عصر بازار

صبحانه کاری وزیر بهداشت با مدیران بانک‌ها

قول بانک‌ها برای ساخت ۵۰۰ خانه بهداشت

عصر اعتبار- وزیر بهداشت به حضور فعال بانک‌ها در حوزه سلامت تاکید و جزئیات چگونگی همکاری و سرمایه گذاری بانکها در این حوزه را تشریح کرد.

قول بانک‌ها برای ساخت ۵۰۰ خانه بهداشت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی صبح امروز در صبحانه کاری با کانون مدیران بانک‌ها اعم از دولتی و خصوصی گفت: فرصت‌های سرمایه گذاری در حوزه سلامت متعدد است، به طوری که در زمینه دارو،‌ تجهیزات، ساخت بیمارستان‌ها،‌ بهره برداری از مراکز بهداشتی درمانی و ... فرصت حضور بانک‌ها وجود دارد.

    وی با اشاره به جهت گیری دولت برای حضور فعال بخش خصوصی ادامه داد: دولت باید از طریق نظام بیمه‌ای در حوزه سلامت خرید خدمت کند، در این راستا به تدریج در حال اصلاح تعرفه‌ها هستیم چرا که سرمایه گذاری در حوزه سلامت باید سودآور باشد.

    هاشمی با اشاره به جلسه امروزش با مدیران بانک‌ها افزود: هرجا که بانک حضور داشته باشد رونق هم بیشتر است بنابراین چه جایی برای سرمایه گذاری بهتر از حوزه سلامت است، چرا که بی تردید مردم می‌توانند خدمات مناسب و در شانشان را دریافت کنند.

    وی در عین حال افزود: وظیفه وزارت بهداشت تامین نیروی تخصصی و همچنین تجهیزات و داروست که خوشبختانه با توان بالا انجام می‌شود. حضور بانک‌ها می‌تواند در این حوزه بسیار مثمر ثمر باشد.

    وزیر بهداشت یکی دیگر از مباحث مطرح شده در جلسه امروزش با مدیران بانک‌ها را تشکیل صندوق توسعه سلامت عنوان کرد و در این باره گفت: اگر این صندوق تشکیل شود با حضور در بورس و جذب سرمایه‌های مردم و جامعه پزشکی کار بسیار ارزشمندی صورت خواهد گرفت.

    طبیعی است که تجربه بانک‌ها در این زمینه زیاد است و می‌توانند این تجربه را در حوزه سلامت به کار گیرند. این اقدام جدای از کار اقتصادی، کاری انسانی است. در مجموع امروز مقرر شد که بانک‌ها بیش از پیش در امور خیر حوزه سلامت مشارکت داشته باشند و اقداماتشان در این حوزه به سراسر کشور تعمیم یابد.

    به گفته وزیر بهداشت، در جلسه امروز مقرر شد که بانکها در قالب ساخت خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های بهداشت به حوزه سلامت کمک کنند اما بحث اصلی این جلسه حضور فعال بانکها در حوزه سلامت است.

    وی در عین حال به تمایل حضور بانک‌های خارجی برای سرمایه گذاری در حوزه سلامت ایران اشاره کرد و گفت: اگرچه بانکهای خارجی هم در این زمینه اعلام آمادگی کردند اما بهتر است که بانکهای خودمان حضور پررنگ تر و ملموس تری در این حوزه داشته باشند.

    وزیر بهداشت در عین حال گفت: موضوع حضور بانک‌ها در حوزه سلامت فراتر از ساخت یک بیمارستان است. بانک‌ها (دولتی، خصوصی و خارج از کشور) می‌توانند بدنه و چارچوب اصلی سرمایه گذاری در حوزه سلامت را بر دوش کشند. ما نیز به عنوان دولت باید مدل اقتصادی را طوری طراحی کنیم که آرامش ایجاد شده و سرمایه گذاران جهت سرمایه گذاری در این بخش انگیزه داشته باشند. در مجموع این مدل اقتصادی باید با کمک خود بانک‌ها در دولت مطرح شود. در این راستا شاید لازم باشد مجلس نیز ما را همراهی کند.

    وی افزود: نقش بانک‌ها در بحث دارو، تجهیزات و صادرات نیز بسیار مهم است چرا که ایران در حوزه پزشکی توانمندی بالایی دارد و منطقه هم به علم و توان ما نیاز دارد. بنابراین باید بتوانیم فرصت‌های جدیدی را با کمک بانک‌ها در کشور خلق کنیم.

    وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به کمبود اعتبارات وزارت بهداشت آیا بانک‌ها در طرح تحول سلامت نیز می‌توانند مثمر ثمر باشند، گفت: طرح تحول سلامت طرح دولت است. ما نباید کارهای خودمان را روی دوش بانک‌ها بیندازیم. با بانک‌ها باید حرفه‌ای صحبت کرد.

    بانک بنگاه اقتصادی بزرگی است و حتما در سرمایه گذاری‌هایش به حاشیه سودش نیز فکر می‌کند چرا که غیر از این نمی‌تواند فعالیت داشته باشد. انتظار آن است که دولت نیز بدهی‌اش به بانک‌ها را بپردازد تا بانک‌ها بتوانند به رونق اقتصادی کمک کنند. باید برای بانک‌ها فرصت ایجاد شود. همانطور که پیش از این نیز تاکید کرده‌ام و رئیس جمهور هم بارها اعلام کرده‌اند اعتبارات طرح تحول نظام سلامت تامین خواهد شد و این طرح ادامه خواهد یافت.

    وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش بر تاکید شخص رئیس جمهور بر لزوم تعریف مشوق‌هایی در حوزه سلامت جهت حضور بخش خصوصی و از جمله بانک‌ها در این حوزه گفت: چگونگی فعالیت صندوق توسعه سلامت نیز بستگی به نظر نهایی خود بانک‌ها خواهد داشت. پیشنهاد اولیه آن است که هر بانک در این صندوق 100 میلیارد تومان سهم داشته باشد اگر این پیشنهاد به تصویب برسد مجموع اعتبار این صندوق به شش هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

    وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره چگونگی واگذاری زمین و مجوز ساخت به بانک‌ها جهت اقدام برای ساخت خانه‌ها و مراکز بهداشتی گفت: شهرداری‌ها موظفند برای ارتقای خدمات به شهروندان زمین و همچنین جواز مربوطه را فراهم کنند چرا که وقتی شهر را توسعه می‌دهیم به اولین موردی که باید فکر کرد خدمات شهری است. بحث بهداشت و درمان هم از جمله مهمترین خدمات شهری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

    وی همچنین در صحبت‌هایش به مسکن مهر و نیازهای بهداشتی درمانی این پروژه اشاره کرد و گفت: اگر مسکن مهر ساخته شده و شهر را توسعه داده‌اند حالا ما باید برویم زمین و پروانه ساخت بخریم؟ شهرداری‌ها باید در این زمینه کمک کنند البته در برخی از استان‌ها، استانداران خلق ثروت کرده‌اند و از آن مسیر نیازهای بهداشتی درمانی استانشان را فراهم کرده‌اند. در مجموع امیدواریم بتوانیم آرامش خاطری را برای سرمایه گذاران حوزه سلامت فراهم کنیم.

    به گزارش ایسنا، در ادامه کوروش پرویزیان، رئیس شورای عالی کانون بانک‌های خصوصی در جمع خبرنگاران با اشاره به رویکرد جدید وزارت بهداشت برای حضور بانک‌ها در حوزه سلامت گفت: امروز جلسه مهمی در وزارت بهداشت داشتیم. دو موضوع مسئولیت اجتماعی بانکها در حوزه سلامت و همچنین کمک به ساخت پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت روستایی در این جلسه مطرح شد.

    وی گفت:‌ در این جلسه بانک‌ها متقبل شدند که 500 خانه بهداشت را طی دو سال بسازند. همچنین مقرر شد فهرست مربوطه را تا هفته آینده آماده کرده و تحویل وزارت بهداشت دهیم.

    وی همچنین به پیشنهاد مشترک وزارت بهداشت و بانک‌ها در زمینه راه اندازی صندوق توسعه سلامت کشور اشاره کرد و گفت: طرح اولیه این مبحث در جلسه امروز مطرح شد. تشکیل این صندوق باعث می‌شود که سرمایه گذاری بانک‌ها در حوزه سلامت بیش از پیش انجام شود. سهم هر بانک نیز متفاوت خواهد بود و به صورت داوطلبانه است.

    در جلسه امروز وزیر بهداشت با مدیران بانک‌ها، هر یک از مدیران حاضر در جلسه پیشنهادات و دغدغه‌های خود را برای حضور در حوزه سلامت عنوان کردند. از جمله دغدغه‌های مطرح شده در این جلسه مباحثی مربوط به معافیت‌های مالیاتی،‌ تسهیلات دولت، ‌مباحث مربوط به شورای پول و اعتبار در رابطه با برخی مصوبات و همچنین وجود انگیزه کافی در حوزه سلامت جهت سرمایه گذاری توسط بانک‌ها بود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی