عصر بازار

جدیدترین گزارش خرده‌فروشی نشان می‌دهد

پایداری تورم تک‌رقمی در مواد خوراکی

عصر اعتبار- آخرین آمار بانک مرکزی از مواد خوراکی نشان می‌دهد که در این هفته از میان یازده گروه خوراکی‌ها تورم نقطه‌به‌نقطه ۱۰ گروه زیر ۱۰ درصد بوده است و تنها گروه «حبوب» دارای تورم دو رقمی بوده است.

پایداری تورم تک‌رقمی در مواد خوراکی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، روند تورم تک‌رقمی گروه‌های خوراکی در نیمه نخست سال‌جاری، به‌طور مداوم تکرار شده و اکثر مواقع؛ این گروه‌ها دارای تورم نقطه‌به‌نقطه زیر 10درصد بوده‌‌اند. به‌طور مثال در گزارش نخست سال‌جاری در هفته منتهی به 21 فروردین تنها دو گروه با تورم نقطه‌به‌نقطه بالای 10 درصد روبه‌رو می‌شود. در سایر گزارش‌های نخست سال‌جاری نیز تعداد گروه‌های دارای تورم دو رقمی، همواره کمتر از 4 گروه بوده و تغییرات قیمتی اکثر گروه‌ها پایدار و زیر 10 درصد بوده است. کارشناسان معتقدند تورم پایین مواد خوراکی در بازار داخل کشور، به دلیل کاهش تورم جهانی مواد خوراکی و ثبات قیمت ارز در بازار بوده است. همچنین تعادل در سمت تقاضا و عرضه مناسب در مواد خوراکی باعث تعادل قیمت مواد خوراکی بوده است. گزارش خرده‌فروشی، توسط اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی به‌صورت هفتگی منتشر می‌شود و تغییرات قیمتی یازده گروه منتخب خوراکی را در بازه هفتگی، ماهانه و سالانه منتشر می‌کند. یکی از مهم‌ترین عوامل‌ها در کنترل قیمت موادخوراکی، کاهش تورم قیمت خوراکی‌ها و مواد غذایی در جهان است. به‌طور کلی پس از کاهش قیمت نفت، اکثر بازارهای کالایی نیز با ثبات قیمت روبه‌رو بودند که بازار مواد خوراکی نیز از این قاعده مستثنا نبوده است. براساس آخرین آمارها در آمریکا تورم‌ ماهانه خوراکی‌ها در ماه آگوست معادل 6/ 1 درصد گزارش شده که این میزان در اتحادیه اروپا تنها 2/ 0 درصد گزارش شده است. در 20 سال گذشته، میانگین تورم مواد خوراکی اروپا معادل 35/ 3 درصد گزارش شده است.

    یکی دیگر از عوامل موثر در کاهش مواد خوراکی ثبات در بازار ارز داخل کشور بوده است، طبق آمارها نرخ ارز در بازار آزاد در مهرماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 7 درصد رشد کرده است. نرخ ارز به دلیل همبستگی بالا با قیمت مواد خوراکی، اثرگذاری قابل‌توجهی در این متغیر دارد که با کنترل نوسان این متغیر بازار خوراکی‌ها نیز از ثبات قابل‌توجهی برخوردار است. در گزارشی با عنوان «تحلیل پویایی‌ها تورم» که در پژوهشکده پولی و بانکی منتشر شده است عنوان شده که متغیر نرخ دلار و نوسانات نرخ دلار و حجم پول با تورم گروه خوراکی و آشامیدنی رابطه مثبت دارد. حتی برخی از کارشناسان معتقدند که کنترل نرخ ارز، مهم‌ترین دلیل کاهش تورم در ماه‌های اخیر بوده است.براساس آمار بانک مرکزی، از میان یازده گروه مواد خوراکی در گزارش خرده‌فروشی در هفته منتهی به 17 مهرماه سال‌جاری، تورم نقطه‌به‌نقطه 8 گروه تک‌رقمی، تورم دو گروه منفی و یک گروه نیز دارای دو رقمی است. تورم نقطه‌به‌نقطه رشد سطح قیمت در هفته مورد بررسی را نسبت به مدت مشابه سال قبل در نظر می‌گیرد. تورم منفی نقطه‌به‌نقطه نشان می‌دهد که سطح قیمت‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل پایین تر آمده است. در این هفته دو گروه «تخم مرغ» و «چای» دارای تورم منفی بودند و قیمت‌ها در این گروه نسبت به نیمه مهر سال قبل کاهش یافته است. در هفته مورد بررسی، قیمت هر شانه تخم مرغ دو کیلویی معادل8400تومان گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 5/ 8 درصدی را پشت سرگذاشته است. در گروه چای نیز یک بسته نیم کیلویی به قیمت 16 هزار و 400 تومان به فروش رفته که نسبت به سال قبل 3/ 1 درصد کاهش بها داشته است. در گزارش خرده‌فروشی هفته منتهی به 17مهرماه، «لبنیات»، «برنج»، «میوه‌های تازه»، «سبزی‌های تازه»، «گوشت قرمز»، «گوشت مرغ»، «قند و شکر» و «روغن نباتی» 8 گروه هستند که دارای تورم نقطه‌به‌نقطه تک‌رقمی بودند، باید تاکید کرد که تورم تک‌رقمی به معنی کاهش قیمت مواد خوراکی نیست؛ بلکه به این معنا است که طی یک سال میزان افزایش قیمت کالاها کمتر از 10 درصد بوده است. این روند در گروه‌های پروتئینی مشهود است.

    به‌عنوان مثال قیمت هر کیلو گوشت مرغ در هفته مورد بررسی معادل6900تومان بوده و این قیمت نسبت به سال قبل افزایش یافته است، اما افزایش این ماده خوراکی در بازه سالانه تنها معادل 3/ 4 درصد بوده است. همچنین تورم نقطه‌به‌نقطه گروه گوشت قرمز معادل 6 درصد گزارش شده و هر کیلو گوشت قرمز با استخوان به قیمت 34 هزار تومان عرضه شده که نسبت به سال گذشته روند با ثباتی را پشت سر گذاشته است. میوه‌های تازه یکی از گروه‌های دیگر پرنوسان ماه‌های گذشته بوده است. در ابتدای سال‌جاری تا اوایل تابستان، تورم میوه‌های تازه در سطح بالای 50 درصد گزارش شد که بخشی از این تورم بالا به دلیل اثر نوسان فصلی و عرضه قیمت میوه‌های نوبرانه با سطح قیمت بالا بود. اما با کاهش اثر نوسان فصلی و افزایش عرضه در بازار میوه‌ها، تورم در این گروه به زیر 10 درصد نزول کرده است. در آخرین گزارش نیز تورم نقطه‌به‌نقطه این گروه معادل 4درصد گزارش شده است. همچنین تورم هفتگی گروه میوه‌ها معادل منفی 7/ 5 درصد و تورم ماهانه نیز معادل 7/ 3 درصد بوده است. این موضوع نشان می‌دهد که با تداوم روند هفتگی و ماهانه می‌توان پیش بینی کرد که تورم نقطه‌به‌نقطه این گروه نیز به زیر صفر نزول کند. به گزارش بانک‌ مرکزی در بازه هفتگی در گروه میوه‌های تازه قیمت خربزه معادل 3/ 3 درصد و موز 2/ 0 درصد افزایش، ولی بهای سایر اقلام این گروه بین 2/ 0 درصد تا 19درصد کاهش یافته است.

     
     
    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.
    برچسب ها
    پورسعید خلیلی