عصر بازار

شاخص بازار ارز، سکه را پایین آورد

چاشنی احتیاط در «آتی» دلار

عصر اعتبار- بازار ارز در ادامه روند کاهشی بعدازظهر شنبه، روز یکشنبه نیز شاهد افت بهای دلار بود. با نبود اثرگذاری ارزش اونس طلا در روز تعطیل بازارهای جهانی، بازار سکه هم با اثرپذیری از بازار ارز، کاهش قیمت‌ها را تجربه کرد. روز گذشته دلار با ۵ تومان کاهش به قیمت ۳۴۵۵ تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی با ۴ هزار تومان کاهش روی بهای ۹۲۱ هزار تومان ایستاد.

چاشنی احتیاط در «آتی» دلار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، دو دلیل عمده کاهش بهای شاخص بازار ارز در دومین روز هفته، «خروج تقاضای سکه بازان» و «احتیاط در خرید آتی» بود. احتیاط معامله‌گران آتی علاوه بر شرایط بازار ناشی از روند بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی و رسیدن اخباری از تصویب برنامه جامع اقدام مشترک در شورای امنیت ملی بود.


    معامله‌گران آتی در خرید و فروش‌های پشت‌خطی روزهای پنج‌شنبه و جمعه شاخص بازار ارز را تا قیمت 3475 تومان بالا برده بودند، اما برخلاف انتظار معامله‌گران برای افزایش بیشتر، بازار روز شنبه واکنش متفاوتی نشان داد و دلار در مسیر کاهشی قرار گفت. این روند در روز یکشنبه هم تداوم پیدا کرد و دلار بی‌متقاضی‌تر از روز قبل به بهای 3455 تومان کاهش پیدا کرد. با کاهش نسبی قیمت ارز در بازار آزاد، سکه نیز متاثر شد، اما همچنان کانال 920 هزار تومانی خود را حفظ کرد.

    روز یکشنبه معامله‌گران سکه که پیش‌تر سودای حمایت از سکه از طریق حمایت از دلار را در سر داشتند از بازار ارز خارج شدند. علاوه‌بر این، پررنگ شدن احتیاط در رفتار معامله‌گران آتی به‌عنوان عامل دیگر کاهش نسبی قیمت در دو بازار ارز و طلا بود. علت این احتیاط را می‌توان از دو ناحیه داخلی و خارجی مورد بررسی قرار داد. معاملات آتی که بانک مرکزی به طور جدی سعی در مقابله با آن دارد به‌صورت غیرنقدی و تنها به اصطلاح به‌طور «کاغذی» انجام می‌شود و غالبا طرفین معامله سود یا ضرر را بین خود تسویه می‌کنند. در نتیجه، این قبیل معاملات تاثیر بسزایی در نوسانی شدن بازار داشته و به دلیل ناهمبسته بودن با تقاضا یا مصرف حقیقی ارز می‌توانند بازار را متلاطم کرده و حباب‌های منفی یا مثبت در آن ایجاد کنند. بازیگران بازار آتی غیررسمی ارز که معاملات غیرشفاف خود را پشت خطوط تلفن و در دنیای مجازی اپلیکشین‌های ارتباطی موبایل دنبال می‌کنند، روز گذشته تحت تاثیر اخبار مجلس در مورد بررسی برجام، از خریدهای گسترده و دامن زدن به تقاضای بازار پرهیز می‌کردند.

    رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز یکشنبه گفت که برجام در شورای‌عالی امنیت ملی تایید شده است. علاءالدین بروجردی در جلسه علنی روز گذشته به‌عنوان یکی از طراحان طرح دو فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، گفت: «شورای‌عالی امنیت ملی به‌عنوان بالاترین مرجع و مرکز در جمهوری اسلامی برای تصمیم‌گیری‌های مهم سیاسی و ملی برجام را تایید کرده است که در این جلسات سران قوا حضور دارند. اکنون زمانی است که مجلس باید برای تصمیم‌گیری در این عرصه مهم ورود پیدا کند.» روز گذشته علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز از تایید برجام حمایت کرد. از طرف دیگر و از ناحیه خارجی، نگه داشتن جانب احتیاط نزد این معامله‌گران را می‌توان به نامشخص بودن روند بازار طلای جهانی در روزهای آتی مرتبط دانست؛ چراکه بازگشت مجدد اونس از سطح مقاومتی 1140 دلار و نزول آن می‌تواند سکه را در مسیر کاهشی قرار داده و به تبع آن سایه ریزش را بر بازار دلار هم بگستراند. برخی از معامله‌گران بازار دلار و سکه باور دارند که اونس جهانی قادر به عبور از سطح 1150 دلاری نخواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی