عصر بازار

شاخص‌های سهام آسیایی مثبت شدند

عصر اعتبار- بازارهای سهام آسیایی با بهبود بازارهای آمریکا و آماده شدن بانک مرکزی اروپا برای تسهیل بیشتر سیاست پولی، روز سه شنبه صعود کردند.

شاخص‌های سهام آسیایی مثبت شدند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از ایسنا، شاخص ام اس سی آی از سهام آسیا اقیانوسیه بجز ژاپن 0.4 درصد صعود کرد. بازارهای ژاپن تا روز چهارشنبه تعطیل هستند اما بازارهای اروپایی روز خوبی را تجربه نکردند.

    بیشتر سهام اروپایی در شرایطی که بازارها همچنان تلاش می‌کنند سیگنال‌های بانک مرکزی آمریکا درباره زمان تحکیم سیاست پولی این بانک را هضم کنند، با عقب نشینی روبرو شدند و ارزش یورو ضعیف شد.

    با وجود اینکه بانک مرکزی آمریکا در نشست ماه سپتامبر با اشاره به نگرانی‌های موجود نسبت به کندی اقتصاد جهانی و پایین ماندن تورم در این کشور، از تصویب افزایش نرخ‌های بهره خودداری کرد اما سه مقام این بانک شامل جان ویلیامز، جیمز بولارد و جفری لکر در نشست مذکور هر یک به طور جداگانه دلایلشان را برای افزایش نرخ‌های بهره در نشست‌های باقی مانده 2015 مطرح کردند. دنیس لاکهارت، رییس بانک فدرال آتلانتا نیز روز دوشنبه به این سه مقام پیوست و اظهار کرد مطمئن است تحکیم سیاست پولی پیش از پایان امسال انجام خواهد شد زیرا نگرانی‌های موجود موقتی هستند. سرمایه گذاران اکنون احتمال افزایش نرخ‌های بهره در سال 2015 را کمتر از 50 درصد برآورد می‌کنند و مشتاقانه منتظر سخنرانی جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا در پنج شنبه جاری هستند تا شاید دریابند بالاخره نرخ‌های بهره امسال افزایش پیدا خواهند کرد یا خیر.

    بر اساس گزارش بلومبرگ، احتمال افزایش نرخ‌های بهره در نشست آینده بانک مرکزی آمریکا در اکتبر 20 درصد و احتمال افزایش در نشست دسامبر که آخرین نشست سال این بانک است 48.8 درصد برآورد شده که کمتر از 58.7 درصد در هفته گذشته است. سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا هفته جاری صحبت خواهند کرد و این احتمال مطرح شده که بی‌تحرکی بانک مرکزی آمریکا ممکن است باعث شود ماریو دراگی و همکارانش در بانک مرکزی اروپا سیاست تسهیل پولی را گسترش بیشتری دهند.

    شاخص استاکس اروپا 600 در لندن با افت 12 گروه از 19 گروه حاضر در این شاخص، 0.2 درصد کاهش یافت. معاملات استاندارد اند پورز 500 پس از صعود 0.5 درصدی در روز دوشنبه، با 0.4 درصد کاهش در روز جاری روبرو شد. این شاخص در دو روز آخر هفته گذشته 1.9 درصد کاهش یافت که پس از تصمیم اخیر بانک مرکزی آمریکا، چشمگیرترین کاهش بود.

    بازده اوراق قرضه 10 ساله آمریکا پس از اینکه روز دوشنبه هفت واحد افزایش یافت و به 2.20 درصد رسید، روز جاری دو واحد کاهش داشت. بازده اوراق قرضه 10 ساله آلمان 0.66 درصد بود که دو واحد کمتر از روز دوشنبه بود.

    شاخص شانگهای کامپوزیت پس از صعود 1.9 درصدی در روز دوشنبه، 0.9 درصد دیگر به صعودش افزود. این شاخص که برای بزرگترین بازار سرزمین اصلی چین است به سوی سومین افزایش روزانه متوالی پیش می‌رود که طولانی‌ترین روند صعودی در بیش از یک ماه گذشته است. شاخص هانگ سنگ هم یک درصد صعود کرد.

    این صعود با دیدار هفته جاری شی جین پینگ، رییس جمهور چین از آمریکا همزمان شد. آشفتگی بازار چین بود که باعث شد بانک مرکزی آمریکا به دلیل نگرانی از کندی اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ جهان برای افزایش نرخ‌های بهره دست نگه دارد.

    شاخص اس اند پی / ای اس ایکس 200 استرالیا که روز دوشنبه بیش از دو درصد افت کرده بود، 0.7 درصد صعود کرد. شاخص کسپی در سئول 0.9 درصد و شاخص اس اند پی/ان زد ایکس 50 نیوزیلند 0.2 درصد افزایش داشت.

    شاخص دلار بلومبرگ که ارز آمریکا را در برابر 10 ارز بزرگ دنبال می‌کند، پس از افزایش بیش از یک درصدی در دو روز گذشته، روز جاری میان صعود و سقوط در نوسان بود. ین با 0.3 درصد افزایش، به 120.17 ین در برابر هر دلار رسید.

    یورو پس از کاهش بیش از دو درصدی در دو روز گذشته، روز جاری با 0.2 درصد کاهش، 1.1172 دلار معامله شد. گولدمن ساکس پیش بینی کرد ارز واحد اروپایی به دلیل مهیا شدن بانک مرکزی اروپا برای تدابیر محرک مالی بیشتر که یورو را برای رسیدن به هدف تورمی ضعیف‌تر می‌کند، ممکن است 10 سنت آمریکا کاهش پیدا کند.

    قیمت نفت با این امید که کاهش ذخایر و حفاری کمتر، تولید آتی را کاهش خواهد داد، شب گذشته افزایش یافته بود اما با اقدام معامله گران برای سود بردن از افزایش قیمت، بخشی از صعود خود را واگذار کرد.

    بهای معاملات نفت خام آمریکا پس از صعود چهار درصدی در معاملات روز گذشته، با 1.2 درصد کاهش، به 46.10 دلار در هر بشکه رسید و بهای معاملات برنت 0.9 درصد کاهش یافت و به 48.48 دلار در هر بشکه رسید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو