عصر بازار

کدام منبع چه می‌گوید؟

نرخ رشد اقتصادی ایران؛ مثبت یا منفی؟

عصر اعتبار- اگرچه پیش‌بینی‌ها در سال گذشته نویدبخش رشد اقتصادی مثبت در سال ۹۴ بود اما هم قائم مقام بانک مرکزی و هم صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده‌اند که احتمالا نرخ رشد اقتصادی بهار سال جاری منفی باشد.

نرخ رشد اقتصادی ایران؛ مثبت یا منفی؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، اگرچه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وعده داده بود با سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام می‌شود و بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده ایران سال آینده دست‌کم سه درصد رشد اقتصادی خواهد داشت و دیگر مقامات دولتی هم از رشد بالای دو درصد در سال جاری خبر می‌دادند، اما قائم مقام بانک مرکزی در گفت‌وگو با اقتصادنیوز گفته که نرخ رشد فصل بهار احتمالا منفی است.

    قائم مقام بانک مرکزی گفت: احتمال دارد که نرخ رشد در فصل بهار سال 94 نرخ رشد اقتصادی بسیار پایین و حتی منفی اعلام شود اما با اجرایی شدن توافق هسته‌ای و با رفع محدودیت‌ها در ماه‌های آینده این انتظار را داریم نرخ رشد امسال در مجموع مثبت باشد.

    اما تنها قائم مقام بانک مرکزی خبر کاهش نرخ رشد اقتصادی را اعلام نکرده است. صندوق بین‌المللی پول هم در گزارشی که منتشر کرده نرخ رشد اقتصادی را عددی بین 0.5 درصد مثبت و 0.5 درصد منفی گزارش داده است. این صندوق در بازدید از ایران و در گزارشی که منتشر کرده نوشت: اقتصاد ایران در شرایط حاضر ضعیف است. کاهش شدید قیمت جهانی نفت، ترازنامه‌های منقبض‌شده بخش شرکتی و بانک‌ها، و تعویق و تأخیر تصمیمات مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران قبل از رفع تحریم‌های اقتصادی باعث تضعیف و کاهش معنی‌داری در فعالیت‌های اقتصــــادی کشور از سه ماهه چـهارم سال 1393 شده است. اقتصاد احتمالاً در نیمه اول سال 1394 تضعیف شده و در نتیجه پیش‌بینی میشود رشد ناخالص داخلی (GDP) واقعی از سطــح سه درصــد در ســال 1393 بــه دامنـــه 0.5+ تا 0.5- درصد در ســـال 1394 تقلیل یابد.

    اما هم صندوق پول و هم قائم مقام بانک مرکزی گفته‌اند ادامه روند کاهشی نرخ رشد اقتصادی یا مثبت شدن آن بستگی به اجرای توافق هسته‌ای دارد. کمیجانی ابراز امیدواری کرد: منتظر هستیم تا متن توافق برجام تا یک ماه دیگر اجرایی شود و اگر این اتفاق رخ دهد در سه ماه پایانی سال اثرات برداشتن تحریم‌ها به خوبی در اقتصاد ایران نمایان خواهد شد.

    قائم مقام بانک مرکزی تاکید کرد: بنابراین با توجه به اینکه اقتصاد ایران در حال حاضر در حالت انتظار به سر می‌برد نمی‌‌توان پیش‌بینی روشن و دقیقی در این زمینه داشت. شاید پیش‌بینی رشد اقتصادی برای سال آینده آسانتر باشد.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو