عصر بازار

پرداخت یارانه برای سرطان!

عصر اعتبار- کشاورزی ارگانیک و استفاده از مواد غذایی سالم و طبیعی از جمله اهدافی است که در برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده بود، اما استفاده بی‌رویه از سموم و کود‌های شیمیایی و تزریق هورمون...

پرداخت یارانه برای سرطان!
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فرارو،کشاورزی ارگانیک و استفاده از مواد غذایی سالم و طبیعی از جمله اهدافی است که در برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده بود، اما استفاده بی‌رویه از سموم و کود‌های شیمیایی و تزریق هورمون به طیور و دام‌ها همچنان ادامه دارد و تحقق این هدف را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

    کشاورزی غیر ارگانیک، بازدهی بالا و سریع را به همراه دارد و کشاورزان با استفاده از مواد شیمیایی زود‌تر به نتیجه می‌رسند. همچنین دامپروران با تزریق هورمون به طیور و دام‌ها رشد وزنی آنها را تضمین می‌کنند. بیشتر این هورمون‌ها که جنسی هستند روند رشد را تسریع می‌کنند و مرغداران برای اینکه هرچه زودتر جوجه را به کشتارگاه برسانند از این هورمون‌ها استفاده می‌کنند. اما این هورمون‌ها برای مصرف‌کننده خطراتی همچون سرطان، اختلالات هورمونی و... را به همراه دارد.

    افزایش تقاضا؛ بهانه کشاورزی غیر ارگانیک
    بخش کشاورزی به‌طور مستقیم بر معیشت مردم تاثیرگذار است و امنیت غذایی جامعه به کمیت و کیفیت محصولات غذایی بستگی دارد. افزایش جمعیت، افزایش تقاضا در زمینه محصولات کشاورزی را به همراه دارد. کشاورزی غیر ارگانیک شاید بتواند تا حدودی پاسخگوی افزایش تقاضا باشد، اما این نوع کشاورزی کیفیت محصولات را به‌شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و گاهی خسارات جبران‌ناپذیری را برجای می‌گذارد. کشت محصولات غیر ارگانیک به‌ویژه سلامت افراد را به‌شدت تهدید می‌کند. بعضی از بیماری‌های ناشی از این تولیدات درمان‌ناپذیرند و درمان بسیاری از بیماری‌ها هزینه هنگفتی را می‌طلبد.

    همچنین استفاده از سموم و کود‌های شیمیایی در محصولات کشاورزی سلامت ایرانیان را به خطر انداخته است و دولت باید ممنوعیت استفاده از این کود‌ها و سموم شیمیایی را به مرحله اجرا درآورد، زیرا که نیترات موجود در این کود‌ها انواع سرطان‌های گوارشی را در پی دارد. یکی از عوامل عمده شایع‌ترین سرطان موجود در ایرانیان که سرطان معده است، استفاده از همین کود‌های نیترات‌دار است که به‌ویژه در نواحی شمالی کشورمان بسیار رواج دارد.

    کود‌های یارانه‌ای
    در بسیاری از کشور‌های توسعه‌یافته استفاده از کود‌های شیمیایی به دلیل سرطان‌زا بودنشان ممنوع است، اما در همین حال در کشور ما برای واردات این کود‌ها یارانه نیز پرداخت می‌شود که این به‌معنای پرداخت یارانه برای شیوع سرطان تلقی می‌شود. استفاده از کود‌های شیمیایی و همچنین تزریق هورمون به طیور موجب بزرگ و سنگین شدن محصولات کشاورزی (سیب زمینی) و دامی می‌شود و سود بیشتری را برای کشاورزان و دامپروران در پی دارد. البته باید اشاره داشت به علت عدم آموزش صحیح، بسیاری از کشاورزان و دامپروران از سرطان‌زا بودن این مواد شیمیایی آگاهی ندارند، اما مسئولان به‌ویژه در وزارت جهاد کشاورزی باید هر چه زود‌تر تدابیر لازم را در این زمینه اتخاذ کنند.

    این در حالی است که در برخورد با این پدیده به صورت جزیره‌ای عمل می‌شود. در حالی که نهاد‌هایی مانند وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست همواره نسبت به کشاورزی و دامپروری غیر ارگانیک هشدار می‌دهند، برخی دیگر از نهاد‌ها که می‌توانند در این زمینه سیاست‌های بازدارنده‌ای را اجرا کنند، یا سکوت کرده‌اند یا حتی از کشاورزی و دامپروری غیر ارگانیک حمایت می‌کنند. اوضاع آنقدر حاد شده است که بنا به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، دیگر در بازار کمتر محصول ارگانیک یافت می‌شود؛ پیدا کردن مرغ ارگانیک آنقدر سخت است که این مساله به حربه‌ای تبلیغاتی تبدیل شده است؛ به گونه‌ای که در ماه‌های اخیر برخی از فروشندگان با این ادعا که مرغ ارگانیک می‌فروشند، محصولات خود را به قیمتی بالا، حتی تا دو برابر قیمت تعیین‌شده، به فروش گذاشته‌اند.

    تبلیغ سرطان
    نکته جالب توجه این است که مسئولان دولتی در تبلیغات خود مردم را به مصرف میوه و سبزی به علت خاصیت ضد سرطانی آن تشویق می‌کنند، اما باید گفت این سبزی‌ها و میوه‌ها خود منشأ سرطان هستند، زیرا که ذرات موجود در کود‌های شیمیایی داخل میوه‌ها و سبزی‌ها راه پیدا می‌کنند و حتی با شست‌و‌شو و ضدعفونی کردن هم از بین نخواهند رفت. بسیاری از کارشناسان معتقدند رعایت نکردن اصول علمی در تولید محصولات کشاورزی در ایران به مرز هشدار رسیده است، اما با این حال مسئولان توجه خاصی به این امر ندارند.

    کمپین «نه به خرید مرغ»
    رعایت نکردن اصول علمی صرفا به تولید محصولات کشاورزی منحصر باقی نمانده است، بلکه در سال‌های اخیر زمزمه‌های استفاده از هورمون در پرورش دام‌ها، به‌ویژه طیور بالا گرفته است. این امر تا جایی ادامه پیدا کرده است که اخیرا در شبکه‌های اجتماعی شاهد راه‌اندازی کمپینی مبنی بر نخریدن گوشت مرغ بوده‌ایم. طراحان این کمپین معتقدند در فرآیند پرورش مرغ از هورمون‌هایی استفاده می‌شود تا آنها با سرعت بیشتری رشد کنند.

    به گفته طراحان کمپین، این هورمون‌ها باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای در بدن انسان و به‌ویژه زنان می‌شود. اما این کمپین با واکنش تند مقامات اقتصادی، بهداشتی و تولیدکنندگان گوشت مواجه شده است، آنها با ارایه مستندات علمی معتقدند استفاده از هورمون در تولید مرغ خوراکی شایعه‌ای بیش نیست. همچنین وزیر بهداشت، سازمان دامپزشکی کشور را ملزم به شفاف‌سازی کرد که در این باره رئیس دامپزشکی کشور استفاده از هرگونه هورمون در تولید مرغ را رد کرد و هرگونه گمانه‌زنی در این مورد را بی‌اساس خواند.

    الزام کشاورزی ارگانیک
    وزارت جهاد کشاورزی باید کشت ارگانیک را الزام‌آور کند و کشاورزان را مجاب کند که محصول خود را با استفاده از روش‌های ارگانیک به دست مصرف‌کننده برسانند. در حال حاضر کشت محصولات ارگانیک در بسیاری از کشور‌ها رونق دارد، اما در کشور ما فقط برخی از افراد به این نوع کشاورزی مشغول‌اند. در این زمینه دولت می‌تواند با آموزش صحیح و کمک‌های مالی به کشاورزان و دامپروران آنها را به کشاورزی ارگانیک تشویق کند. اتفاقی که اگر بیفتد و این سبک کشاورزی رایج شود، هم اقتصاد کشور رونق پیدا خواهد کرد و هم سلامت غذایی مردم تضمین خواهد شد و آنها با اطمینان بیشتری خوراک خود را تامین خواهند کرد.

    زیرساخت‌ها باید آماده شوند
    یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با «آرمان» در این زمینه می‌گوید: وزارت جهاد کشاورزی بر اساس سیاست‌های برنامه پنجم توسعه کشور موظف بود که 35درصد از محصولات کشور را از طریق بخش‌های ارگانیک تولید کند. این امر به عنوان یک ضرورت و در راستای سلامت جامعه و بخش امنیت غذایی حائز اهمیت است. در همین زمینه بخش خصوصی با احداث کارخانجات پیرامون تولیدات کود ارگانیک یا کودهای عالی زیستی فعال شد و ضرورت دارد که مورد حمایت وزارت جهاد کشاورزی هم قرار گیرد.

    حسین نیاز آذری ادامه می‌دهد: در درجه اول باید وزارت جهاد کشاورزی زیر ساخت‌های این بخش را آماده کند و بعد درباره این موضوع فرهنگ‌سازی کند تا ارزش‌های مرتبط با آن مشخص شود. مردم چندان در جریان موضوعات تولید در بخش‌های کشاورزی نیستند و این مسئولان هستند که باید به این موضوع توجه نشان دهند و با آموزش‌های لازم، به ویژه در رسانه ملی، مزایای محصولات ارگانیک را معرفی کنند. در این صورت مردم هم رغبت می‌کنند تا از این محصولات استفاده کنند. به گفته او اگر نیازمندی‌های تولید شناخته شود، می‌توانیم به سمت تولید محصولات ارگانیک پیش برویم. 

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو