عصر بازار

آخرین آمار شبکه فروش و خدمات رسانی صنعت بیمه در سال ۱۳۹۳

عصر اعتبار- آمار موجود از ساختار بازار بیمه کشور تا پایان سال ۱۳۹۳ حاکی از رشد شبکه فروش و خدمات رسانی، اعم از شعب، نمایندگی ها، کارگزاری ها و ارزیابان خسارت در صنعت بیمه کشور است.

آخرین آمار شبکه فروش و خدمات رسانی صنعت بیمه در سال ۱۳۹۳
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» ، براساس این آمار، تا پایان سال 93 تعداد کل شعب شرکت های بیمه با 5/2 درصد رشد نسبت به سال قبل به 1037 شعبه در سراسر کشور رسیده است.
    بررسی توزیع تعداد شعب در شرکت های بیمه طی این مدت حاکی از آن است که تمرکز شعب تنها در10 شرکت بیمه: ایران، آسیا، پاسارگاد، دانا، پارسیان، البرز، میهن، سینا، دی و آرمان (با سهم بین 1/4 تا 8/19 درصد و در مجموع 5/68 درصد سهم از شعب کل کشور) بالاتر بوده، به نحوی که تعداد شعب هر یک از آنها از میانگین 41  شعبه برای هر استان بالاتر است.
    مجموع تعداد نمایندگان شرکت های بیمه (اعم از جنرال و عمر) نیز به حدود 39000 نمایندگی در سراسر کشور رسیده است که در مقایسه با سال قبل ازآن 5 درصد افزایش نشان می‌دهد. بررسی توزیع تعداد نمایندگان بیمه طی سال 1393 نیز حاکی از آن است که تمرکز آنها تنها در10 استان: تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، مازندران، آذربایجان شرقی، گیلان، البرز، خوزستان و آذربایجان غربی (با سهم بین 5/3 الی 7/22 درصد و در مجموع بالغ بر 68.5 درصد سهم از کل)، بیشتر بوده و از متوسط 1256 نماینده برای هر استان بالاتر است.
    در مقابل، تعداد مذکور در 21 استان دیگر، کمتر یا مساوی 995 نمایندگی بوده و 31.5 درصد مجموع سهم باقی‌مانده را به خود اختصاص داده‌ است.
    محاسبه ”ضریب تغییرات“ تعداد نمایندگان بیمه در استان های کشورکه طی سال 1393 حدود 126 % بدست می آید، بیانگر آن است که تمرکز نمایندگان بیمه در برخی استان های کشور که قبلاً نام برده شد و به ویژه در استان تهران (با 8847  نمایندگی و نزدیک به 23% سهم از کل) بالاست.
      بر اساس این آمار، نمایندگان بیمه عمر شرکت های بیمه با 3/18 درصد افزایش در مقایسه با سال گذشته به 4900   واحد نزدیک شد. تعداد نمایندگان بیمه جنرال 5/87 درصد از کل نمایندگان شرکت های بیمه را تشکیل می دهد و 5/12 درصد دیگر را نمایندگان بیمه عمر تشکیل می دهد.
    تمرکز تعداد نمایندگان بیمه جنرال در10 شرکت بیمه: ایران، آسیا، پاسارگاد، پارسیان، دانا، کارآفرین، البرز، معلم، توسعه و نوین (در مجموع با 1/77 درصد سهم از کل این تعداد) بیشتر بوده و از مقدار متوسط برای هر شرکت بیمه (با 1362 نمایندگی جنرال) بالاتر است.
    در سال 1393، تنها 13شرکت بیمه دارای نمایندگان بیمه عمر هستند. طی سال مورد بررسی این تعداد بین شرکت های بیمه به نحوی توزیع شده که تنها در 6 شرکت بیمه (پاسارگاد، پارسیان، کارآفرین، معلم، رازی و نوین در مجموع با 5/96 درصد سهم از کل) تمرکز در حد بالایی بوده و تعداد نمایندگان عمر 7 شرکت دیگر کمتر یا مساوی 70  نمایندگی عمر است.
    بر اساس این گزارش، تعداد کل کارگزاران بیمه در سال 1393 معادل 591  کارگزاری است که در سراسر کشور پراکنده شده است و در مقایسه با سال گذشته 18 درصد رشد نشان می دهد.
    بررسی توزیع کل کارگزاران بیمه در استان های کشور طی سال 1393 حاکی از آن است که تنها در 7  استان کشور ( تهران، خراسان رضوی، اصفهان، یزد، آذربایجان شرقی، مازندران و فارس با سهم بین 4/3 تا 2/42 درصد و در مجموع با 3/76 درصد سهم از کل) تمرکز آنها بیشتر بوده، به نحوی که تعداد کارگزاران بیمه آنها از میانگین 19 واحد برای هر استان بالاتر است. در مقابل، تعداد کارگزار در 24  استان دیگر کمتر یا مساوی 19 کارگزاری بوده و 9/23 درصد مجموع سهم باقی‌مانده را به خود اختصاص داده ‌است.
    محاسبه "ضریب تغییرات" (نسبت انحراف معیار به میانگین بر حسب درصد) تعداد کارگزاران بیمه طی سال 1393 که معادل 241 % است، نشان می دهد که میزان پراکندگی کارگزاران بیمه نسبت به تعداد متوسط استانی بسیار بالا بوده و به بیان دیگر تمرکز آنها در 7 استان نامبرده به ویژه در استان تهران (با 250 کارگزاری بیمه) شدید است.
    همچنین آمار تعداد ارزیابان خسارت بیمه تا پایان سال 1393 نیز حاکی از 6 درصد رشد (بر مبنای پروانه های صادره) نسبت به سال گذشته بوده و این تعداد به 212 پروانه ارزیابی خسارت رسیده است. بدین ترتیب در سال 1393، تعداد 12 پروانه مرتبط با ارزیابان خسارت صادر شده است.
    بررسی آمار ارزیابان خسارت بیمه طی چند سال اخیر نشان می دهد که تعداد پروانه های صادره آنها از 12 مورد در سال 1385 به 212 مورد در سال 1393 رسیده که 200 مورد بیشتر شده است. این تغییرات طی پنج سال اخیر حاکی از 7/3 برابر شدن تعداد پروانه های صادره ارزیابان خسارت است.
    از تعداد 212 پروانه صادر شده تا پایان سال 1393، 128 ارزیاب خسارت (حقیقی و حقوقی) در بازار بیمه فعال محسوب می شوند و مابقی آنها پروانه هایشان لغو یا تعلیق شده است.

    آمار کلی شبکه فروش و خدمت رسانی بیمه

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو