عصر بازار

فضای مثبت جهانی برای همکاری با ایران

عصر اعتبار: عبدالله نکونام قدیری سفر آتی وزیر اقتصاد آلمان و هیات همراه به کشورمان را برای مشاهده ظرفیت‌های اقتصادی و صنعتی مفید ارزیابی کرد.

فضای مثبت جهانی برای همکاری با ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، همایش ویژه شناخت فرصتهای سرمایه گذاری و راهکارهای توسعه همکاری‌های اقتصادی- تجاری در ایران روز سه‌شنبه 31 شهریور با حضور بیش از یکصد نفر از نمایندگان و مدیران شرکتهای بازرگانی، مالی، تجاری و رسانه‌های محلی در مونیخ آلمان برگزار شد.

    عبدالله نکونام قدیری سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در مونیخ در سخنرانی افتتاحیه این نشست اظهار داشت: خوشبختانه فضای مثبتی در صحنه بین المللی در خصوص همکاری با جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و تکنولوژی شکل گرفته است و حتی میتوان شاهد رقابت در این زمینه نیز بود.

    نکونام  با اشاره به روابط اقتصادی ایران و آلمان که از سابقه تاریخی بیش از یک قرن برخوردار است، از ظرفیتهای بومی جمهوری اسلامی ایران ازجمله نیروی کار ماهر، جوانان تحصیل کرده و مزیتهای جغرافیایی و دسترسی به بازارهای پرجمعیت منطقه بعنوان عوامل بسیار مساعد برای شکل گیری همکاریهای گسترده تر ایران و آلمان در فضای جدید بین المللی یاد کرد.

    وی در ادامه بر ضرورت نگاه راهبردی فعالان اقتصادی  آلمان به همکاریهای گسترده‌تر با کشورمان از طریق ورود به سطح سرمایه گذاری و تولید مشترک با هدف بازار داخلی ایران و همچنین صادرات به بازارهای ثالث تاکید کرد و معادله صادرات محصولات ساخته شده ازآلمان در ازاء واردات مواد  اولیه و نفت از ایران را  فاقد کارآمدی لازم برای یک روابط اقتصادی فعال و استفاده از همه ظرفیتهای دو طرف دانست.

    نکونام با توجه به سفر آتی وزیر اقتصاد دولت ایالت بایرن آلمان و هیئت همراه به کشورمان انجام این سفر را برای مشاهده ظرفیتهای اقتصادی، صنعتی و پیشرفتهایی که به رغم تحریم ها در ایران حاصل شده است مفید ارزیابی کرد.

    در این نشست «بروسارت» رئیس انجمن اقتصاد بایرن و اتحادیه شرکتهای بایرنی به تشریح اهداف برگزاری همایش در پرتو فضای جدید بین المللی پرداخت و ابراز امیدواری نمود که با  برداشته شدن تحریمها شرایط نقل و انتقال مالی تسهیل گردد.

    وی با اشاره به حمایت این انجمن از سفر هیات عالیرتبه اقتصادی که به سرپرستی خانم ایگنر وزیر اقتصاد بایرن از 1 لغایت 3 نوامبر به تهران انجام خواهد شد از تاسیس دفتر تجاری این انجمن در زمان سفر خانم ایگنر به تهران به عنوان نماد همکاری نزدیک و ارتقای  همکاری اقتصادی و آموزشی یاد کرد.

    در ادامه «خان بداغی» رئیس افتخاری اتاق مشترک ایران و آلمان با اشاره به مراودات تجاری دو جانبه و سفر هیاتهای  اقتصادی آلمان به ایران ، سفر خانم ایگنر و هیات اقتصادی ایالت بایرن را با توجه به ظرفیتهای اقتصادی بالای این ایالت  بسیار با اهمیت خواند.

    وی با اشاره به ظرفیتهای انسانی و منابع انرژی ایران و با اشاره به شرایط سخت تجار و بازرگانان در دوره تحریمها از شرکتهای آلمانی برای تولید مشترک، سرمایه گذاری و انتقال فن آوری برای بهره مندی از بازارهای منطقه (بازار 300 میلیونی) دعوت کرد و با تایید زمینه های همکاری نفت، گاز، پتروشیمی، خودرو سازی، سیمان، مراکز تجاری، محیط زیست، گردشگری و معدن که در صحبت رئیس انجمن اقتصاد بایرن اشاره شد بر پیوستگی صنعتی ایران و المان تاکید کرد.

    بداغی ثبات در ایران و سیاست دولت یازدهم در تعامل مثبت با جهان و توافق هسته ای را عامل موثر در ترغیب شرکتهای در فعالیت در ایران ارزیابی کرد.

    در ادامه این همایش مدیر عامل شرکت مادر تخصصی مالی و سرمایه گذاری سینا به تشریح جامع شرایط اقتصادی ایران و شاخصهای آن با تکیه بر آمار مراکز مالی- اعتباری جهانی پرداخت و در ادامه شرایط بازارهای مالی و روند سرمایه گذاری مالی در ایران را تشریح کرد.

    در این نشست خانم «اشتفانی کونراد» از مدیران وزارت اقتصاد آلمان در سخنرانی با عنوان راههای لغو تحریمها به ارزیابی شرایط ایجاد شده پس از توافق هسته ای ایران با گروه پنج بعلاوه یک  پرداخت و همچنین «ساشا لومان» محقق مرکز علم و سیاست نیز به بررسی سیاست آمریکا و توافق اتمی پرداخت.

    در این همایش حدود 100 نفر از مدیران و نمایندگان شرکتها و موسسات تجاری - مالی بایرن حضور داشتند. گفتنی است انجمن اقتصاد ایالت بایرن(اتحادیه شرکتهای بایرنی) متشکل از 124 اتحادیه و حدود 2500 شرکت بایرنی است.

    ایالت بایرن به مرکزیت مونیخ از مهمترین قطبهای اقتصادی آلمان بوده و بسیاری از شرکتهای بزرگ و معتبر آلمانی از جمله بی . ام. دبلیو، زیمنس ، آئودی، مان و ... در این ایالت به فعالیت اشتغال دارند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی