عصر بازار

یک کارشناس اقتصادی عنوان کرد

راه‌حل اصلی خروج از رکود پیوستن به بازار اقتصاد جهانی

عصر اعتبار- رییس انجمن اقتصاد‌دانان ایران سقوط قیمت نفت و تعویق در تصمیم‌گیری در مورد برجام را از عوامل ورود اقتصاد ایران به وضعیت رکودی دانست و گفت: مهم‌ترین راه برای خروج از رکود ایجاد زمینه جهت پیوستن اقتصاد ایران به اقتصاد جهانی و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و در نتیجه ایجاد اشتغال بیشتر است.

راه‌حل اصلی خروج از رکود پیوستن به بازار اقتصاد جهانی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، علی رشیدی درباره‌ی دلایل از دست رفتن رشدی که به تعبیر وی در سال گذشته به صورت کم و شکننده به دست آمده بود، اظهار کرد: یکی از دلایل بی‌برنامگی دولت برای شرایط پس از توافق بود در این شرایط ما باید برنامه‌ای داشته باشیم که بتوانیم از اوضاع جدید استفاده کنیم و به سازمان تجارت جهانی بپیوندیم.

    وی همچنین با اشاره به این‌که مساله‌ی تصویب برجام نیز تا حدی توجه دولت را از مسائل اقتصادی کم کرد و به تعویق افتادن آن در اقتصاد تاثیر‌گذار شد، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر مساله قیمت نفت به بیش از 50 درصد باعث کاهش درآمد‌های ارزی کشور به پایین‌ترین حد خود شد.
    رییس انجمن اقتصاد‌دانان ایران ادامه داد: بنابراین از یکسو دولت مجبور بود حقوق‌ها وهزینه‌های جاری را با رشد حدودا 10 درصدی بپردازد و از سوی دیگر هزینه‌های دیگری مربوط به سیاست‌های اقتصادی نیز به دولت تحمیل شد.

    رشیدی یکی از مشکلات بزرگ فعلی در اقتصاد را نبود انسجام در برنامه‌ها و بین مسوولین دانست و تصریح کرد: چند قطبی شدن اقتصاد، فساد و رانت‌خواری از جمله مشکلاتی است که موجب رکود شده است. از طرف دیگر مشکلات ساختاری در زمینه‌های پولی و بانکی نیز از گذشته وجود داشته است که مانع حرکت اقتصاد به سمت رشد می‌شود.
    وی با اشاره به این‌که ایجاد تقاضا برای افزایش رونق اقتصادی امری نیست که در دست دولت باشد، عنوان کرد: بلکه دولت تنها می‌تواند قدرت خرید و درآمد مردم را برای افزایش انگیزه تقاضا بالا ببرد که در این زمینه باید به بحث اشتغال توجه شود.

    رییس انجمن اقتصاد‌دانان ایران با اشاره به این‌که در بازار اشتغال ایران رکود وجود دارد و بیکاری باعث سقوط درآمد‌ها شده است، تصریح کرد: در حال حاضر قدرت خرید مردم به سطح حداقل ضروریات زندگی محدود شده و کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی کمتر مشتری دارد. این موضوع باعث کاهش تقاضا و در نتیجه پرشدن انبارها از کالاهای تولیدی شده است.

    رشیدی همچنین اظهار کرد: دولت باید در کنار افزایش درآمد و قدرت خرید مردم سطح قیمت‌ها را نیز حفظ کند تا افراد به خرید و پس‌انداز تشویق شوند.
    رییس انجمن اقتصاد‌دانان ایران مهم‌ترین راه برای نجات اقتصاد را پیوستن به اقتصاد جهانی و استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی دانست و افزود: همچنین لازم است زمینه‌های جذب سرمایه خارجی و ایجاد اشتغال از این طریق نیز در ایران به وجود بیاید که این امر باید جزو برنامه‌های اقتصادی تا 10 سال آینده قرار بگیرد.

    وی همچنین با تاکید بر لزوم ورود تکنولوژی در کنار سرمایه‌های خارجی گفت: این امر باعث می‌شود که تولیدات ایران در بازارهای جهانی خریدار داشته باشد، اما تا زمانی که دولت بزرگ‌ترین خریدار کالاهای تولیدی باشد تنها اشتغال کاذب به وجود می‌آید و این امر در اقتصاد مشکل‌زا است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی