عصر بازار

یک اقتصاددان:

اصرار بر تک‌رقمی شدن تورم در رکود خطرناک، عاقلانه نیست

عصر اعتبار- یک اقتصاددان با بیان اینکه اصرار آقای روحانی بر تک رقمی شدن تورم با اعمال سیاست‌های انقباضی در شرایط رکودی خطرناک کشور، عاقلانه نیست، گفت: این به معنی تداوم کاهش تولید در مقایسه با سال ۹۰ است که خود را به صورت ظرفیت‌های خالی صنایع نشان می‌دهد.

اصرار بر تک‌رقمی شدن تورم در رکود خطرناک، عاقلانه نیست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، علی دینی ترکمانی در واکنش به اصرار رئیس جمهور بر تک رقمی شدن تورم با اعمال سیاست‌های انقباضی پولی، اظهار کرد: اقتصاد کشور در سال‌های 91 و 92 ، در مجموع  9 درصد رشد منفی داشته است. درصورتی که درسال 93 رشد اقتصاد کشور 1 تا 2 درصد باشد، با داشتن رشد 3 درصدی در سال جاری و سال آینده در سال 96 به وضع تولید سال 90 بازخواهیم گشت.

    وی تاکید کرد: با رفع تحریم‌ها منابع جدید یا منابع بلوکه شده  به اقتصاد کشور بازخواهد گشت و سرعت رشد اقتصادی را تسریع می‌کند اما بنده فکر می‌کنم که بر خلاف انتظار رشد 3 درصدی امسال، رشد اقتصاد کشور حداکثر 1 تا 2 درصد خواهد بود.

    سال 96 تازه به رشد اقتصادی سال 90 می‌رسیم

    عضو  هیئت علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی یادآور شد:ادامه این شرایط تداوم کاهش تولید در مقایسه با سال 90 است که خود را به صورت ظرفیت های خالی صنایع کوچک و صنایع بزرگ نشان می‌دهد.

    دینی ترکمانی با بیان اینکه برای خروج از وضعیت فعلی باید هدف‌گذاری اشتغال را به هدف گذاری تورم اولویت داد، تصریح کرد:  آقای روحانی بر این عقیده‌، تاکید دارد که تورم به سرعت تک رقمی شود. این موضوع در اقتصادی که با رکود مواجه نیست سیاست بسیار خوبی است، اما در اقتصاد ما که میزان بیکاری بسیار زیاد و وضعیت رکودی بر آن حاکم است این سیاست گذاری عاقلانه نیست.

    وی گفت: در شرایط فعلی که نرخ تورم به 15 تا 16 درصد کاهش یافته لازم است که دولت دیگر به سمت سیاست‌های پولی انبساطی حرکت کند و منابع مالی بیشتری را به اقتصاد کشور تزریق کند.

    این اقتصاددادن افزود: اتخاذ سیاست‌های انبساطی باعث می‌شود تا از رکود خارج شده و نرخ رشد اقتصادی بیشتر و سریع‌تر شود و از این وضعیت رکودی خطر ناک خارج شویم.

    رشد نقدینگی مجازی است

    دینی ترکمانی با بیان اینکه نرخ رشد نقدینگی سال اخیر از نظر میزان شبیه سال‌های قبل‌تر(ثبل از سال 90) است تاکید کرد:  به این اعتبار، برخی عقیده دارند که سیاست‌های انقباضی  در کار نیست، زیرا رشد نقدینگی 25 درصد رشد داشته است اما اگر این نکته را در نظر بگیریم که  نرخ ارز، از سال 90 تا به امرزو رشد 3 برابر رشد داشته و قیمت کالا‌ها بر اساس شاخص تورم افزایش بیش از اندازه‌ای داشته، به معنی این است که نرخ رشد نقدینگی واقعی کمتر از میزان فعلی و در واقع کاهش یافته است.

    وی با بیان اینکه دولت هدف‌گزاری کاهش تورم را با ابزار کنترل پول کماکان در دست اجرا دارد، یادآور شد: حال که نرخ تورم کاهش یافته است، دولت باید سیاست‌های انقباضی را رها کند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی