واقعیت این است که مالیات ارزش افزوده برعهده مصرف کننده است، اما از کانال تولید تا توزیع عبور می‌کند و هدف اصلی آن شفاف سازی فرایند و فعالیت‌های اقتصادی در کشور است و برای اینکه حمایت عملی از تولید صورت گیرد، شفاف شدن زنجیره فعالیت اقتصادی از مرحله ورود مواد اولیه به کشور تا تولید کالای نهایی ضرورت دارد، تا بر اساس آن بتوان مالیات را وصول کرد، اما این موضوع به دلیل عدم رعایت قانون توسط برخی از مؤدیان و نیز فراهم نبودن زیرساخت‌های اطلاعات فعالیت‌های اقتصادی در مقام عمل، اجرا را با مشکل همراه کرده است.

    همچنین علیرضا طاری بخش معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی در این باره به پرونده اخیر کدفروشی اشاره می‌کند و می‌گوید مالیات واقعی یک شرکت 126 میلیارد تومان بود که فاکتور صوری ارائه کرده که 1.5 تا 2 برابر جریمه شد و بر اساس اطلاعات کسب شده کل مالیات آن وصول شد.

    در حال حاضر بیش از 500هزار مؤدی مالیات ارزش افزوده وجود دارد.

    برای مشاهده این شرکت‌ها و مودیانی که فاکتورهای غیر واقعی ارائه کردند، از اینجا  وارد شوید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی