عصر بازار

با تاکید بر ضرورت استقلال شورای عالی بیمه مطرح شد

جایگاه، نحوه درآمد و هزینه‌های بیمه در کشور مشخص شود

عصر اعتبار: سخنگوی کمیسیون عالی سلامت بسیج با اشاره به اینکه بیمه‌ها در ایران هیچ تعریف علمی جهانی ندارند، گفت: شورای عالی بیمه باید مستقل شود تا تحت هیچ شرایطی وابسته به فراهم کننده خدمت نباشد، همچنین باید جایگاه، نحوه درآمد و هزینه‌های بیمه نیز مشخص شود.

جایگاه، نحوه درآمد و هزینه‌های بیمه در کشور مشخص شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، مجید نوروزی با بیان اینکه بیمه در دنیا دارای یک تعریف مشخص است، اظهار کرد: بر اساس این تعریف علمی، می‌توان مدعی شد انواع بیمه در ایران تحت هیچ تعریف علمی در دنیا نیست.

    سخنگوی کمیسیون عالی سلامت سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: از طرفی بیمه باید با مشارکت شرکای ذینفع اداره شود یعنی حق بیمه شده و بیمه‌گذار مشخص شود و اقتدار نظارتی بیمه‌گذار نیز تعیین شود؛ همچنین ابزار نظارتی بیمه‌گذار یعنی راهنمای بالینی و گایدلاین‌ها فراهم شود و بیمه‌گذار حق داشته باشد متناسب با ورودی خود خروجی‌اش را تعریف کند.

    باید جایگاه، نحوه درآمد و هزینه‌های بیمه در کشور مشخص شود

    نوروزی با بیان اینکه بر اساس تعریف علمی موجود از بیمه در دنیا، چنین شرایطی در ایران وجود ندارد، گفت: در کشور ما برای بیمه تامین اجتماعی، سازمان خدمات درمانی، نهادهای عمومی و غیردولتی قانون و ضوابط مستقلی داریم و اگر قانون می‌گوید که همه بیمه‌ها مکلفند یک صندوق شوند باید جایگاه آن، نحوه درآمد، هزینه‌ها و ضوابط آن مشخص شود.

    وی ادامه داد: تاکنون چنین روندی در کشور ایجاد نشده است و اگر چنین اتفاقی هم بیفتد، در مرحله اجرا موفق نخواهد بود زیرا ما در کشور خود نهاد‌ها و گروه‌هایی را داریم که نیازشان به خدمات یکسان نیست؛ برای مثال متخصصی که بر روی یک سکوی نفتی در حال انجام ماموریت است چنانچه اطمینان نداشته باشد که در صورت بروز حادثه، بالگرد در کوتاه‌ترین مدت او را به یک مرکز درمانی می‌رساند، هیچگاه حاضر به انجام ماموریت بر روی سکوی نفتی نیست لذا انتظار این فرد با انتظار یک مددجوی کمیته امداد یا انتظار یک بیمه شده ساکن در شهر با همه امکانات پزشکی و درمانی و یا انتظار یک روستایی که دسترسی به حداقل‌ها را ندارد؛ کاملاً باهم متفاوت است؛ بنابراین نمی‌توان برای همه یک نسخه ثابت نوشت.

    استقلال شورای عالی بیمه ضروری است

    وی ادامه داد: باید خدمات پایه بیمه را تعریف کرد و برای همه خدمات پایه‌ای مشابهی را درنظر گرفت و سپس برای کسانی که نیازهای متفاوت دارند تحت عنوان خدمات تکمیلی، نیاز‌هایشان را برطرف کرد؛ لذا بهترین حالت این است که شورای عالی بیمه، شورای مستقلی باشد که تحت هیچ شرایطی وابسته به فراهم کننده خدمت نبوده و تولیت یا تامین کننده منابع نباشد.

    سخنگوی کمیسیون عالی سلامت سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: ‌ شورای عالی بیمه باید ترکیبی از همه شرکای ذینفع اجتماعی و حاکمیتی باشد که بتواند بی‌طرفانه تصمیمات کار‌شناسی بگیرد و تعهداتی را که این شورا برای بیمه‌های مختلف ایجاد می‌کند نیز متناسب با منابعشان باشد.

    نوروزی، تصریح کرد: یکی از مشکلات امروز ما این است که تعهدات و منابع متناسب با هم نیستند بنابراین غالباً بیمه‌ها به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و یا در عمل به تعهداتشان تاخیر می‌ورزند بنابراین ما نیاز به یک شورای عالی مقتدر کاملاً مستقل داریم که خدمات پایه و مکمل و تفاوت خدمات مورد نیاز گروه‌های مختلف را تعیین کند؛ همچنین باید مرکزی وجود داشته باشد که برای بیمه‌ها و به نام خودشان مدارک مانند دفترچه بیمه، کارت و یا کارت‌های هوشمند چاپ کند که به طور قطع مانع از همپوشانی می‌شود.

    وی گفت: از طرفی باید ضوابط بیمه پایه، بیمه مکمل و بیمه مازاد نیز مشخص شود و گروه‌ها بتوانند مازاد منابع خود را از بیمه پایه برای بیمه مکمل و مازاد طبق قوانینی هزینه کنند اما اینکه ما بیمه وزارت نفت، نیروهای مسلح، نهادهای عمومی مختلف و غیردولتی را با هم در یک صندوق جمع کنیم و به همه آنها خدمات مشابه ارائه دهیم مقدور نیست چرا که ورودی به این بیمه‌ها براساس درصدی از درآمد یا براساس سرانه متفاوت است و نمی‌تواند جنبه عادلانه داشته باشد.

    سخنگوی کمیسیون عالی سلامت سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: در هیچ نقطه‌ای از دنیا یک بیمه درمانی واحد حتی بیمه درمانی بازنشستگی واحدی پیدا نمی‌کنیم، مثلاً در انگلستان برای ارتباط بیمه‌ها با خدمات دهنده‌ها فضایی وجود دارد که یک نظام دولتی بر آن حاکم است اما تفاوت‌ در ارائه خدمات وجود دارد؛ بر همین اساس، در کشورهای اروپای مرکزی انواع بیمه‌ها وجود دارند و در جاهایی هم که ممکن است تامین کننده منابع یکی باشند بنابراین به طور یقین در نیاز به خدمات، ضوابط خاص متفاوتی وجود دارد.

    ضوابط ارائه خدمات بیمه پایه در شورای عالی برای همه بیمه‌ها به‌ صورت یکسان تعریف نشده است

    وی با تاکید بر اینکه اگر بیمه‌ها می‌خواهند زیر نظر یک نهاد باشند، اصل موضوع باید این باشد که ضوابط آن‌ها ثابت، عادلانه و مشابه و تعهداتشان متناسب با منابعشان باشد؛ گفت: اکنون در وضعیت فعلی تا زمانی که همه قوانین را به‌صورت کار‌شناسی شده تغییر ندادیم و قوانین جاری همچنان در نهادهای غیردولتی، تامین اجتماعی و غیره حاکم است نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم؛ قوانین موجود در سازمان‌ها و نهادهای مختلف می‌بایستی تغییر کنند و مرکز واحدی برای آنها ضابطه گذاری کند و همه بیمه‌ها را تحت یک پوشش بیاورد.

    سخنگوی کمیسیون عالی سلامت سازمان بسیج مستضعفین عنوان کرد: به طور کلی تا زمانی که ضوابط ارائه خدمات بیمه پایه را در شورای عالی برای همه بیمه‌ها به‌صورت یکسان تعریف نکردیم و نظارت شورای عالی بیمه را بر عملکرد بیمه‌ها سامان ندادیم، پیشبردی حاصل نمی‌شود.

    نوروزی، در خاتمه بار دیگر به این مطلب اشاره کرد که مدارک بیمه به خصوص مدارک درمانی را باید در یک مرکز به نام‌ها و اشکال مختلف تهیه کنیم و درخصوص مدارک بیمه‌ نیروهای مسلح می‌توان به‌گونه‌ای این کار را کرد که به امنیت آنها لطمه‌ای وارد نشود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو