عصر بازار

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد:

دو راهکار مهم برای جبران کسری بودجه

عصر اعتبار- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان آنکه باید به دنبال تعدیل کسری بودجه باشیم، گفت: حذف یارانه پردرآمدها و دریافت صحیح مالیات از مهم‌ترین راهکارهای تعدیل کسری بودجه است.

دو راهکار مهم برای جبران کسری بودجه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از موج، ابراهیم نکو با اشاره به اظهارات اخیر محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، در خصوص عدم تحقق بودجه سال 94، اظهار داشت: لایحه بودجه یک سند قانونی است که دخل و خرج هر کشوری را مشخص می‌کند.
    نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس افزود: در ابتدای تقدیم لایحه بودجه به مجلس، در رقم اشاره شده در آن حرف و حدیث‌های زیادی وجود داشت، به طوری که کارشناسان و تحلیلگران مرتب سؤال می‌کردند چگونه این درآمدها محقق خواهد شد؟
    نکو افزود: رقم درآمدهای بودجه 94 رقمی سنگین بود و کارشناسان در ابتدای امر کسری حداقل 460 هزار میلیارد تومانی را پیش بینی می‌کردند؛ اما پس از آن و زمانی که لایحه بودجه تصویب شده به رئیس جمهور ابلاغ شد 10 هزار میلیارد تومان دیگر به هزینه‌های جاری افزوده شد که این رقم نیز به کسری بودجه پیش بینی شده افزود.
    وی تصریح کرد: هرچه پیش رفتیم به مرور اتفاقاتی حادث شد که حکایت از عدم تحقق بودجه تصویبی داشت و هرچند بخشی از آن طبیعی بود، اما؛ عامل اصلی آن به کاهش شدید قیمت نفت برمی گشت.
    این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: هرچند در مقطعی سخنگوی دولت اظهار امیدواری کرده بود که قیمت نفت به 70 تا 80 دلار در هر بشکه خواهد رسید، اما؛ حتی اگر این رقم نیز محقق می‌شد کسری بودجه اجتناب ناپذیر بود.
    وی اضافه کرد: در مقوله مذاکرات هسته ای با گروه 1+5 پیش بینی می‌شد که قیمت نفت بالا برود؛ امری که محقق نشد و همین مساله و کاهش قیمت جهانی نفت بر نگرانی‌های بودجه ای افزود به طوری که نگرانی‌های ابراز شده از سوی سخنگوی دولت کاملاً بجاست و به عنوان یک هشدار تلقی می‌شود.
    نکو گفت: در شرایط فعلی باید با برخی اقدامات بتوانیم بخشی از کسری بودجه را تعدیل کنیم که یکی از راهکارهای اصلی آن حذف یارانه نقدی پردرآمدها است تا بخشی از کسری بودجه جبران شود.
    وی با بیان اینکه پرداخت ماهانه یارانه‌های نقدی استرس و فشار زیادی به دولت وارد می‌کند و همواره نگرانی عمیقی از تأمین آن دارد، هشدار داد: عدم حذف یارانه پردرآمدها و افرادی که حذف یارانه فشاری به آن‌ها وارد نمی‌کند، دولت را با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد کرد.
    نماینده رباط کریم و بهارستان در مجلس همچنین خواستار تجدیدنظر در مالیات‌ها و اخذ صحیح آن شد و گفت: فرار مالیاتی در جامعه وجود دارد و هنوز افرادی وجود دارند که با گریز از پرداخت مالیات و دور زدن قانون مالیاتی، فشارهای سنگینی به دولت وارد می‌کنند.
    وی در پایان با بیان دشوار بودن پیش بینی میزان تحقق بودجه 94، تصریح کرد: آنچه مسلم است کسری بودجه اتفاق می‌افتد، اما هنوز امیدواری‌هایی برای تعدیل این کسری وجود دارد.
    شایان ذکر است؛ بودجه سال 1394 کل کشور از حیث منابع بالغ بر هشت میلیون و 449 هزار و 599 میلیارد و 804 میلیون ریال و از حیث مصارف بالغ بر هشت میلیون و 449 هزار و 599 میلیارد و 804 میلیون ریال است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی