عصر بازار

گزارش تکمیلی از لحظه‌به‌لحظه اتفاقات‌ دادگاه «بابک زنجانی»

ادعای دارایی ۱۵ میلیارد یورویی زنجانی

عصر اعتبار- اولین جلسه دادگاه بابک زنجانی در ساعت ۱۲ ظهر امروز (شنبه۱۱ مهر ماه )در حالی تمام شد که از پرونده ۲۳۷ صفحه‌ای وی تنها ۶۵ صفحه آن قرائت شد.

ادعای دارایی ۱۵ میلیارد یورویی زنجانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، اولین دادگاه بابک زنجانی در حالی در ساعت 9 صبح در دادگاه انقلاب برگزار شد که علی‌رغم وعده پیشین، به خبرنگاران اجازه ورود به دادگاه را ندادند.

    در حالی بعد از 21 ماه انتظار دادگاه بابک زنجانی یا حضور خواهران وی برگزار شد که تنها تعداد بسیار معدودی از خبرنگاران به انتخاب خود قوه قضاییه وارد جلسه علنی شدند و اخبار این جلسه را گزارش می‌دهند و باقی خبرنگاران و عکاسان رسانه‌های مختلف در بیرون دادگاه انقلاب در انتظار پایان اولین جلسه دادگاه زنجانی هستند که به گفته ماموران دادگاه انقلاب ساعت 12 ظهر به اتمام خواهد رسید.

    تشکیل این دادگاه در حالی بود که وکلای این متهم بارها اعلام کرده بودند بر اساس قانون مجلس، هیچ متهمی را بدون صدور حکم بیش از 22 ماه نمی‌توان در زندان نگه داشت و رسانه‌ها بارها از تلاش وکلای وی برای تشکیل نشدن دادگاه خبر می‌دادند تا بتوانند به موجب همین قانون زنجانی را از زندان آزاد کنند.

    اما در نهایت اولین دادگاه زنجانی امروز تشکیل شد. بابک زنجانی ساعت هشت و 15 دقیقه با تدابیر امنیتی وارد دادگاه انقلاب شد و ساعت 9 و پنج دقیقه جلسه دادگاه به صورت رسمی آغاز شد. بر اساس این گزارش بنا بر اظهارات حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه، این پرونده 209 جلد بوده که در چهار هزار صفحه قرار مجرمیت این متهم صادر شده است. حضور چهار وکیل از وزارت نفت و چهار وکیل از سایر متهمان در دادگاه، توقیف کامل اموال بابک زنجانی در سال 92، بدهی دو میلیارد یورویی متهم به وزارت نفت، استفاده از سه شناسنامه متفاوت توسط متهم بخش‌های گفته شده در مورد این پرونده بزرگ است.

    نجفی نماینده مدعی‌العموم ساعت 9 و 20 دقیقه برای قرائت کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران پشت تریبون رفت و کیفرخواست را برای سه نفر قرائت کرد. بر اساس اظهارات نماینده مدعی‌العموم، بابک زنجانی بیش از 40 نوبت مورد بازجویی قرار گرفته است.

    طبق کیفرخواست صادره اتهامات بابک زنجانی عبارت است از افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور، کلاهبرداری از شرکت ملی نفت، بانک مسکن و تامین اجتماعی، پولشویی، جعل 24 فقره اسناد بانکی و صورت حساب‌های بانکی، جعل حواله‌های ارزی، جعل دستور انتقال بین بانک‌ها.

    آن طور که خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند، نجفی نماینده دادستان تهران در نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی، کیفرخواست سه متهم پرونده را در 237 صفحه قرائت کرد.

    بر اساس این گزارش، قرار بازداشت متهمان 27دیماه 92 در شعبه 6 دادسرای کارکنان دولت برای بابک زنجانی، «ح ف» و «م ش» انجام شد و پرونده در اوایل سال 93 توسط شورای عالی مبارزه با پولشویی مفتوح شده بود که با شکایت وزارت نفت در تاریخ 28 آبان 93 کار پرونده با سرعت بیشتری انجام شد.

    نماینده دادستان در دادگاه قرار مجرمیت بابک زنجانی متولد 1352 صادره از تهران را به شرح ذیل اعلام کرد:
    1ـ فساد فی الارض و اخلال در نظام اقتصادی کشور
    2ـ کلاهبرداری گسترده از شرکت ملی نفت ایران
    3ـ کلاهبرداری از بانک اف آی آی بی و جعل حواله بانکی به نام «ی»
    4ـ جعل حواله بانکی از بانک عرب ترک به بانک کنت به حساب آقای «ی»
    5ـ جعل حواله ارزی از بانک اف آی آی بی به بانک مسکن
    6ـ جعل چندین مورد حواله ارزی از بانک کنت به موسسه مالی توسعه
    7ـ جعل دستور انتقال بین بانکی از بانک اف آی آی بی به بانک اسلام
    8ـ جعل حواله نزد بانک مرکزی، جعل اسناد بانک و جعل مهر
    9ـ پولشویی به مبلغ 1967میلیون یورو و نشر اکاذیب

    کیفر خواست دو متهم دیگر پرونده
    فلاح، نماینده دادستان در جلسه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی کیفرخواست دو متهم دیگر پرونده را قرائت کرد. در کیفر خواست آقای «م ش» متولد 1346 مقیم انگلیس ،فساد فی الارض و اخلال در نظام اقتصادی کشور، مشارکت عالمانه و عامدانه در جعل، کلاهبرداری و پولشویی، مشارکت در کلاهبرداری از شرکت ملی نفت ایران به مبلغ یک میلیون و 200 هزار یورو، مشارکت در پولشویی به مبلغ یک میلیون و 200 هزار یورو، مشارکت در کلاهبرداری از یک شرکت به مبلغ 7 میلیون یورو آمده است.

    همچنین در کیفر خواست آقای «ح ف» مقیم تهران ،فساد فی الارض و مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور و ضربه زدن به نظام اقتصادی، جعل، کلاهبرداری و پولشویی، مشارکت در کلاهبرداری از شرکت HK به مبلغ یک میلیون و 200 هزار یورو و مشارکت در کلاهبرداری از سازمان تامین اجتماعی به مبلغ 444 میلیارد ین ژاپن، آمده است.

    آن طور که ایسنا گزارش داده، نجفی، نماینده دادستان در بخشی از قرائت کیفرخواست با اشاره به عواقب ناشی از تحریم‌، گفت: اعمال محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها باعث می‌شود که شبکه‌های بانکی در زمینه انتقال ارز با مشکل مواجه شوند. در این راستا بابک زنجانی در  جابه‌جایی ارز و ارائه خدمات گشایش مالی و ارزی دارای فعالیت بوده است.

    *بانکداری زنجانی در مالزی و تاجیکستان
    در ادامه نماینده مدعی‌العموم گفت: بابک زنجانی با همکاری «ح.ف.ه» اقدام به تأسیس دو بانک در مالزی و تاجیکستان می‌کند. همچنین وی برای پیشبرد بیشتر اهداف خود اقدام به تاسیس چند شرکت در خارج از کشور کرده است.

    همچنین بر این اساس، طبق کیفرخواست صادره بابک زنجانی دارای 11 شرکت نفتی بوده که مهمترین آن شرکتی در عراق با داشتن سهام 49 درصدی است. همچنین نام خانمی با اسم «م.م» در بسیاری از شرکت‌ها تکرار شده که حقوق وی ماهی چهار هزار یورو بوده است.

    بنا بر اظهارات نماینده دادستان، بابک زنجانی در کشورهای ترکیه، عراق، تاجیکستان و مالزی دارای فعالیت‌های پولی و بانکی بوده است.

    قاضی صلواتی ساعت 10 و 45 دقیقه تنفس 15 دقیقه‌ای اعلام کرده است.

    *ورود خواهران بابک زنجانی
    به گزارش اقتصادنیوز، دو خواهر متهم ردیف اول «ب. ز» وارد دادگاه شدند.

    معاون دادستان تهران در ادامه قرائت متن کیفرخواست 237 صفحه‌ای «ب.ز» گفت: متهم از طریق کارمندان زندان اوین با بیرون از زندان ارتباط برقرار کرده و از طریق فردی با خواهرش ارتباط می‌گیرد. متهم در زمان تحقیقات نیز دست از جعل برنداشته است. متهم در طول تحقیقات ابتدایی ادعا می‌کرده که حساب کاربری ایمیلش در بانک خود از طرف وزارت اطلاعات ایجاد شده است.

    معاون دادستان تهران همچنین گفت: متهم در طول بازپرسی گفته است که منبع 15 میلیارد یورویی در خارج از کشور دارد.

    پایان دادگاه امروز
    به گزارش اقتصادنیوز در نهایت، اولین جلسه دادگاه بابک زنجانی در ساعت 12 ظهر امروز در حالی تمام شد که از پرونده 237 صفحه‌ای وی تنها 65 صفحه آن قرائت شد.

    قرار است جلسه بعدی دادگاه زنجانی فردا ساعت هشت و 30 دقیقه صبح در شعبه 15 دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی