عصر بازار

ثبت دومین هفته رشد طلا با افزایش نیم درصدی

اونس در میانه کانال ۱۱۰۰ دلار ماند

عصر اعتبار- فلز زرد که دو هفته پیش تحت‌تاثیر انتشار بیانیه سیاست پولی فدرال رزرو با رشد قیمت‌ها مواجه شده بود، هفته گذشته نیز تحت‌تاثیر پیامدهای همان بیانیه، به رشد خود ادامه داد.

اونس در میانه کانال ۱۱۰۰ دلار ماند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، هر اونس طلا که هفته کاری گذشته را با قیمت 1139 دلار آغاز کرده بود در پایان فعالیت بازارها در روز جمعه روی قیمت 1146 دلار ایستاد تا ظرف 5 روز کاری حدود 6/ 0 درصد رشد کرده باشد. دو هفته رشد پیاپی ارزش طلا باعث شده کارشناسان و معامله‌گران طلا از احتمال ادامه این رشد در هفته جدید کاری که از دوشنبه شروع می‌شود سخن بگویند.

    هر اونس طلا که جمعه دو هفته پیش روی قیمت 1139 دلار ایستاده بود، روز دوشنبه به قیمت 1133 دلار رسید. افت 6 دلاری نخستین روز کاری هفته عمدتا ناشی از عقب‌نشینی اصلاحی از اوج سه هفته‌ای روز جمعه و همچنین تقویت ارزش دلار آمریکا بود. با این همه هواداران فنی افزایش قیمت‌ها همچنان در بازار قدرت داشتند. روز دوشنبه بازارهای سهام آسیا وضعیت خوبی نداشت و بهای نفت خام با رشد روبه‌رو شد تا خرید طلا با افزایش روبه‌رو شود، اما رشد شاخص دلار قیمت طلا را پایین نگه داشت. مهم‌ترین دلیل افت شاخص‌های سهام آسیایی، ‌ادامه نگرانی‌ها درباره داده‌های بیانیه پنج‌شنبه دو هفته پیش فدرال رزرو بود. اشاره فدرال‌رزرو به ضعف اقتصاد جهان، باعث شکل‌گیری فشار فروش در بازارهای آسیا شده است.

    قیمت نهایی روز سه‌شنبه 1124 دلار بود. افت 9 دلاری اونس در روز سه‌شنبه عمدتا ناشی از عوامل خارجی افزایشی و نبود تقاضا برای طلا به‌عنوان سرمایه امن بود. در دومین روز هفته رشد شاخص دلار، فشار فروش را در بازار افزایش داد. افت بهای نفت خام نیز عامل تکمیل‌کننده افت شد. این در حالی بود که بازارهای سهام شاهد ریسک‌گریزی بودند. پایگاه اینترنتی کیتکو نوشت که طلا در این روز به‌عنوان یک کالای خام عمل کرد، نه پناهگاه سرمایه. سه‌شنبه بازارهای سهام آمریکا به شدت افت کردند؛ چراکه معامله‌گران نگرانی خود درباره رشد اقتصاد جهان و عدم قطعیت مربوط به موضوع افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو را بروز دادند. بازارهای سهام اروپا نیز در این روز تضعیف شدند. البته بازارهای سهام آسیا شاهد رشد بودند. شاخص شانگهای در این روز 9/  0 درصد رشد کرد.

    روند روز چهارشنبه متفاوت بود تا اونس در سومین روز کاری هفته به قیمت 1130 دلار برسد. اونس در این روز تحت‌تاثیر «پوشش کوتاه‌مدت» و «شناسایی سود» معامله‌گران رشد کرد، ولی ادامه افت قیمت نفت، رشد فلز زرد را محدود کرد. در سومین روز هفته پوشش کوتاه‌مدت در معاملات آتی و شناسایی سود در معاملات آنی قابل مشاهده بود؛ روندی که ناشی از فشار فروش روزهای دوشنبه و سه‌شنبه شکل گرفته بود. روز چهارشنبه به‌رغم انتشار گزارشی مبنی‌بر رشد سهام‌ شرکت‌های نفتی ایالات‌متحده، بهای نفت تضعیف شد. این امر می‌تواند به آن معنا باشد که قیمت  نفت ضعیف خواهد ماند. مهم‌ترین داده روز چهارشنبه میزان تولید چین بود که ارقام خوبی نداشت. شاخص کائیکسین که یک شاخص مدیران خرید بخش تولید است برای ماه سپتامبر 47 واحد اعلام شد که کمترین میزان در 6 سال و نیم گذشته است. این رقم در ماه آگوست 3/ 47 واحد اعلام شده بود. شاخص سهام شانگهای روز چهارشنبه حدود 2 درصد سقوط کرد. بازارهای سهام استرالیا نیز تحت‌تاثیر نگرانی‌های چینی با افت شدید روبه‌رو شدند. همزمان PMI مرکب منطقه یورو برای ماه سپتامبر 9/ 53 واحد اعلام شد که بسیار کمتر از انتظارات بود. با این همه بازارهای سهام اروپا در این روز با رشد مواجه شدند. PMI اولیه ایالات‌متحده نیز چهارشنبه 53 واحد اعلام شد که نسبت به ماه آگوست روی کمترین میزان در 22 ماه گذشته دست نخورده مانده بود.

    البته این داده همسو با انتظارات بود.
    اما روز پنج‌شنبه روز اوج طلا در هفته گذشته بود. اونس در این روز به قیمت 1154 دلار رسید. اونس در این روز تحت‌تاثیر پوشش کوتاه‌مدت قوی و تشدید تقاضا برای طلا به‌عنوان سرمایه امن به بالاترین قیمت در یک ماه گذشته رسید. آنچه تقاضا برای طلا را تشدید کرد، ادامه افت شاخص‌های سهام آمریکا بود. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز پنج‌شنبه خود نوشت که بازار طلا در این روز شاهد سفارش‌های «خرید توقفی» بود. بازارهای سهام جهان در چهارمین روز کاری وضعیت یکپارچه‌ای نداشتند. در حالی که بازارهای سهام آمریکا به افت خود ادامه می‌دادند، شاخص نیکی ژاپن نیز پس از سه روز تعطیلی 3 درصد افت کرد، اما شاخص شانگهای یک درصد رشد کرد. در هر حال، اتفاق مهم روز، سخنرانی جنت یلن، رئیس فدرال رزرو در گروه «فیلیپ گمبل مموریال» بود که در آن دوباره بر افزایش نرخ‌های بهره در آینده نزدیک تاکید شد. روز جمعه بازارهای سهام آسیا با نگرانی از افزایش نرخ‌های بهره آمریکا رو به افت گذاشتند؛ اما بازارهای سهام اروپا که به این باور رسیده بودند که افت‌های ناشی از رسوایی فولکس واگن بیش از اندازه بوده، رو به رشد گذاشتند.

    همزمان دلار آمریکا دوباره تقویت شد تا فلز زرد باز تحت‌فشار قرار بگیرد. اونس روز جمعه را با نوسان‌های کاهشی آغاز کرد و در ساعت 4 بعدازظهر تحت‌فشار داده‌های خوب از میزان رشد آمریکا قرار گرفت تا در نهایت به قیمت 1146 دلار رضایت دهد. رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در دومین فصل سال جاری میلادی 9/ 3 درصد اعلام شده است که داده خوبی در نظر گرفته می‌شود. هر داده خوبی احتمال افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو را بیش از پیش تقویت می‌کند و به این ترتیب احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در سال جاری میلادی تشدید شده است. بنابراین طلا گرچه از تعویق افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در نشست ماه سپتامبر سود می‌برد، اما همچنان تحت‌فشار موضوع افزایش نرخ‌ها باقی خواهد ماند.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو