عصر بازار

یک کارشناس اقتصادی:

پرداخت سود بانکی بالاتر از نرخ بانک مرکزی به نفع تولید نیست

عصر اعتبار- یک کارشناس مسائل اقتصادی ایران گفت: پرداخت سود بانکی بالاتر از نرخ مصوب بانک مرکزی نه تنها به نفع تولید ملی نیست بلکه سبب افزایش فعالیت های غیرتولیدی و قاچاق خواهد شد.

پرداخت سود بانکی بالاتر از نرخ بانک مرکزی به نفع تولید نیست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، ابراهیم رزاقی با بیان آنکه تولید نیازمند ایجاد تسهیلاتی است که بتوان آن را به حرکت درآورد و رونق داد، افزود: پرداخت سودهای بانکی بالا باعث خواهد شد منابع به جای حرکت به سمت تولید در فعالیت های غیرتولیدی مصرف شود.
    وی مهمترین مسئله در اصلاح نظام بانکی را مبارزه با سودهای بالاتر از سود تولید عنوان و تصریح کرد: نباید اجازه داد سودهای بالا که در فعالیت هایی مانند برج سازی استفاده می شود به تولید ضربه بزند.
    رزاقی با اشاره به اینکه برخی بانک ها و موسساتی که اقدام به پرداخت سودهای بالا می کنند خود وارد فعالیت های سودآور می شوند تا بتوانند سود 27 تا 28 درصدی پرداخت کنند،افزود: این نوع موسسات و بانک ها عملا ضد تولید کار کرده و از طرف دیگر به تورم دامن می زنند.
    این کارشناس اقتصاد وارد شدن بانک ها و موسسات مالی به فعالیت های سودآور را عملی غیراخلاقی برشمرد و تاکید کرد: بانک ها و موسسات مالی باید از تولید با دادن تسهیلات مناسب حمایت کنند نه آنکه به فعالیت های غیرتولیدی دامن بزنند.
    وی رابطه نرخ تورم و نرخ سود بانکی را مورد اشاره قرار داد و گفت: باید دید نرخ تورم اعلام شده چقدر با واقعیت انطباق داشته و سپس برای تعیین نرخ سود اقدام کرد.
    رزاقی ایجاد تعاونی های اعتباری تحت نظارت دقیق را راهکاری مناسب برای حمایت از تولید و اصلاح نرخ سود بانکی دانست و افزود: تسهیلاتی که این تعاونی ها پرداخت می کنند باید در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد و نظارت دقیق نیز اعمال شود تا تولیدکنندگان این تسهیلات را تنها در تولید بکار گیرند.
    به گفته این کارشناس اقتصادی، تعاونی های اعتباری با سود کمتر فعالیت های تولیدی را افزایش می دهند.
    یادآور می شود، براساس آنچه بانک مرکزی در قالب بخشنامه نرخ سود بانکی به بانک های دولتی و خصوصی ابلاغ کرده از اردیبهشت ماه نرخ های سود در نظام بانکی با تغییراتی همراه شد و شعب بانک های دولتی و خصوصی نرخ سود سپرده های یک ساله خود را از 22 به 20 درصد کاهش دادند.
    این تصمیم شورای پول و اعتبار بعداز آن گرفته شد که بانک ها در قالب تفاهم نامه ای پیشنهاد کرده بودند نرخ سود سپرده های یک ساله 20 درصد شود.
    ضمن آنکه طبق اعلام بانک مرکزی مسئولیت تعیین نرخ سود سپرده های کمتر از یک سال به بانک ها واگذار شد که برهمین اساس تعدادی از بانک ها از جمله بانک ملی و چند بانک بزرگ کشور توافق کردند که همان روال قبلی را برای این سپرده ها داشته باشند.
    پیش از این نرخ سود سپرده های سرمایه گذاری مدت دار 9 ماه تا یک سال 20 درصد، نرخ سود سپرده های سرمایه گذاری مدت دار 6 ماه تا نه ماه 18 درصد، نرخ سود سپرده های سرمایه گذاری مدت دار سه ماه تا شش ماه 14 درصد و نرخ سود سپرده های سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی 10 درصد بود.
    البته طبق ابلاغیه بانک مرکزی بانک ها از تاریخ مذکور نرخ سود تسهیلات مبادله ای را حداکثر 21 درصد و تسهیلات مشارکتی را حداکثر 24 درصد اعمال کردند.
    گفتنی است پیش از این سود تسهیلات مبادله ای 22 درصد و تسهیلات مشارکتی 28 درصد بود، هرچند در عمل برخی از بانک ها نرخ تسهیلات را تا 32 درصد هم افزایش داده بودند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی