عصر بازار

سرمایه‌گذاری لاک‌پشتی چه‌ها می‌خواهد؟

عصر اعتبار- متقاضیان سرمایه‌گذاری برای پرورش لاک‌پشت چه اطلاعاتی را باید بدانند؟

سرمایه‌گذاری لاک‌پشتی چه‌ها می‌خواهد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، اکنون مدتی است که پرورش لاک‌پشت‌های خانگی در ایران رایج شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهند علاوه بر اینکه جزواتی برای آموزش پرورش لاک‌پشت توسط متخصصان نگهداری حیوانات خانگی در بازار به فروش می‌رسند، کلاس‌هایی برای شناسایی انواع لاک‌پشت و نحوه نگهداری از آنها نیز برگزار می‌شود.

    این درحالیست که این حیوان در ایران بر خلاف سایر کشورهای پرورش دهنده لاک‌پشت، صرفا برای مصارف زینتی پرورش داده می‌شود و از آن استفاده خوراکی نمی‌شود.

    چه گونه‌ای از لاک‌پشت برای پرورش مناسب است؟
    لاک‌پشت‌ها، گونه‌های مختلفی دارند که معمولاً گونه لاک‌پشت‌ آب شیرین آن برای مصارف زینتی پرورش داده می‌شود. لاک‌پشت برکه‌ای یکی از مشهورترین گونه‌های از لاک پشت‌های آب شیرین هستند که در تالاب‌ها و آبگیرهای ایران به فراوانی یافت می‌شوند و همچنین به عنوان حیوان خانگی در تراریوم‌ها (نوعی محفظه شبیه آکواریوم که برای نگهداری جانوران نیمه آبزی به کار می‌رود) نگهداری می‌شوند.

    این لاک‌پشت در آب‌های با جریان کند و راکد زندگی می‌کند و اغلب در استان‌های شمالی، غربی، جنوب غربی از جمله گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، لرستان و فارس، یافت می‌شود.

    این جانور می‌تواند در صورت وجود شرایط مناسب تا 100 سال هم عمر کند که البته بسیار بعید به نظر می‌رسد. گاهی ممکن است مرگ آن سریع اتفاق بیفتد و این احتمالا به دلیل صدمات ناشی از حمل، گرسنگی و نگهداری نامناسب آنها در منازل و نامتعادل بودن هوای محیط اتفاق می‌افتد.

    یکی از پرورش‌دهندگان لاک پشت در مورد تغذیه این جانور به اقتصادنیوز توضیح داد: غذای ماهی معمولا غذای لاک‌پشت نیز هست. بنابراین می‌توان برای تهیه غذای لاک‌پشت به فروشگاه‌های فروش ماهی و غذای زینتی مراجعه کرد و گوشت، کرم قرمز، میگوی نمکی، (به مقدار کم) تهیه کرد. از دسته سبزی‌ها هم محصولاتی مانند کاهو، کرفس و کلم می‌توانند به عنوان تغذیه لاک‌پشت‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

    او اضافه کرد: البته برای اینکه ترکیب مناسب برای وعده‌های غذایی لاک‌پشت در نظر گرفته شود، نیاز به آموزش است. چون گاهی استفاده از ترکیب‌های نامناسب برای غذای لاک‌پشت حتی ممکن است منجر به مرگ این جانور شود.

    او همچنین گفت: باید از نزدیک شدن به لاک‌پشت در زمان غذا دادن به این حیوان نیز پرهیز کرد. چون، حیوان ترسیده و برای غذا خوردن اقدام نخواهد کرد.

    محل نگه‌داری لاک‌پشت
    به طورکلی لاک‌پشت‌ها را در هر کجای کشور می‌شود، پرورش داد. چون این حیوان قابل نگه‌داری در فضای سقف بسته‌ است و پرورش‌دهندگان آن می‌توانند با متعادل کردن دمای فضای درون یک محوطه سقف بسته و تهیه‌ مکانی که در آن بتوان آب را در سطح کم‌عمق نگه داشت پرورش دهند.  برای این کار یک مکان در حدود 50 متر هم کافی است.

    یکی دیگر از پرورش‌دهندگان لاک پشت به اقتصادنیوز توضیح می‌دهد: برای پرورش لاک پشت بهتر است آن را در آب عمیق قرار ندهیم، چون لاک‌پشت‌ها معمولا به سنگ، چوب یا لبه حوض علاقه‌مندند و باید برایشان محلی را ساخت که درآن استراحت کنند. در واقع عمق آب باید در حدی باشد که جانور بتواند به راحتی سر خود را از آب بیرون بیاورد.

    بازدهی لاک‌پشت‌ها
    یکی از پرورش‌دهندگان لاک‌پشت در مورد روند رشد این جاندار می‌گوید:  انواع لاک‌پشت آب شیرین بین سه تا 10 سالگی بالغ می‌شوند و متقاضیان پرورش لاک‌پشت باید در این زمینه اطلاعات لازم را کسب کنند که کدام گونه را انتخاب کنند تا زودتر بازدهی داشته باشد.

    او افزود: معمولا بین هر دو دوره تخمگذاری انواع لاک‌پشت آب‌شیرین هم به طور متوسط بین یک سال فاصله وجود دارد. بنابراین لاک‌پشت‌ها حیواناتی دیربازده هستند ولی باید در نظر داشت که یک لاک پشت زینتی تا 50 سال زندگی کرده و تا این زمان نیز قابلیت تولید مثل را دارد. لاک‌پشت در هر دوره تخمگذاری حدود هشت تا 20 تخم می‌گذارد و پس از تخمگذاری حدود 55 روز بعد تخم‌ها تبدیل به نوزاد می‌شوند که باید به خوبی از آنها مراقبت کرد تا قوی شوند.

    قیمت لاک‌پشت
    یکی از فروشندگان لاک پشت زینتی اظهار می‌کند: لاک‌پشت‌های کوچک قیمت‌های متفاوتی دارند و در زمان‌های مختلف سال نیز با قیمت‌های مختلفی به فروش می‌رسند ولی بهترین بازار لاک‌پشت بازار شب عید است. اغلب کسانی که برای خرید ماهی می روند توجهشان به این لاک‌پشت‌های کوچک هم جلب می‌شود و ممکن است برای خریدن آن نیز اقدام کنند. با این همه ارزان‌ترین نوع لاک پشت زینتی بین 15 تا 35 هزار تومان قیمت دارد و اگر کسانی به فکر پرورش لاک‌پشت هستند در وهله اول باید قیمت انواع آن را در بازار به دست بیاورند تا گونه‌ مقرون به صرفه برای پرورش لاک‌پشت را نیز انتخاب کنند.

    به گزارش اقتصادنیوز، برای پروش لاک پشت زینتی، نیاز به داشتن یک محوطه در حدود 50 متر و ایجاد زمینه‌ای برای نگهداری آب راکد در عمق کم است. همچنین برای پروش لاک‌پشت باید اطلاعات لازم را جمع‌آوری کرد، چون علی رغم عمر طولانی لاک‌پشت، در صورت بی‌توجهی کردن به مواردی مثل ترکیب غذایی این جانور ممکن است زمینه برای مرگ زودهنگام این جانور دو زیست فراهم شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو