عصر بازار

بازنگری در ساختار سهامداری بانک‌ها؛

جزئیات۷ دستور کار شورای پول و اعتبار

عصر اعتبار- شورای پول و اعتبار در جلسه فردا سه شنبه ۷ موضوع را در دستور کار قرار داده، این در حالی است که براساس وعده وزیر اقتصاد، کاهش نرخ سود بانکی هم مطرح خواهد شد که احتمالا خارج از نوبت خواهد بود.

جزئیات۷ دستور کار شورای پول و اعتبار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، اعضای شورای پول و اعتبار عصر فردا سه شنبه در بانک مرکزی دور هم خواهند آمد تا درباره 7 موضوع از جمله ضوابط ناظر بر حداقل استاندارد شفافیت و انتشار عمومی اطلاعات توسط موسسات اعتباری، ساختار سهامداری بانک‌ها، آئین نامه تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط و اعطای تسهیلات اشتغال به مددجویان تصمیم گیری کنند.

    همچنین شورای پول واعتبار بررسی دستورالعمل نحوه محاسبه ذخیره مطالبات موسسات اعتباری، زمان لازم الاجرا شد فرم های یکنواخت عقود اسلامی(مضاربه) و اعطای تسهیلات ساخت و احداث انفرادی مسکن از محل حساب صندوق پس انداز مسکن یکم را در دستور کار دارد.

    این در حالی است که به گفته علی طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی قرار است اعضای شورای پول و اعتبار در نشست سه شنبه هفته جاری خود موضوع کاهش نرخ سود را مورد بررسی و احتمالا تصویب قرار دهند. استدلال طیب نیا این است که به دلیل کاهش نرخ تورم، انتظار می‌رود نرخ سود هم کاهش پیدا کند.

    وزیر اقتصاد در این باره گفت: به ‌رغم اینکه نرخ تورم کاهش پیدا کرده، نرخ سود بانکی در حد بالایی است که نه با شرایط بازار سرمایه سازگاری دارد و نه با بازدهی بخش واقعی اقتصاد. در بسته سیاست پولی که به دنبال دستور رئیس جمهور در ارتباط با نامه 4 وزیر صادر کرده است، تدوین شده، هر دو موضوع را مدنظر داریم و اگر صرفا نرخ سود را به طور دستوری کاهش دهیم بدون اینکه نیاز بنگاه ها به نقدینگی تامین شود، طبیعی است که سیاستی ناموفق خواهد بود.

    وی افزود: بنابراین مجموعه ای از ابزارها به کار گرفته شده است که از یک طرف عرضه منابع قابل وام دهی را در بازار پولی بالا ببریم و به نیاز نقدینگی بنگاه ها پاسخ دهیم و در کنار آن نرخ سود سپرده ها و تسهیلات بانکی هم کاهش یابد.

    طیب نیا با بیان اینکه در بسته جدید تصمیم‌هایی گرفته ایم که بتوانیم عرضه منابع قابل وام دهی را افزایش دهیم و در کنار تامین نیاز نقدینگی بنگاه های تولیدی، شرایط را برای کاهش نرخ سود فراهم کنیم، عنوان کرد: بانک مرکزی گزارشی درباره بسته سیاستی به شورای پول واعتبار ارائه خواهد کرد که بررسی و متناسب با آن تصمیم گیری خواهد شد.

    وی خاطرنشان کرد: ما و بانک مرکزی پذیرفته ایم که هم نرخ سود را کاهش دهیم وهم عرضه منابع افزایش یابد.

    این وعده پیش از این از سوی ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر بازنگری در نرخ های سود بانکی هر سه ماه یکبار هم داده شده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی