عصر بازار

فروش طرح ترافیک با موبایل متوقف شد؟

کدفروشی اپراتورها کار دستشان داد

عصر اعتبار- بانک مرکزی در راستای ساماندهی شبکه پرداخت الکترونیکی کشور اقدام به مسدود کردن فروش شارژ از طریق "کدهای USSD نامعتبر" کرد.

فروش طرح ترافیک با موبایل متوقف شد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، دستورالعملهایی که بتازگی در حوزه پرداخت های موبایلی از سوی شاپرک و بانک مرکزی به شرکت های PSP ابلاغ شده، محدودیتهای جدیدی را برای مردم ایجاد کرده است.

    طبق یکی از این ابلاغیه ها شرکت های پی اس پی از ارائه سرویس به آنچه از سوی شاپرک "کدهای نامعتبر" نامیده شده، منع شده اند.

    از آنجایی که هیچ ضوابط مشخصی برای شناسایی یا احراز اهلیت خریداران آن دسته از کدهای USSD که قصد انجام تراکنش مالی با این کدها را دارند از سوی نهادهای ناظر تعریف نشده است ضریب حفظ امنیت اطلاعات بانکی کاربران هنگام استفاده از این کدها به شدت پایین است . به همین خاطر شاپرک شرکت های PSP را ملزم کرده از ارائه خدمات به کدهای نامعتبر پرهیز کنند.

    گرچه هیچ تعریف یا فهرست مشخصی از کدهای معتبر و دارای مجوز و غیر معتبر توسط نهادهای ناظر ارائه نشده است.

    با وجود اینکه این ابلاغیه هشتم مهرماه سال جاری به دست PSPها رسیده اما اعمال محدودیتها از ابتدای هفته جاری آغاز شده و طبق آن فروش شارژ تلفن همراه و فروش مجوز طرح ترافیک روزانه و.. از طریق کدهایی مانند #1* یا #7* یا کد #137* متوقف شده است.

    به این ترتیب شرکت های PSP از این پس به درخواست کاربران اپراتورهای تلفن همراه برای خرید شارژ یا مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک پاسخ نخواهند داد.

    این محدودیتها البته شامل کدهای ناشناخته شده تری نیز می شود که شاید چندان خللی در ارائه خدمات به کاربران ایجاد نمی کند ولی قطع شدن این سرویس در کدهای اصلی اپراتورها یا شهرداری تهران قطعا برای کاربران دردسازهایی خواهد داشت.

    این تصمیم از آن رو توسط بانک مرکزی و شاپرک گرفته شده که طی سال های نابسامانی شدیدی در ارائه کدهای USSD بوجود آمده و همین اتفاق ضریب امنیت را در بستر  کاهش داده بود.

    مدتی پیش مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی از ساختار و امکانات پرداخت الکترونیکی کشورمان طی دهه گذشته خصوصا در سال های اخیر با عنوان یک شبکه منحصر به فرد نامبرده و گفت: «این شبکه به نقطه ای رسیده است که کاملا جوابگوی نیازهای داخلی است و اگر ضرورتی برای حضور شرکت های بین المللی حس می شود عمدتا بابت تسهیل و تقویت گردشگری در داخل و خارج از کشور است.»

    به اعتقاد حکیمی ما به لحاظ مبلغ و تعداد تراکنش ها، بزرگترین سیستم پرداخت خرد خاورمیانه و شمال آفریقا را داریم. به عبارت دیگر شکی وجود ندارد که ما در مورد به یک سیستم پرداخت بسیار پیشرفته صحبت می کنیم که تراکنش های غیرقابل تصوری را هر روز مدیریت می کند؛ چه سمت بانک مرکزی، چه سمت بانک ها و چه سمت پی اس پی ها.

    گفتنی است شبکه منحصر به فرد و پرطرفدار پرداخت الکترونیکی که با استفاده از ابزارهای سه گانه پایانه های فروشگاهی ، اینترنت و موبایل برای ارائه سرویس به مردم استفاده می کند، پیش از رفع تحریم ها شبکه ای داخلی و بومی تلقی می شود. اما بعد از رفع تحریم ها با ورود شرکت ها و ابزارها و راهکارهای جدید احتمال بروز ناامنی برای استفاده کنندگان از این ابزارها و سرویس ها نیز افزایش پیدا میکند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی