عصر بازار

واکنش رئیس کل سابق بانک مرکزی به انحلال شورای پول و اعتبار توسط دولت:

به صلاح مملکت نیست

عصر اعتبار- محمود بهمنی به جای انحلال شورا باید ترکیب قوی‌تر شود، شورای پول و اعتبار فعلی استقلال ندارد/ در دولت قبل که شورای پول و اعتبار منحل شد به مشکل خوردیم

به صلاح مملکت نیست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از نسیم، محمود بهمنی رئیس کل سابق بانک مرکزی در خصوص تصمیم دولت مبنی بر انحلال شورای پول و اعتبار اظهار کرد: انحلال شورای پول و اعتبار به هیچ وجه به صلاح مملکت نیست و مسئولان بانک مرکزی باید در تصمیم خود منافع ملی را نظر گرفته و تجدید نظر کنند.
    وی با اشاره به جایگزینی دو هیات سیاست گذار پولی و هیات نظارت به جای شورای پول و اعتبار بیان کرد: این هیاتها اگر از شورای پول و اعتبار قوی تر نباشند، نمی توانند جایگزین مناسبی برای این شورا باشند چرا که در حال حاضر شورای پول و اعتبار قوی ترین و بالاترین مرجع قانونی در خصوص تصمیم گیری در مورد مسائل پولی کشور است.
    در دولت قبل که شورای پول و اعتبار منحل شد به مشکل خوردیم
    رئیس سابق شورای پول و اعتبار به انحلال این شورا در دولت قبل اشاره و به نسیم تصریح کرد: در آن مقطع کوتاه که در دولت قبل ما شورای پول و اعتبار نداشتیم با مشکلات زیادی درگیر شدیم و در حال حاضر با ترکیبی که این شورا دارد و وجود نمایندگان مجلس، دادستان کل کشور، نماینده اتاق بازرگانی، کارشناسان پولی و بانکی و تعدادی از وزرا انحلال این شورا هیچگونه توجیهی ندارد.
    شورای پول و اعتبار فعلی استقلال ندارد
    بهمنی نداشتن استقلال را مهم ترین مشکل شورای پول و اعتبار در سالهای اخیر دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ساختار شوزای پول و اعتبار قوی نبوده و از استقلال کافی برخوردار نیست بنابراین حتما باید ساختار آن را قوی تر کنند.
    وی با بیان این مطلب که معلوم نیست هیات نظارت و هیات سیاست گذار پولی بتواند جایگزین شورای پول و اعتبار شود به نسیم گفت: تا ترکیب این شوراهای جایگزین مشخص نشود نمی توان در خصوص کارآمدی آنها قضاوت کرد ولی به طور کلی شورای پول و اعتبار در حال حاضر بالاترین مرجع پولی ماست و بیشترین تصمیمات را می توانند بگیرد و انحلال آن کار صحیحی نیست، مگر اینکه نهاد جایگزین استقلال بیشتری داشته باشد و از زیر چتر دولت خارج شود.
    باید اشخاص قوی تری به شورای پول و اعتبار بیایند
    رئیس کل سابق بانک مرکزی خاطرشان کرد: در حاضر در صورت باقی ماندن شورای پول و اعتبار این نهاد باید استقلال بیشتری داشته باشد و از اقتصاددانان و بانکداران قوی این کشور برای حضور در آن در آن دعوت شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی