عصر بازار

با تصویب جزئیات برجام در مجلس صورت گرفت

تخلیه بار مضاعف ارزی

عصر اعتبار- روندی که از بعدازظهر روز دوشنبه در بازار ارز آغاز شده بود، روز سه‌شنبه نیز ادامه پیدا کرد. از آخر وقت دوشنبه، معامله‌گران ارزی تحت‌تاثیر احتمال تصویب نهایی برجام در روز سه‌شنبه، فروش‌های ارزی خود را افزایش دادند.

تخلیه بار مضاعف ارزی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد ، در ادامه این روند، در چهارمین روز هفته نیز قیمت عمدتا متاثر از تصویب نهایی برجام بود و با وجود افزایش مقطعی، در نهایت نوسان کاهشی را نسبت به روز دوشنبه تجربه کرد. به گفته فعالان بازار، معامله‌گران ارزی در حالی که در روزهای گذشته، ارز زیادی خریده بودند تا در برابر افت قیمت مقاومت کنند، با احتمال نهایی شدن برجام در موقعیت فروش قرار گرفتند. زمانی که معامله‌گران بیش از نیاز خود اقدام به خرید ارز می‌کنند، اصطلاح بار زیاد زدن برای خریدار در بازار به کار می‌رود. فروش این ارزها و تخلیه بار مضاعف توسط معامله‌گران موجب شد که دلار در روز سه‌شنبه نهایتا با 15 تومان افت به قیمت 3475 تومان برسد. افت دلار و پایین آمدن قیمت اونس در بازارهای جهانی موجب شد که سکه تمام بهار آزادی هم از کانال 940 هزار تومان کوتاه بیاید و با 11 هزار تومان افت به قیمت 937 هزار تومان برسد. این در حالی بود که در تمام طول هفته جاری این فلز گرانبها در کانال 940 هزار تومان نوسان کرده بود.

     

    از آخر وقت دوشنبه، قیمت دلار بار دیگر تحت‌تاثیر اخبار پیرامون برجام دچار نوسان شد. در این ساعات بالا رفتن خوش‌بینی‌ها نسبت به تصویب نهایی برجام موجب شد که معامله‌گران ارزی در موقعیت فروش قرار بگیرند. این دسته در روزهای گذشته ارز زیاد و بیش از نیاز خود را خریداری کرده بودند؛ اما در نهایت پیش از تصویب برجام در آخر وقت دوشنبه از هراس کاهش قیمت بیشتر تصمیم گرفتند، دلار خود را به فروش برسانند. به عبارت دیگر و به گفته حاضران در بازار این دسته تصمیم گرفتند که بار خود (یعنی ارزهای خریداری و دپو شده) را بر زمین بگذارند، عاملی که موجب شد قیمت تا محدوده 3470 تومان پایین بیاید.

     

    صبح روز سه‌شنبه و پیش از تصویب برجام فضای بازار ارز آرام بود و دلار با قیمت 3471 تومان معاملات خود را آغاز کرد؛ اما پس از تصویب برجام در مجلس برخی معامله‌گران سعی کردند با افزایش خریدهای آتی و جوسازی پیرامون برخی حاشیه‌ها مانع افت بیشتر قیمت شوند؛ تلاش این دسته موجب شد که در مقطع کوتاهی، قیمت به محدوده 3480 تومان وارد شود، اما اثرات روانی برجام چنان بود که قیمت بار دیگر در مسیر کاهشی قرار گرفت و دلار نهایتا به قیمت 3475 تومان رسید.

     

    در شرایط حاضر، در حالی که برخی از فعالان انتظار دارند در روزهای آینده قیمت به کاهش بیشتر ادامه دهد، عده دیگری احتمال بازگشت قیمت‌ها را کم‌رنگ نمی‌دانند. آنچه مسلم است، اکنون سردرگمی زیادی در رابطه با آینده قیمت‌ها در بازار ارز وجود دارد.

     

    روز سه‌شنبه سکه برای اولین بار در هفته جاری در مسیر کاهشی قرار گرفت. روز گذشته، سکه 11 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 937 هزار تومان رسید. کاهش هیجانی و غیرمنتظره دلار و افت اونس دو عاملی بودند که فشار بر قیمت سکه را بالا بردند و موجب ریزش قیمت به کانال پایین‌تر شدند.

     
     
    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.
    برچسب ها
    پورسعید خلیلی