عصر بازار

خروج روزانه ۲۴۰ هزار دلار کالا

صادرات چمدانی ۳۰ درصد افزایش یافت

عصر اعتبار- طی نیمه نخست امسال مرزنشینان به طور متوسط روزانه حدود ۲۴۰ هزار دلار کالا به کشورهای همسایه صادر کرده‌اند که در مقایسه با به مدت مشابه سال گذشته، روزانه معادل ۵۵ هزار دلار کالای بیشتر به صورت چمدانی از کشور خارج شده است.

صادرات چمدانی ۳۰ درصد افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از  ایسنا، مقایسه حجم صادرات چمدانی به کشورهای منطقه طی نیمه نخست امسال با مدت مشابه سال قبل حاکی از افزایش 30 درصدی ارزش این تجارت است.

    تجارت چمدانی به تجارت کوچکی که از سوی مرزنشینان مستقر در شمال، شمال غرب و شمال شرق کشور با مرزنشینان کشورهای مشترک‌المنافع صورت می‌گیرد، اطلاق می‌شود.

    گزارش گمرک از صادرات به شیوه تجارت چمدانی به کشورهای همسایه نشان می‌دهد که حجم این صادرات در نیمه نخست امسال به حدود 44.5 میلیون دلار رسید که براین اساس به طور متوسط روزانه معادل 239 هزار دلار کالا از طریق چمدان‌های مسافری از گمرکات کشور به کشور‌های همسایه صادر شده است.

    حجم تجارت چمدانی از مجموع ارزش کل صادرات کشور 0.27 درصد را تشکیل می‌دهد.

    گزارش مشابه نیمه اول سال گذشته نشان می‌دهد که صادرات از طریق تجارت چمدانی در این مدت به بیش از 34 میلیون دلار می‌رسید که این میزان 0.2 درصد کل ارزش صادرات کشور طی شش ماه نخست سال گذشته را شامل می‌شد.

    مقایسه ارزش صادرات در مدت زمان مورد نظر حاکی از افزایش حدود 30 درصدی ارزش تجاری چمدانی طی شش ماه نخست امسال است.

    همچنین براین اساس حجم متوسط تجارت چمدانی طی نیمه نخست امسال در مقایسه با نیمه نخست سال گذشته 55 هزار دلار افزایش داشته است.

    این درحالی است که طی سه ماه نخست امسال نیز حجم تجارت چمدانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 70 درصد رشد داشت.

    گزارش گمرک نشان می‌دهد که در نیمه اول سال جاری، گمرک لطف‌آباد با اختصاص نزدیک به 16 میلیون دلار یا 35.5 درصد از ارزش تجارت چمدانی رتبه اول را در این زمینه داشته است. پس از آن بیشترین حجم تجارت چمدانی به ترتیب مربوط به گمرک آستارا با اختصاص بیش از 9 میلیون دلار یا 20.5 درصد از ارزش کل تجارت چمدانی و گمرک سرو با اختصاص بیش از پنج میلیون دلار یا 11.5 درصد از ارزش کل تجارت چمدانی رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

    این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب سه گمرک آستارا با اختصاص کمتر از 11 میلیون دلار، گمرک بیله‌سوار با اختصاص کمتر از پنج میلیون دلار و گمرک سرو با اختصاص 4.6 میلیون دلار بیشترین حجم تجارت چمدانی را داشته است.

    براین اساس طی شش ماه نخست امسال صادرات چمدانی به لحاظ ارزشی از گمرک بیله‌سوار کاهشی بیش از 54 درصدی، گمرک آستارا کاهشی بیش از 16 درصدی و گمرک سرخس کاهشی کمتر از 9 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است.

    همچنین صادرات تجارت چمدانی از گمرک‌های لطف‌آباد، جلفا، اینچه‌برون، پل‌دشت، باجگیران و سرو به ترتیب از رشد 372، 77، 57، 36 ، 15 و 10 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخوردار بوده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی