عصر بازار

آیا دنیا در مسیر سومین بحران مالی قرار دارد؟

عصر اعتبار- یک روز ابری دیگر در لیما، پایتخت پرو شروع شده است. در کل آسمان شهر حتی یک نقطه هم پیدا نمی شود که پوشیده از ابر نباشد. هرچند طوفانی در کار نیست، اما وضعیت هوا در طول نشست سالانه صندوق بین المللی پول ابری و غم انگیز است.

آیا دنیا در مسیر سومین بحران مالی قرار دارد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، یک روز ابری دیگر در لیما، پایتخت پرو شروع شده است. در کل آسمان شهر حتی یک نقطه هم پیدا نمی شود که پوشیده از ابر نباشد. هرچند طوفانی در کار نیست، اما وضعیت هوا در طول نشست سالانه صندوق بین المللی پول ابری و غم انگیز است.

    این هفته، صندوق بین المللی پول اعلام کرد که رشد اقتصاد جهان در سال جاری میلادی به پایین ترین رقم از زمان رکود بزرگ خواهد رسید. بر اساس گزارشی دیگر، صندوق هشدار داده که اقتصاد جهان با مجموعه ای «سه تایی» از چالش ها مواجه است و این بدان معناست که اتخاذ سیاست های غلط می تواند تاثیر مخرب تری بر رشد اقتصاد جهانی داشته باشد.

    بر اساس این گزارش، هنگام افزایش نرخ بهره در آمریکا، ممکن است شرکت های قرض گیرنده در بازارهای نوظهور با ناتوانی در بازپرداخت بدهی هایشان مواجه شوند.

    یک کاهش اعتباری جدید، یک بحران مالی دوباره: این ها ریسک هایی هستند که اقتصاد جهانی با آن مواجه است.

    از نظر اندی هالدین، اقتصاددان ارشد بانک مرکزی انگلیس، آشفتگی های اخیر بازار و نگرانی ها در مورد سلامت اقتصاد چین می تواند به معنای آغاز فصلی جدید از یک «بحران سه قسمتی» باشد.

    به پایان رسیدن معجزه رشد اقتصادی سه دهه ای چین ، بحران مالی آنگلوساکسونی سال 2008 و متعاقب آن بحران مالی حوزه یورو در سال2011، اکنون اقتصادهای نوظهور را به شدت تهدید می کند.

    اما هرچند روشن است که نرخ رشدهای 2 رقمی اقتصاد چین به پایان رسیده، سوال اینجاست که رشد این کشور تا چه حد می تواند پایین بیاید؟ و چه کسی بزرگترین بازنده رشد قیمت کالاها خواهد بود؟

    در حالی که تقریبا 50 سال از زمانی که نشست سالانه صندوق بین المللی پول در آمریکای جنوبی برگزار شد می گذرد، بعضی چیزها عوض نشده اند.

    تحلیلگران بدبین، وضعیت آشفته این روزهای بازارهای مالی را با بحران آسیایی دهه 1990 مقایسه می کنند. تقویت ارزش دلار موجب خروج پول از اقتصاد های نوظهور و بازگشت آن به سمت اقتصادهای توسعه یافته شده و ارزش پول های ملی بازارهای نوظهور را کاهش داده است.

    هرچند برخی از تحلیلگران نظرات خوشبینانه تری دارند، اما واقعیت این است که نرخ رشد اقتصاد جهانی کاهش یافته است. خوزه اوریب، رئیس بانک مرکزی کلمبیا می گوید، زمان آن رسیده تا با این واقعیت مواجه شویم: «ما نمی توانیم همچنان با نرخ رشد های گذشته به فعالیت اقتصادی مان ادامه دهیم.»

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو