عصر بازار

رئیس بانک مرکزی بنگلادش:

اعطای وام به زنان در اولویت قرار دارد

عصر اعتبار- مصاحبه با آقای شیتانگسو کومار سور چودری رئیس اتحادیه آپراکا نایب رئیس بانک مرکزی بنگلادش به شرح زیر می باشد.

اعطای وام به زنان در اولویت قرار دارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، این مصاحبه به شرح زیر می باشد.

    1٫ -گزارشی از آخرین دستاوردها و اقدامات صورت گرفته در اتحادیه آپراکا؟
    همانطور که می دانید آپراکا سازمانی است که در زمینه تامین مالی کشاورزی و روستایی و کمک به افزایش بهره وری، رشد فراگیر، خوداتکایی و رفاه اقشار تنگدست روستایی در منطقه آسیا و اقیانوسیه فعالیت می کند. در سال جاری، بعنوان بخشی از فعالیت های آپراکا، برنامه های مختلفی در کشورهای عضو برگزار شده که از آن جمله می توان به رویدادهای زیر اشاره کرد: ارزیابی عملکرد تامین مالی کشاورزی و روستایی به میزبانی بانک مرکزی بنگلادش، بازدید مطالعاتی با موضوع بیمه محصولات کشاورزی (زراعت، دام و شیلات) ویژه کشاورزان خرده مالک به میزبانی کشور میانمار، همایش تامین مالی سبز و توسعه محیط های پایدار برای اقشار روستایی به میزبانی بانک کشاورزی نپال، همایش بیمه محصولات کشاورزی ویژه کشاورزن خرده پا به میزبانی بانک ملی کامبوج، کارگاه آموزشی تامین مالی زنجیره ارزش در پاکستان و کارگاه آموزشی مستندسازی روش های بهینه الگوی پایدار به میزبانی بانک اعتبارات فیلیپین.
    از سوی دیگر، مرکز آموزش و تحقیق آپراکا و مرکز خدمات مشاوره آپراکا (ACS) نیز در سال 2015 برنامه های آموزشی مختلفی از قبیل بازدید مطالعاتی با موضوع تامین مالی و بانکداری اسلامی و دوره آموزشی مدیریت گروه و اعتماد به نفس را در کشورهایی مانند اندونزی و سنگاپور برگزار کرده اند.

    2- چه انتظاری از اعضای اتحادیه آپراکا دارید؟
    بعنوان رئیس اتحادیه آپراکا، اولین اولویت من اجرای برنامه راهبردی آپراکا برای سال 2018- 2013 است. شخصاً معتقدم که اجرای برنامه راهبردی، کلید موفقیت در آینده است. برای تحقق این هدف، انتظار دارم موسسات عضو آپراکا همکاری فعالی از خود نشان دهند. باور دارم که تمامی اهداف و دستاوردهای مورد نظر در برنامه راهبردی تنها در نتیجه همکاری فعال موسسات عضو محقق خواهند شد.

    3- برجسته ترین اقدام آپراکا در سال 2014 و 2015 را عنوان کنید؟
    در این رابطه باید از پروژه دسترسی به خدمات مالی (FinServ Access) نام ببرم. در سالهای اخیر، اقشار تنگدست روستایی با چالش های جدیدی در نتیجه افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت و آثار بحران مالی جهان، روبرو شده اند. ضمن اینکه بسیاری از کشورها نیز بلایای طبیعی بسیاری را در نتیجه تغییرات آب و هوایی تجربه کرده اند. نظام تامین مالی روستایی، شامل تامین مالی خرد روستایی، قادر نبوده است که با مشکل دسترسی به خدمات مالی به طور کامل مقابله کند. پروژه فین سرو به منظور ارتقاء دسترسی اقشار تنگدست روستایی به خدمات تامین مالی، در دو سال گذشته در منطقه به اجرا در آمده است. هدف از این پروژه، افزایش دسترسی کشاورزان خرده مالک و کارآفرینان روستایی به خدمات مالی از طریق شبیه سازی طرح های بهینه، ظرفیت سازی ذی نفعان و اجرای طرح های تبادل دانش و تخصص بوده است.
    کشورهای اصلی پروژه بنگلادش و نپال در جنوب آسیا و کامبوج و میانمار در آسیای جنوب شرقی می باشند. ضمن اینکه در این پروژه، کشورهای هندوستان، اندونزی، فیلیپین و تایلند به عنوان منابع تخصص، دانش و نوآوری مالی عمل می کنند. برگزاری کارگاه آموزشی بیمه کشاورزی بخشی از این پروژه بوده است.
    علاوه بر این، اتحادیه آپراکا برنامه های مختلفی با موضوع تامین مالی زنجیره ارزش نیز با هدف حمایت از ارتقاء روش های بهینه تامین مالی روستایی اجرا کرده است.

    4٫ برنامه راهبری که بانک کشاورزی در تهیه آن نقش داشته، بر چه اصول و محورهایی استوار است؟
    مهمترین نکات برنامه راهبردی آپراکا در سال 2018-2013 عبارتند از تعیین مسیر سازمانی، یکپارچگی و اتحاد و افزایش کیفیت خدمات و همکاری ها. از نظر من، این موارد ارتباط زیادی با ماموریت و رسالت اتحادیه دارند و می توانند بعنوان اصول اصلی برنامه مطرح شوند. از دیگر اصول و محورهای برنامه باید به ضرورت تبادل نوآوری و تخصیص در تامین مالی کشاورزی و توسعه روستایی؛ درک بهتر از مشکلات توسعه ای، اقتصادی، بانکی، پولی و مالی؛ تسهیل روند جذب و بکارگیری کارشناسان کشورهای عضو و غیرعضو؛ ترویج و استفاده از دانش تامین مالی کشاورزی و روستایی؛ ارتقاء مشارکت و توسعه شبکه‌های تبادل دانش و تقویت ظرفیت های مالی و سازمانی با هدف اجرای موثر و کارآمد امور اشاره کرد.

    5٫ عملکرد مرکز تعالی زنان آپراکا- بانک کشاورزی را چگونه ارزیابی می کنید؟
    همانطور که می دانید مرکز تعالی توانمندسازی زنان در بانک کشاورزی، پدیده جدیدی است که در شصت و سومین جلسه کمیته اجرایی در سال 2014 به تصویب رسید. بنابر این، هنوز برای ارزیابی عملکرد این مرکز زود است. اما به نظر من در همین مدت کوتاه نیز اقدامات قابل توجهی به انجام رسیده است. با این حال، ذکر چند نکته الزامی است:
    هدف مرکز تعالی آپراکا، طراحی و اجرای دوره های آموزشی، مطالعات مربوط به توانمندسازی اقتصادی زنان، بهره مندی از تجربیات گرانبهای بانک کشاورزی و ارائه خدمات فنی و تخصصی به اعضای اتحادیه آپراکا است. شایان ذکر است که بانک کشاورزی از تجربیات بالایی در زمینه ارائه خدمات متنوع در بخش توانمندسازی زنان برخوردار است و این تجربیات را از طریق اجرای 3 طرح اصلی بدست آورده است: (1) طرح حضرت زینب، با هدف حمایت از خانواده های کم درآمد و بویژه زنان سرپرست خانواده در مناطق روستایی (2) طرح ایران با هدف ارائه خدمات وام و سپرده به زنان و (3) طرح فاطمه با هدف حمایت مالی از فعالیت های اشتغال زا، ظرفیت سازی و رفاه خانواده های روستایی
    بعلاوه، این مرکز تعالی، برنامه های ویژه ای در زمینه توانمندسازی زنان طراحی کرده است که اجرای آنها با همکاری کشورهای عضو آپراکا مدنظر قرار گرفته است. کارگاه و همایش هایی نیز توسط مرکز و با هدف طراحی الگوی تامین مالی پایدار زنان و توسعه منطقه ای به اجرا در آمده است. کارگاه آموزشی توانمندسازی زنان در راستای رشد فراگیر و توسعه پایدار، بازدید مطالعاتی توانمندسازی زنان در زنجان و اجلاس توانمندسازی زنان در کشورهای D8 برخی از رویدادهای موفق مرکز تعالی زنان بانک کشاورزی می باشند که دستاوردهای قابل توجهی از قبیل ارائه پیشنهاد تشکیل صندوق مشترک اعتبارات خرد و طراحی مکانیسم آموزش های حرفه ای برای زنان روستایی به همراه داشته اند.
    شخصاً به موفقیت و عملکرد مطلوب این مرکز در آینده و ایجاد زمینه های تبادل دانش و منابع امیدوارم.

    6٫ الگوی توانمندسازی مالی زنان که قرار است در بابلسر بررسی شود شامل چه مواردی است و آیا می توان آن را گام موثری در توانمندسازی مالی زنان آسیا و اقیانوسیه محسوب کرد؟
    بانک کشاورزی قصد دارد همایش بین المللی توانمندسازی زنان و توسعه پایدار را در ماه اکتبر در شهر بابلسر برگزار نماید. این همایش سکویی برای تسهیم تجربیات در زمینه تدوین، اجرا، نظارت و ارزیابی طرح های توانمندسازی زنان در سطوح ملی و بین المللی محسوب می شود و فرصتی است که کشورهای مختلف از آن برای معرفی طرح های موفق و تاثیرگذار خود استفاده خواهند کرد. برای مثال بانک بنگلادش نیز اقدامات قابل توجهی در زمینه توانمندسازی زنان به انجام رسانده که برخی از آنها عبارتند از :
    – تدوین خط مشی های ویژه توانمندسازی زنان در بخش های مختلف با هدف رشد اقتصادی بدون تاکید بر جنسیت خاص.
    – اختصاص حداقل 15 درصد وجوه ریفاینس بانک بنگلادش به کارآفرینان خانم
    – تمامی موسسات مالی بانکی و غیر بانکی و بانکهای تجاری بایستی حداقل یکبار در سال، وام هایی به ارزش 50٫000 تاکا را به زنان کارآفرین اعطا کند. بدین ترتیب سالانه 10٫000 کارآفرین خانم از تسهیلات اعتباری بهره مند می شوند.
    – نرخ وام های ویژه زنان کارآفرین، حداقل 10 درصد در سال است.
    – موسسات مالی و بانکها ملزم به پذیرش در خواست های وام از سوی زنان کارآفرین می باشند و این درخواست ها در اولویت قرار دارند.
    – بانکها و موسسات مالی ملزم به اطلاع رسانی و تبلیغ تسهیلات ویژه زنان کارآفرین در رسانه های الکترونیکی و چاپی هستند.
    – بانکها و موسسات مالی می توانند در قبال ضمانت شخصی، تا 5/2 میلیون تاکا وام دهند. اهداف این طرح، زنان کارآفرین متقاضی و بنگاه هایی هستند که اکثریت مالکین آن ها را زنان تشکیل دهند.
    – بانک ها و موسسات مالی بایستی مرکز خدمات مشاوره را برای زنان کارآفرین در شعب منتخب راه اندازی کنند.
    – بانک مرکزی بنگلادش نه تنها واحدهایی را با مدیریت زنان و با موضوع زنان کارآفرین راه اندازی کرده است بلکه از همه بانکها و موسسات غیر بانکی خواسته است که واحدهای مشابهی را راه اندازی کنند. در نتیجه این طرح، هزاران کارآفرین خانم از دسترسی به تامین مالی در گروه های مختلف بهره مند شده اند.
    – بر اساس دستورالعمل بانکهای تجاری، اعطای وام به زنان در اولویت قرار دارد.

    7٫ میزبانی بانک کشاورزی در رویدادهای گذشته آپراکا را چگونه ارزیابی می کنید؟
    بر اساس اطلاعاتی که بدست آورده ام بانک کشاورزی در یک دوره بین المللی با موضوع توانمندسازی اقتصادی زنان را در ژانویه 2013 در تهران میزبانی کرده است که رویدادی بسیار موفق و تاثیرگذار بوده است.

    8٫ برنامه های آینده آپراکا را تشریح کنید:
    در راستای تحقق چشم انداز بانک یعنی کمک به ارتقاء بهره وری، رشد فراگیر، خود اتکایی و رفاه اقشار تنگدست روستایی در منطقه آسیا و اقیانوسیه، و به منظور دستیابی به ماموریت بانک مبنی بر افزایش کارآیی و اثربخشی تامین مالی روستایی و بهبود روند تبادل دانش، ظرفیت سازی، تحقیقات و تبادل کارشناس، فعالیت های آینده زیر توسط اتحادیه به اجرا در خواهند آمد:
    بازدید مطالعاتی با موضوع توانمندسازی اجتماع و فقرزدایی در اندونزی، بازدید مطالعاتی با موضوع تامین مالی و بانکداری روستایی در نیوزلند و استرالیا. شصت و ششمین جلسه کمیته اجرایی و همایش بین المللی توانمندسازی زنان در راستای توسعه پایدار در ایران، کنفرانس منطقه ای تامین مالی سبز در بنگلادش و بازدید مطالعاتی تامین مالی کشاورزی در فیلیپین.

    9٫ چه پیشنهاداتی برای موسسات عضو آپراکا دارید:
    آپراکا سکویی است که موسسات عضو می توانند از آن برای تبادل دانش و ایده استفاده کنند. این اتحادیه فرصت گرانبهایی برای حمایت و اجرای سیاست های مناسب و افزایش فراگیری مالی فراهم می کند. پیشنهاد من برای موسسات عضو این است که در رویدادهای آپراکا شرکت کنند؛ دانش، تجربه و تخصص را با سایر اعضا مبادله کنند، در راستای برنامه راهبردی اتحادیه حرکت کنند و از سکو و فرصت های ظرفیت سازی اتحادیه به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

    10٫ عملکرد بانک کشاورزی بعنوان یکی از اعضای آپراکا را ارزیابی کنید؟
    همانطور که در بخش های قبل گفتم، بانک کشاورزی از تجربه و دانش بسیاری در زمینه توانمندسازی زنان برخوردار است و می تواند خدمات فنی و تخصصی مورد نیاز را در اختیار اعضای اتحادیه قرار دهد. بانک کشاورزی تاثیر قابل توجهی بر روند اجرای موثر توانمندسازی زنان در کشورهای عضو داشته است.
    بنابر این، بانک کشاورزی بعنوان مرکز تعالی توانمندسازی بانوان، نقش مهمی در تحقق اهداف و اجرای موفق برنامه راهبردی 18- 2013 ایفا کرده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی