عصر بازار

هشدار «لاگارد» درباره «سقوط اقتصاد جهان»

نرخ‌های بهره باید پایین بماند

عصر اعتبار- رییس صندوق بین‌المللی پول (IMF) هشدار داد: درصورتی‌که بانک‌های مرکزی جهان همچنان نرخ‌های بهره بانکی را پایین نگه‌ندارند، باید شاهد سقوط اقتصاد جهان باشیم.

نرخ‌های بهره باید پایین بماند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، رییس صندوق بین‌المللی پول با بیان اینکه نرخ رشد اقتصادی جهان درحال حاضر در مقایسه با سال گذشته با 0.3 درصد کاهش، به 3.1 درصد رسیده، هشدار داد: در صورتی‌که بانک‌های مرکزی روند پایین نگه‌داشتن نرخ بهره را ادامه ندهند، شاهد سقوط اقتصاد جهان خواهیم بود.

    به‌گزارش اینترنشنال‌بیزنس‌تایمز، «کریستین لاگارد»، رییس IMF که در اجلاس سالانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در شهر لیما (پایتخت پرو) شرکت کرده بود، گفت: در بسیاری از اقتصادهای پیشرفته، مهم‌ترین ریسک همچنان رشد پایین است به‌خصوص اگر تقاضای جهانی دچار تزلزل بیشتر شده و محدودیت عرضه برداشته نشود.

    وی افزود: این مساله باید با ادامه سیاست‌های پولی و بهبود ثبات مالی حمایت شود. وقتی بانک‌های مرکزی آمریکا و انگلیس نرخ‌های بهره را افزایش دهند، تاثیر این اقدام بر بازارهای متلاطم مالی، سبب ایجاد چالش‌های جدی بر سر راه ثبات اقتصادهای جهان می‌شود.

    لاگارد همچنین ژاپن و حوزه یورو را به حمایت از سیاست‌های انبساطی با هدف تقویت اقتصادهایشان فراخواند.

    به رغم هشدار رییس IMF، اعضای گروه 30 (متشکل از نمایندگان ارشد بخش‌های دولتی، خصوصی و دانشگاهی) که شامل روسای سابق بانک‌های مرکزی می‌شود، در گزارشی اعلام کرده است: پایین نگه‌داشتن نرخ‌های بهره در طولانی مدت، منجر به بحران مالی می‌شود. آنها همچنین اضافه کردند، این مساله سبب افزایش بدهی‌ها و ترویج ریسک‌پذیری بالا خواهد شد.

    در ادامه این گزارش آمده است: اقدامات حمایتی ازسوی بانک‌های مرکزی می‌تواند مفید واقع شود اما اگر دولت‌ها، مجالس، مقامات دولتی و بخش خصوصی دریابند که سیاست‌های بانک‌های مرکزی قابلیت جایگزینی با سیاست‌های ساختاری و سایر سیاست‌های آنها است، آن‌وقت این مساله خطر آفرین می‌شود. خطر اساسی در این قضیه این است که اتکای بیش از حد به اقدامات بانک‌های مرکزی می‌تواند مشکلات سیستماتیک را تشدید کند یا از تعدیل ساختاری لازم جلوگیری کند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی