عصر بازار

تلاش چین برای کنار گذاشتن دلار در نشست صندوق بین‌المللی پول

عصر اعتبار- چین در نشست صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، تلاش‌های جدیدی را برای وارد کردن یوآن به سبد حق برداشت مخصوص صندوق بین‌المللی پول آغاز کرده است.

تلاش چین برای کنار گذاشتن دلار در نشست صندوق بین‌المللی پول
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، در حاشیه برگزاری نشست پاییزه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی، چین تلاش های خود را برای جا دادن یوآن در سبد حق برداشت مخصوص صندوق بین المللی پول افزایش داده است.

    چین در این نشست و در طول این تلاش ها اعلام کرده است که اصلاحات انجام شده در ساختار اقتصاد این کشور شرایط یوآن را به شاخص های مورد نظر صندوق بین المللی پول نزدیک تر کرده است.

    پکن با این اقدامات قصد دارد تا یوآن را به سبد حق برداشت مخصوص صندوق بین المللی پول اضافه کرده و وابستگی خود را به دیگر ارزهای مرجع بین المللی از جمله دلار کاهش دهد.

    بر اساس برنامه صندوق بین المللی پول، این صندوق در ماه نوامبر نسبت به عضویت یوآن در سبد مذکور تصمیم گیری خواهد کرد.

    در حال حاضر دلار، یورو، پوند،‌ و ین ژاپن در سبد حق برداشت صندوق بین المللی پول وجود دارند.

    در صورت اضافه شدن یوآن به سبد حق برداشت مخصوص، این مسئله یکی از مهمترین رویدادهای اقتصادی چین طی سال های گذشته و آینده خواهد بود.

    یکی از مهمترین مسائلی که تا کنون از ورود یوآن به این سبد جلوگیری کرده است، عدم وجود آزادی در استفاده از این ارز در بازار جهانی بوده است به گونه ای که دولت چین نسبت به هرگونه کاهش یا افزایش ارزش این ارز طی سال های گذشته واکنش نشان داده و تمام تلاش خود را برای ثابت نگهداشتن ارزش آن و یا تحت کنترل بودن نوسانات آن در بازار جهانی به کار برده و می برد.

    گانگ یی، معاون بانک مرکزی چین، طی سخنانی در نشست صندوق بین المللی پول و بانک جهانی، به شرکای تجاری خود نسبت به تضعیف یوآن اطمینان داد که دولت این کشور به اجرای اصلاحات در راستای افزایش انعطاف پذیری این ارز ادامه خواهد داد.

    بر اساس آمارهای رسمی که در هفته جاری منتشر شد، یوآن در حجم استفاده در مبادلات تجاری جهانی از ین ژاپن سبقت گرفته و به چهارمین ارز پر استفاده جهان تبدیل شده است.

    تا کنون فرانسه و انگلیس از عضویت یوآن در سبد حق برداشت مخصوص حمایت کرده اند و آلمان و ایتالیا نیز اعلام کرده اند با این اقدام مشکلی ندارند.

    با این حال ژاپن اعلام کرده است که این مسئله باید بر اساس مبانی مشخصی که در مذاکرات قبلی مطرح شده اند صورت گیرد.

    از سوی دیگر یکی از مقامات با نفوذ وزارت خزانه داری آمریکا نیز اعلام کرده است که چین تا کنون قدم های ناچیزی در راستای اضافه کردن یوآن به سبد حق برداشت مخصوص انجام داده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو