عصر بازار

چین به فکر استفاده از منابع مالی اسلامی افتاد

عصر اعتبار- چین در راستای سیاست «یک کمربند، یک جاده» و با هدف توسعه روابط اقتصادی با آسیا به ویژه خاورمیانه به فکر استفاده از منابع مالی اسلامی افتاده است.

چین به فکر استفاده از منابع مالی اسلامی افتاد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، در حالی که بانک های جهان در حال تقویت روابط خود با کشورهای اسلامی هستند و شرکت های چینی به فکر استفاده از منابع مالی اسلامی موجود در کشورهای دیگر افتاده اند، چین برای افزایش نفوذ اقتصادی خود در کشورهای دیگر در پی استفاده از مالیه اسلامی است.
    چین با دارا بودن 20 میلیون نفر جمعیت مسلمان، دلیل چندانی برای توسعه مالیه اسلامی در داخل این کشور نمی بیند. اما پکن دلایل محکمی برای همکاری با سیستم مالیه اسلامی در کشورهای دیگر دارد.
    چین قصد دارد به منظور بازسازی جاده ابریشم که آسیا را به اروپا پیوند می دهد، تحت استراتژی «یک کمربند، یک جاده» روابط تجاری خود را با کشورهای آسیایی تقویت نماید.
    این شبکه در بردارنده مراکز اصلی مالیه اسلامی جهان، یعنی خاورمیانه و جنوب شرق آسیا خواهد بود که دارایی های مطابق با شریعت اسلامی یک چهارم کل دارایی های بانکی این منطقه را تشکیل می دهند.
    بن پینگ چانگ چئونگ، رئیس بخش آسیا پاسیفیک گروه مشورتی شریعت در این باره گفت: «با توجه به  استراتژی یک کمربند یک جاده، شرکت های دولتی و خصوصی چینی اکنون تمایل بیشتری به بررسی گزینه استفاده از منابع مالی اسلامی دارند.»
    چئونگ گفت، مقامات چینی همچنین در حال بررسی صدور صکوک برای جمع آوری 30 میلیارد یوان (4.7 میلیارد دلار) اعتبار جهت احداث یک خط آهن در استان شاندونگ هستند.
    در صورت موفقیت آمیز بودن، این رقم صکوک منتشر شده، یکی از بزرگترین اعتبارات جمع آوری شده از طریق صکوک اسلامی خواهد بود.
    در ماه جولای، موسسه مشورتی سیلک روتس در سنگاپور اعلام کرد که واحدی از شرکت دولتی هولدینگ توسعه سیچوان چین از این موسسه خواسته تا در مورد تامین مالی از طریق منابع مالی اسلامی به آن مشاوره دهد.
    جاناتان فراید، عضو موسسه حقوقی لینک لیترز در دوبی گفت: «مطمئنا برخی حرکت ها در حال انجام است که حاصل ارتباطات تجاری رو به رشد بین چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس است.»
    سرمایه گذاران اسلامی به نوبه خود، پول زیادی برای خریداری صکوک ارزش گذاری شده به دلار دارند، اما سابقه نشان می دهد که آنها به سرمایه گذاری در صکوکی گرایش دارند که از سوی نهادها و موسسات معتبر صادر می شوند.
    در سطح دولتی، استفاده چین در مالیه اسلامی احتمالا عمدتا از طریق بانک سرمایه گذاری زیرساخت های آسیایی که یک بانک جدیدالتاسیس چند جانبه تحت حمایت پکن است، انجام خواهد گرفت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی