عصر بازار

کارشناس ارشد بازارهای مالی خبر داد:

اقتصادی که با چند نرخ ارز کار می کند، فسادانگیز است

نرخ های چندگانه ارز عامل تضییع حقوق مردم

عصر اعتبار- یک کارشناس ارشد بازارهای مالی و پولی با اشاره به اظهارات نماینده ایران در بانک جهانی مبنی بر اینکه تک نرخی کردن ارز بطور زودرس به زیان اقتصاد کشور خواهد بود، گفت: به نظر می رسد نگرانی آقای نیلی از افزایش تقاضا و به تبع آن افزایش نرخ ارز در بازار است اما به دلایلی وجود نرخ های چندگانه ارز در اقتصاد موجب تضییع حقوق حقه مردم خواهد شد.

اقتصادی که با چند نرخ ارز کار می کند، فسادانگیز است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، حیدر مستخدمین حسینی تاکید کرد: اگر یکسان سازی نرخ ارز دیرتر انجام شود، به افزایش رانت در کشور کمک کرده ایم که این موضوع در اقتصاد پذیرفته نیست بنابراین باید مکانیزمی طراحی کنیم که این فرآیند در چرخه ای به کار گرفته که سبب یکسان سازی نرخ ارز شود.
    وی افزود: تعیین نرخ ارز و حجم عرضه ارز به صورت انحصاری در اختیار دولت است بنابراین اینکه منتظر شویم تا ببینیم بازار چه علامتی به ما می دهد و بعد در رابطه با یکسان سازی نرخ ارز تصمیم گیری کنیم، یک بحث علمی نیست.
    این کارشناس اقتصادی یادآور شد: در حال حاضر ما تولیدکننده یا واردکننده ای را نداریم که بگوید برای واردات محصول یا مواد اولیه با کمبود ارز مواجه شده ام، به هر حال یا خودش ارز مورد نیاز را تهیه و یا از طریق مرکز مبادلات تامین کرده است.
    وی ادامه داد: بنابراین وقتی در طول دو سال گذشته این مکانیزم را به عینه شاهد بودیم که تولیدکننده و واردکننده ای نبوده که بگوید می خواستم محصولی را وارد کنم و ارزی وجود نداشته نتیجه می گیریم که این ارز تکاپوی نیازها را داده و در نتیجه بانک مرکزی است که باید بتواند نرخ را در حد بین مرکز مبادلات و نرخ آزاد تعریف کند تا دولت هم در این میان متضرر نشود.
    حسینی تصریح کرد: در حال حاضر واردکنندگان ارز خود را با نرخ مرکز مبادلات خریداری و با نرخ آزاد به فروش می رسانند که سود و منفعت حاصله وارد جامعه نمی شود بلکه افراد خاصی سود می برند بنابراین با مکانیزم یکسان سازی نرخ ارز این مابه التفاوت به عنوان رانت به حساب نمی آید و به حساب بانک مرکزی و خزانه دولت نوشته نمی شود در نتیجه بهتر است هرچه سریعتر بحث یکسان سازی صورت بگیرد.
    وی گفت: بحث یکسان سازی نرخ ارز که در سال 81 صورت گرفت؛ باعث تقویت و بنیه ساختار اقتصادی شد و مهمترین دستاوردش این بود که حجم سرمایه گذار ی را افرایش داد چرا که سرمایه گذار به دنبال نرخ های ترجیحی نبود بلکه به دنبال نرخ هایی بود که رانت و به دنبال آن فساد را در اقتصاد ایجاد می کرد.
    این کارشناس بازارهای مالی ادامه داد: این سرمایه گذاران از تعدد نرخ ارز بهره گرفته و سعی می کنند از یک ارتباطی برخوردار شوند تا سرمایه گذاری خود را با نرخ های ترجیحی انجام دهند و از مابه التفاوت آن سود ببرند تا از یک رانت برخوردار شوند.
    وی ادامه داد: از این رو همواره سرمایه گذاری هایی صورت گرفته که تبعیض آمیز بوده و توجیه اقتصادی لازم را هم نداشته یعنی وقتی سرمایه گذاری را با نرخ های پایین تر انجام می دهند، علامت درستی را به سرمایه گذاران و جامعه نمی دهند اما وقتی نرخ ارز اصلاح شد، متوجه می شوند که آن سرمایه گذاری توجیهی نداشته است.
    حسینی افزود: در حال حاضر که مرکز مبادلات را داریم که این مرکز ارز با نرخ پایین تر از بازار به آنهایی می دهد که توانسته اند به مرکر مبادلات دسترسی داشته باشند و با توجه به اختلاف بین نرخ مرکز مبادلات و بازار آزاد، به سود واردکننده و به زیان جامعه خواهد بود بنابراین به چه عنوانی می توان گفت که فضا و موقعیت برای یکسان سازی ارز وجود ندارد.
    لازم به ذکر است؛ در حالی با نزدیک شدن به لغو تحریم های بانکی سیاست یکسان سازی نرخ ارز به طور جدی تری مورد تاکید قرار گرفته که رئیس سابق پژوهشکده پولی و بانکی معتقد است تک نرخی کردن ارز بطور زودرس و قبل از احیای شرایط لازم به طور یقین زیان بیشتری نسبت به حال برای کشور خواهد داشت.
    فرهاد نیلی که اخیرا نمایندگی ایران در بانک جهانی را برعهده گرفته است، با بیان اینکه هیچ کسی به ارز چندنرخی اعتقاد ندارد، گفت: همه واقفند که در شرایط فعلی تخصیص منابع ناکارآمد بوده، فساد وجود دارد و باید قوانین دست و پاگیر اداری سنگینی را درگیر نظام ارزی کرد؛ اما عجله برای یکسان سازی در زمانی که مقدمات آن کاملا فراهم نیست نیز قابل قبول نخواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی