عصر بازار

پور ابراهیمی:

فضای کشور برای تک نرخی شدن ارز مساعد است

عصر اعتبار- نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه تک نرخی شدن ارز از بروز فساد و رانت در کشور جلوگیری می‌کند، گفت: در حال حاضر فضای کشور برای تک نرخی شدن ارز آمادگی کامل دارد و بانک مرکزی می‌تواند بازار ارز را مدیریت کند.

فضای کشور برای تک نرخی شدن ارز مساعد است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمد رضا پورابراهیمی با بیان اینکه یکی از الزامات تک نرخی شدن ارز شفاف بودن عرضه و تقاضای ارز در کشور است توضیح داد: باید بتوان منابع و مصارف را براساس تراز بازرگانی تعریف کرد که در حال حاضر طبق اعداد و ارقام مصارف ارزی بدون احتساب نفت منفی و با احتساب ارز مثبت است.

    وی افزود: با توجه به کاهش شدید میزان واردات و صادرات در وضعیتی تقریبا تعریف شده در حوزه منابع و مصارف ارزی هستیم البته مشکل اصلی در کشور ما انتقال ارز است بدان معنا که ارز داریم اما نمی‌توانیم وارد کشور کنیم به همین دلیل پیشنهاد راه اندازی بورس را ارائه کردیم.

    نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه گفت: برای حل این مشکل می‌توان از ابزارهایی استفاده کرد که نمونه آن در بازار طلا تحت عنوان فیوچر طلا استفاده شد. براین اساس اگر بتوانیم در منابع و مصارف ارز تعادلی برقرار کنیم و برای حل مشکل انتقال ارز از ابزارهای جایگزین استفاده کنیم می‌توان به سمت تک نرخی شدن ارز حرکت کرد.

    پورابراهیمی با بیان اینکه تک نرخی بودن ارز با عث ایجاد فساد و رانت در کشور شده است‌، گفت: چند نرخی شدن ارز باعث بروز ناکارآمدی در برخی بنگاه‌های اقتصادی شده به طوری که بنگاه‌هایی به دلیل نداشتن ارز به خوبی فعالیت نکرده و در مقابل بنگاه‌هایی که ارزبا نرخ ترجیحی داشتند‌، پیشرفت کردند.

    نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در درجمع بندی با بیان اینکه فضای کشور می‌تواند به سمت تک نرخی شدن ارز رود‌، گفت: بانک مرکزی می‌تواند بازار ارز را مدیریت کند و روند تک نرخی شدن ارز را دنبال نماید.

    پورابراهیمی در پایان با بیان اینکه تعیین نرخ ارز براساس مکانیزم عرضه و تقاضا است گفت: اگر میزان عرضه ارز زیاد باشد‌، نرخ ارز کمتر از نرخ فعلی خواهد بود و اگر میزان تقاضا بیشتر شود طبیعتا قیمت ارز بیشتر از نرخ فعلی خواهد شد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو