عصر بازار

چکش فدرال رزرو روی فلز زرد می‌ماند

افت ۵ درصدی اونس در نیمه نخست ۹۴

عصر اعتبار: فلز زرد هفته گذشته شاهد رشد ۸/ ۲ درصدی بهای خود بود، اما این کالای سرمایه‌ای در سال ۲۰۱۵ روزهای خوبی را پشت‌سر نگذاشته است. روز سه‌شنبه که ماه شهریور به پایان رسید، بیست و دومین روز از نهمین ماه میلادی بود تا طلا تنها سه ماه دیگر برای بهبود عملکرد خود در سال‌جاری میلادی فرصت داشته باشد.

افت ۵ درصدی اونس در نیمه نخست ۹۴
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، نخستین روز کاری بازارهای جهانی در سال 1394 خورشیدی، دوم فروردین برابر با 22 مارس 2015 بود. اونس طلا در این روز روی قیمت 1181 دلار ایستاد. از آنجا که روز گذشته اونس طلا تا ساعت 8بعدازظهر به وقت تهران عمدتا پیرامون مرز 1125 دلار نوسان می‌کرد، می‌توان از افت حدودا 65 دلاری اونس در نیمه نخست سال 1394 که تقریبا معادل با 9 ماه از سال 2015 میلادی است، سخن گفت. به این ترتیب اونس در 6 ماه گذشته حدود 5 درصد از ارزش خود را از دست داده است. این افت در حالی ثبت شده که احتمال افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو در ماه‌های مانده از سال 2015، همچنان فشار را روی فلز زرد حفظ کرده است.


    عامل فدرال رزرو

    نکته اینجا است که در این 6 ماه، مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر بهای طلای جهانی، داده‌های رسیده از بانک مرکزی آمریکا بوده است که به‌گونه‌ای مستقیم و غیرمستقیم بر فلز زرد اثرگذار بوده است. فدرال رزرو با پایان سیاست تسهیل کمی در اکتبر 2014 به فکر رشد نرخ بهره وجوه فدرال افتاد. در ماه‌های نخست سال 2015، همه در انتظار انقباضی شدن سیاست پولی مهم‌ترین بانک مرکزی دنیا بودند، اما دو نگرانی تاکنون مانع این افزایش شده است: اول، ضعف احیای اقتصادی در آمریکا و دوم شرایط نامساعد اقتصاد جهان. بسیاری از کارشناسان انتظار داشتند که رشد نرخ بهره فدرال رزرو در نشست ماه ژوئن کمیته بازار آزاد فدرال رزرو اتفاق بیفتد،‌ اما این اتفاق نه تنها در این نشست نیفتاد بلکه مقام‌های فدرال رزرو در دو نشست بعدی نیز نسبت به این اقدام قانع نشدند.


    فشار دوسویه

    در تمام ماه‌های گذشته احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا مهم‌ترین عامل فشار روی طلا بوده؛ چراکه چنین افزایشی از یکسو نشانه اعتماد مقام‌های مالی آمریکا به احیای اقتصاد این کشور و در نتیجه کاهش خرید طلا است و از سوی دیگر عامل رشد دلار که خود عامل سرکوب قیمت‌ها در بازار کالاهای پایه است. 6ماه نخست سال 1394 به این ترتیب گذشت تا اونس فلز زرد در این مدت 5 درصد از ارزش خود را از دست بدهد. در نهایت نشست مهم سپتامبر کمیته بازار آزاد فدرال رزرو روزهای 16 و 17 سپتامبر برگزار شد، اما بانک مرکزی آمریکا به دلیل نگرانی از تاثیر آشوب اخیر بازارهای مالی بر بزرگ‌ترین اقتصاد جهان،‌ در این نشست نیز نرخ بهره وجوه فدرال را بالا نبرد. این امر باعث شد طلا ظرف سه روز از قیمت 1108 دلار به بهای 1139 دلار برسد. با این حال، محتمل ماندن افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو باعث شده که اونس در هفته جدید کاری با «عقب‌نشینی اصلاحی» روبه‌رو شود. فشار در ماه‌های آینده نیز روی طلا ماندگار خواهد بود؛ چراکه رضایت نسبی مقام‌های فدرال رزرو از وضعیت احیای اقتصاد ایالات‌متحده باعث می‌شود احتمال افزایش نرخ‌ها در نشست ماه اکتبر یا دسامبر کمیته بازار آزاد فدرال رزرو وجود داشته باشد.


    ادامه عقب نشینی

    هر اونس طلا که روز جمعه روی قیمت 1139 دلار ایستاده بود، روز دوشنبه روی قیمت 1133 دلار ایستاد و روز سه‌شنبه نیز تا زمان نوشته شدن این گزارش قیمت 1125 دلار را برای خود ثبت کرد. افت 6 دلاری نخستین روز کاری هفته عمدتا ناشی از عقب‌نشینی اصلاحی از اوج سه هفته‌ای روز جمعه و همچنین تقویت ارزش دلار آمریکا بود. با این همه هواداران فنی افزایش قیمت‌ها همچنان در بازار قدرت دارند. روز دوشنبه بازارهای سهام آسیا وضعیت خوبی نداشتند و بهای نفت خام با رشد روبه‌رو شد تا خرید طلا با افزایش روبه‌رو شود، اما رشد شاخص دلار قیمت طلا را پایین نگه داشت. مهم‌ترین دلیل افت شاخص‌های سهام آسیایی، ‌ادامه نگرانی‌ها درباره داده‌های بیانیه روز پنج‌شنبه فدرال رزرو بود. اشاره فدرال‌رزرو به ضعف اقتصاد جهان، باعث شکل‌گیری فشار فروش در بازارهای آسیا شده است. البته روز دوشنبه، شاخص شانگهای که در ماه‌های گذشته بارها سقوط کرد، شاهد رشد بود. بازارهای ژاپن هم در این روز تعطیل بودند. بازارهای سهام اروپا اما روز بدی نداشتند و با رشد روبه‌رو شدند. اونس روز سه‌شنبه را نیز با نوسان‌های کاهشی در محدوده 1130 دلار آغاز کرد و تا لحظه تنظیم این گزارش به این روند ادامه داد. روز سه‌شنبه همزمان با رشد دلار، شاخص‌های سهام آسیا نیز رشد کردند. این روند در حالی در دو روز نخست هفته رقم می‌خورد که پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت از افزایش رشد بهای اونس در هفته جاری می‌گویند. عمده این پیش‌بینی‌ها بر اثر بیانیه فدرال رزرو تاکید دارند.


    ادامه احتمال

    در حالی که قیمت جهانی طلا در هفته جاری با کاهش نسبی روبه‌رو شده است، تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو همچنان فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد می‌کند. به گزارش سایت طلا به نقل از بلومبرگ، تحلیلگران بازار طلا و سرمایه‌گذاران بین‌المللی معتقدند که فدرال رزرو در نشست‌های اکتبر یا دسامبر نرخ بهره را افزایش می‌دهد و این مساله هنوز فشار زیادی را بر قیمت طلا و سایر فلزات گرانبها وارد می‌کند.

    فدرال رزرو از سال 2006 تاکنون نرخ بهره را افزایش نداده است. جان ویلیامز، جیمز بولارد و جفری لاکر 3 مقام ارشد فدرال رزرو آمریکا اواخر هفته گذشته دلایل منطقی خود را برای افزایش نرخ بهره در ماه‌های آینده اعلام کردند.

    حدیوید لینوکس، تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه‌گذاری «فت پروفیتس» می‌گوید:‌ «این باور همچنان وجود دارد که فدرال رزرو در نشست اکتبر یا دسامبر نرخ بهره را افزایش دهد.» فدرال رزرو آمریکا در سال‌جاری میلادی دو نشست دیگر در روزهای 27 و 28 اکتبر و 15 و 16 دسامبر خواهد داشت.


    تقابل دلار و سهام

    در این شرایط سردبیر پایگاه تخصصی «اف‌ایکس استریت» بر این باور است که قیمت جهانی طلا در شرایط کنونی بین تقویت ارزش دلار از یک سو و کاهش شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی از سوی دیگر گرفتار شده است. در حالی که سرمایه‌گذاران بین‌المللی بر این باورند که فدرال رزرو تا پایان امسال نرخ بهره را افزایش خواهد داد، ارزش دلار در بازارهای جهانی با افزایش روبه‌رو شده و این مساله فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کرده است.

    بر اساس این گزارش تاکید بانک مرکزی اروپا برای اجرای سیاست‌های انبساطی پولی بیشتر تاثیر زیادی بر افت شاخص سهام در بازارهای منطقه یورو داشته است.

    به اعتقاد دوانی میهتا، سردبیر پایگاه تخصصی اف ایکس استریت، «سطح مقاومتی قیمت طلا در شرایط کنونی 1150 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1169 دلار افزایش خواهد یافت. سطح حمایتی قیمت طلا نیز 1113 دلار است و اگر این سطح شکسته شود، قیمت تا 1100 دلار کاهش خواهد یافت.»

    گرچه زمان افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو همچنان مهم‌ترین موضوع بازارهای جهانی از جمله بازار فلزهای گرانبها است، تا پایان داده‌های دیگری نیز مورد توجه خواهند بود. امروز گزارش مربوط به وضعیت تولیدات صنعتی چین منتشر می‌شود. در منطقه یورو نیز آمارهای اولیه مربوط به تولیدات صنعتی و بخش خدمات امروز منتشر خواهد شد. همچنین ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا نیز سخنرانی مهمی را درخصوص سیاست‌های پولی و وضعیت اقتصادی منطقه یورو خواهد داشت.

    روز پنج‌شنبه نیز آمارهای مربوط به فروش کالاهای بادوام در آمریکا منتشر می‌شود. جنت یلن، رئیس فدرال رزرو آمریکا نیز امروز در دانشگاه ماساچوست سخنرانی خواهد کرد. میزان رشد آمریکا در سه ماه دوم سال 2015 نیز روز جمعه منتشر خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی