عصر بازار

طولانی‌ترین دوره افت طلا در ۱۸ سال گذشته

بدترین فصل سهام آسیا از ۲۰۱۱

عصر اعتبار- در حالی که بازارهای سهام آسیا در حال ثبت بدترین فصل خود در چهار سال گذشته هستند، فلز زرد ضعیف مانده تا وضعیت خاص بازار کالاهای پایه بیشتر به چشم بیاید. در حالی که در شرایط عادی سقوط شاخص‌های سهام باید ارزش پناهگاه سرمایه‌ای مانند طلا را بالا ببرد، بازار کاهشی کالاهای خام، فلزهای گرانبها را به شدت تحت‌فشار نگه داشته است.

بدترین فصل سهام آسیا از ۲۰۱۱
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد ، بازارهای سهام جهان روز سه‌شنبه پایین‌ترین سطح شاخص‌ها را در 2 سال گذشته تجربه کردند. بازارهای سهام آسیا چهارشنبه به کمترین سطح در سه سال گذشته رسیدند و گرچه از این کف 3 ساله بالاتر ایستادند، اما در آستانه ثبت بدترین فصل کاری خود در 4 سال گذشته هستند. بزرگ‌ترین نگرانی بازارهای سهام، ادامه سقوط قیمت‌ها در بازار کالا و ادامه افت رشد اقتصادی چین است. شاخص MSCI روز سه‌شنبه به پایین‌ترین سطح از ژوئن 2012 رسید و گرچه روز چهارشنبه 6/ 1 درصد رشد کرد، اما در سه ماه سوم سال 2015 بیش از 17 درصد سقوط داشته است. شاخص نیکی ژاپن هم در این مدت حدود 14 درصد سقوط کرده است. CSI300 در سومین فصل سال میلادی 28 درصد و شاخص هنگ‌سنگ در همین دوره 20 درصد سقوط کرده است. کوسپی کره‌جنوبی نیز در ماه‌های جولای، آگوست و سپتامبر 4/ 5 درصد افت داشته است. بازارهای سهام استرالیا نیز که به‌شدت به بازارهای آسیا وابسته‌اند، در این سه ماه حدود 8 درصد سقوط کرده‌اند.

    اونس به سوی مرز 1100

    با این همه آشوب بازارهای سهام آسیا که بازارهای اروپا و آمریکا را نیز تا حدی درگیر کرده است، نتوانسته تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن را بالا ببرد. اونس طلا که چند ماه پیش درگیر مرز روانی 1200 دلار بود، بعد از جدی شدن بحث افزایش نرخ‌های بهره فدرال‌رزرو درگیر مرز روانی جدید 1100 دلار شد و گرچه با تعویق این افزایش در ماه سپتامبر به میانه کانال 1100 دلار بازگشت، اما همچنان تحت فشار احتمال افزایش این نرخ‌ها توسط کمیته بازار آزاد فدرال رزرو قرار دارد.

    هر اونس فلز زرد که روز دوشنبه با 12 دلار افت به قیمت 1132 دلار رسیده بود، روز سه‌شنبه نیز با 5 دلار افت دیگر روی قیمت 1127 دلار ایستاد. روز چهارشنبه نیز تا ساعت 7 بعدازظهر به وقت تهران قیمت 1114 دلار برای اونس ثبت شد، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز کاری رقم خورده باشد.


    افت دومین روز کاری عمدتا ناشی از تاثیرگذاری تحلیل‌های فنی و فقدان تقاضا بود. مهم‌ترین داده روز سه‌شنبه شاخص اعتماد مصرف‌کننده آمریکا در ماه سپتامبر بود که 103 واحد اعلام شد. این رقم بالاترین میزان از ماه ژانویه بود. این داده نیز مانند داده‌های احتمال افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو را بالا می‌برد. روز سه‌شنبه شاخص‌های شانگهای و هنگ‌کنگ به ترتیب 2 و 3 درصد افت کردند. نیکی ژاپن نیز به کف 8 ماهه رسید و بازارهای استرالیا کف دو ساله را تجربه کردند. به این ترتیب اونس روز چهارشنبه را نیز با افت آغاز کرد؛‌ افتی که با رسیدن داده‌های تازه از وضعیت اشتغال‌زایی بخش خصوصی آمریکا تشدید شد. عصر روز گذشته اعلام شد که بخش خصوصی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ماه سپتامبر 190 هزار شغل ایجاد کرده است.

    پانزدهمین ماه افت طلا

    در حالی که روند نزولی قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی همچنان ادامه دارد و احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کرده است، برخی تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که طلا در شرایط کنونی پناهگاه امنی برای سرمایه‌گذاران نخواهد بود. چنانکه اشاره شد به‌رغم کاهش شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی، تقاضا و قیمت طلا با افزایش روبه‌رو نشده و همین مساله نگرانی‌های مربوط به ادامه روند نزولی قیمت طلا را تشدید کرده است.

    به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ، ادامه روند نزولی قیمت طلا برای پانزدهمین ماه متوالی مساله‌ای است که از سال 1997 میلادی تاکنون بی‌سابقه بوده است. در حالی که جانت یلن، رئیس فدرال‌رزرو آمریکا در تازه‌ترین اظهارات خود از احتمال افزایش نرخ بهره تا پایان امسال خبر داده است، 2 مقام دیگر فدرال رزرو نیز روز دوشنبه اعلام کردند که نرخ بهره تا پایان امسال افزایش خواهد یافت. برنارد آو استراتژیست ارشد موسسه سرمایه‌گذاری «آی‌جی آسیا» می‌گوید: «طلا دیگر پناهگاه امنی برای سرمایه‌گذاری نیست.»


    افزایش ذخایر چین
    افت قیمت طلا در حالی ادامه دارد که چین در حال افزایش ذخایر طلای خود است. چین که برای تبدیل شدن به بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلای جهان رقابت تنگاتنگی با هند دارد، میزان ذخایر طلای خود را طی ماه آگوست بار دیگر یک درصد افزایش داده است. به گزارش بلومبرگ، بانک مرکزی چین در حالی تصمیم گرفته است ذخایر طلای خود را طی ماه آگوست افزایش دهد که به‌نظر می‌رسد پکن راهبرد متنوع کردن ذخایر ارزی و کاهش وابستگی به دلار را همچنان ادامه می‌دهد.


    براساس این گزارش بانک مرکزی چین چهارشنبه اعلام کرد که میزان ذخایر طلای این کشور در ماه آگوست با یک درصد افزایش به بیش از 54/ 45 میلیون اونس رسیده است. این رقم در ماه پیش از آن به بیش از 93/ 53 میلیون اونس رسیده بود.


    چین از ماه جولای تاکنون آمارهای مربوط به ذخایر طلای خود را پس از 6 سال سکوت منتشر کرده است. آمارهای رسمی نشان می‌دهد که میزان ذخایر طلای چین از سال 2009 تاکنون بیش از 57 درصد رشد داشته است و با پیشی گرفتن بر روسیه اکنون پنجمین ذخایر بزرگ طلای جهان را در اختیار دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی