عصر بازار

بانک‌های مرکزی دیگر قادر به نجات اقتصاد جهان نیستند

عصر اعتبار- بانک های مرکزی جهان به رهبری فدرال رزرو آمریکا برای نجات نظام مالی جهانی با یکدیگر متحد شدند اما پس از گذشت ۷ سال و تزریق تریلیون ها دلار نقدینگی، آنها دیگر راه حلی برای مشکلات نظامی مالی جهانی ندارند.

بانک‌های مرکزی دیگر قادر به نجات اقتصاد جهان نیستند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، در سال 2008، بانک های مرکزی به رهبری فدرال رزرو آمریکا برای نجات نظام مالی جهانی با یکدیگر متحد شدند. پس از گذشت 7 سال و تزریق تریلیون ها دلار نقدینگی، آنها دیگر راه حلی برای مشکلات نظام مالی جهانی ندارند و حتی شاید خود یک ریسک بزرگ برای اقتصاد جهان باشند.

    گروه تیرتی، یک نهاد بین المللی تحت مدیریت ژان کلود تریشه، رئیس سابق بانک مرکزی اروپا روز شنبه در گزارشی هشدار داد که سیاست نرخ تقریبا صفر درصدی بهره و چاپ پول برای احیای رشد اقتصادی کافی نبوده و این ریسک وجود دارد که این اقدامات به اقدامات نیمه دائمی تبدیل شوند.

    بر اساس این گزارش: «بانک های مرکزی اقدامات خود را به عنوان "خریدن زمان" برای دولت ها توصیف کرده اند تا آنها در نهایت این بحران را حل کنند... اما زمان زیادی سپری شده و خرید (اوراق قرضه) هزینه های خود را بر جای گذاشته است.»

    در آمریکا، فدرال رزرو در سال 2014 به برنامه خرید اوراق قرضه خود پایان داد و انتظار می رفت تا ژوئن 2015 افزایش نرخ بهره را از صفر درصد فعلی آغاز کند.
    اما بعید است بانک مرکزی آمریکا بتواند افزایش نرخ بهره را تا پایان امسال آغاز کند.

    بانک مرکزی انگلیس نیز افزایش نرخ بهره را به تعویق انداخته در حالی که بانک مرکزی اروپا به دنبال اجرای دور دیگری از سیاست تسهیل کمی است، یعنی همان کاری که بانک مرکزی ژاپن انجام می دهد و از سال 2001 تاکنون درگیر اجرای نوعی سیاست تسهیل کمی است.

    رویترز برآورد می کند که بانک های مرکزی در این 4 کشور به تنهایی حدود 7 تریلیون دلار بابت خرید اوراق قرضه هزینه کرده اند.

    تزریق پول ارزان، موجب افزایش قیمت دارایی هایی نظیر سهام و مسکن در بسیاری از کشورها شده، اما نتوانسته موجب تحریک رشد اقتصادی شود.

    بر اساس گزارش گروه تیرتی، با توجه به اینکه رشد اقتصادی جهان در مسیر کاهش قرار دارد و پول ارزان بسیاری از شرکت ها  را وابسته خود کرده، شبح افتادن در تله بدهی ها اکنون اقتصادهای پیشرفته را تهدید می کند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو