عصر بازار

پرو چگونه به اقتصاد جهانی پیوست؟

عصر اعتبار- «افسانه توسعه» تجربه فرایند پیوستن پرو به اقتصاد جهانی و چالش‌های آن‌را به‌خوبی بیان کرده است. ساده‌ترین درس آن برای ایران شاید، ضرورت ایجاد یک پیمان ملی برای توسعه در اقتصاد ایران باشد.

پرو چگونه به اقتصاد جهانی پیوست؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، کتاب «افسانه توسعه» پس از گذشت نیم قرن از عمر نظریه‌ها، پیش‌بینی‌ها، وعده‌ها و جستجوها برای یافتن ال‌دورادو، به خطری می‌پردازد که گروه بزرگی از دولت‌های ملی آفریقایی، آسیایی و آمریکای لاتین با آن مواجهند، یعنی خطر گرفتار شدن به ناکارآمدی.

    ریورو در مقدمه کتاب خود می‌نویسد: « می‌دانم که این موضوع برای کشورهای بسیار فقیر و به لحاظ اجتماعی از هم گسیخته، کشورهایی که در آن ملیت‌ها استحکام نیافته و سنت‌های دموکراتیک در آن نادر است، به‌منزله تابو است. ما با بیان حقایقی که آگاهانه ناگفته مانده‌اند خطر رنجش عمیق و جریحه‌دار کردن احساسات میهن پرستانه دروغین را، که فقط نارسایی تاریخی دولت ملی را پنهان کرده‌اند، به‌جان می‌خریم ولی، معتقدیم که این تامل و بازاندیشی در کشورهایی که تمام طول قرن بیستم را، بدون نیل به توسعه، از دست داده‌اند ضروری است، در کشورهایی که فرایند توسعه در اوضاع و احوال کنونی جنگل جهانی هنوز دست‌نیافتنی است و در آن باید یک پیمان ملی برای بقا و زنده ماندن جایگزین توهم توسعه شود.»

    نویسنده کتاب سال‌ها دیپلمات دولت پرو و سفیر اسبق این کشور در سازمان ملل متحد و چند سازمان بین‌المللى اقتصادى دیگر بوده است. همچنان که از عنوان فرعى کتاب و «اقتصادهاى ناکار آمد قرن بیست و یکم»، برمى‌آید نویسنده در کل کتاب سعى کرده از منظرى انتقادى با تلقى رایج از توسعه و سیاست‌هاى اجرایى در این زمینه برخورد کند. خلاصه آنکه ریورو معتقد است: مزایاى وعده داده شده برنامه‌هاى توسعه در طول پنجاه سال گذشته براى اکثریت مردم کشور‌هاى جهان سوم تحقق نیافته است و نخواهد یافت.

    «بسیارى از این کشورها به غلط «در حال توسعه» نامیده مى‌شوند، در حالی که در واقع بهتر است آنها را «اقتصادهاى ملى ناکارآمد» توصیف کنیم.» مترجم این کتاب دکتر محمود عبدالله زاده است که پیشتر نیز فصلى از کتاب را در آخرین شماره فصلنامه اقتصاد سیاسى منتشر کرده بود. این کتاب تاکنون به بیش از ده زبان ترجمه شده است.

    این کتاب در شش فصل شامل زوال دولت ملی، قدرت جهانی و فقر ملی، داروینیسم بین‌الملل، در جستجوی ال‌دورادو، چپاول جهانی و بقا تدوین شده و تجربه فرایند پیوستن پرو به اقتصاد جهانی و چالش‌های آن‌را به‌خوبی بیان کرده است. ساده‌ترین درس آن برای ایران شاید، ضرورت ایجاد یک پیمان ملی برای توسعه در اقتصاد ایران باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو