عصر بازار

از سوی حقیقی‌ها صورت گرفت

خروج ۱۰۰۰۰ میلیارد ریال پول از بازار سهام

عصر اعتبار- تعمیق رکود حاکم در بورس و تداوم جو منفی در آن که با کاهش ۲۷ درصدی حجم معاملات و هفت درصدی ارزش بازار سرمایه در شهریورماه مواجه شده است، سهامداران حقیقی را نسبت به فروش سهم و خارج کردن بیش از ۱۰۰۰ میلیارد ریال پول از این بازار ترغیب کرد.

خروج ۱۰۰۰۰ میلیارد ریال پول از بازار سهام
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بورس اوراق بهادار تهران که به دلیل ادامه ابهامات سیاسی و اقتصادی از دی‌ماه 1392 تاکنون گرفتار رکود شده و با خروج سرمایه‌ها و کمبود نقدینگی مواجه شده است، در شهریورماه نیز به روند نزولی خود ادامه داد و با افزایش ابهامات اقتصادی و همچنین کاهش جهانی قیمت نفت و کمبود نقدینگی با افت متغیر‌های خود مواجه شد.

    تداوم ابهامات و حاکم شدن سردرگمی در تالار شیشه‌ای تا جایی پیش رفت که معاملات با سردی مواجه شد و در شهریورماه کاهش 27 درصدی را نسبت به ماه گذشته تجربه کرد.

    همچنین در این ماه به دلیل افت شدید قیمت‌ها ارزش بازار شرکت‌های بورسی و همچنین ارزش کل بازار سرمایه هفت درصد افت کرد و از 285 هزار میلیارد تومان به 264 هزار میلیارد تومان رسید.

    ادامه وضعیت قرمز حاکم بر بورس و کاهش شدید قیمت‌ها زمینه‌ی خروج سهامداران در آخرین ماه تابستان را فراهم کرد به‌طوری که عده‌ای از سهامداران با مشاهده این وضعیت از بورس تهران خداحافظی کرده و تا زمان برگشت رونق به این بازار سرمایه‌های خود را از این بازار خارج کردند.

    براین اساس در شهریورماه امسال میل سهامداران حقیقی به فروش سهم تقویت شد و فروش حقیقی‌ها از خرید آنها به‌طوری که طی 23 روز معاملاتی در شهریورماه این سهامداران در مجموع 1024 میلیارد ریال پول از بازار سرمایه خارج کردند.

    براین اساس در ششمین ماه سال حقیقی‌ها به میزان 7844 میلیارد ریال معادل 30 درصد اقدام به خرید کردند، اما در مقابل 8868 میلیارد ریال معادل 34 درصد فروختند.

    این در حالی است که در کنار تمایل حقیقی‌ها برای فروش سهم، سهامداران حقوقی برخلاف تمایل حقیقی‌ها نسبت به خرید سهم متمایل شدند به‌طوری که حقوقی‌ها در شهریورماه 69 درصد معادل 17 هزار و 753 میلیارد ریال خریداری کردند و در مقابل 16 هزار و 729 میلیارد ریال فروختند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی