عصر بازار

بازارهای سهام جهانی صعود کردند

عصر اعتبار- بازارهای سهام اروپا به همراه بازارهای سهام آسیا و آمریکا تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به سلامت اقتصاد جهانی، به بالاترین سطح در دو ماه گذشته صعود کردند.

بازارهای سهام جهانی صعود کردند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، شاخص اف تی اس یوروفرست 300 برای دومین روز صعود کرد و 0.7 درصد بالاتر ایستاد و بخشی از ضرری که ابتدای هفته پس از انتشار آمار اقتصادی ضعیف چین متحمل شده بود را جبران کرد. شاخص کک 40 فرانسه، با 0.5 درصد افزایش، در 4698.73 واحد ایستاد در حالیکه داکس آلمان با 0.6 درصد افزایش، به 10126.33 واحد و FTSE 100 انگلیس با 0.6 درصد افزایش، به 6378.82 واحد رسید.
    شاخص استاندارد اند پورز 500 آمریکا با 0.02 درصد افزایش، در 2019.40 واحد ایستاد.
    شاخص ام سی اس آی جهان به بالاترین سطح از 21 اوت صعود کرد. این شاخص از ابتدای اکتبر تاکنون شش درصد صعود کرده و به سوی بهترین عملکرد ماهانه از سال 2011 به این سو پیش می‌رود.
    پس از انتشار آمارهایی که نشان داد شمار درخواستها برای مزایای بیکاری در آمریکا هفته گذشته به کمترین سطح در 42 سال گذشته رسید، بازارهای سهام آسیایی و اروپایی صعود وال استریت را دنبال کردند. این آمار نشان داد با وجود آمار اشتغال کمتر از حد مطلوب اخیر، بازار کار آمریکا قوی مانده است. همچنین آمار تورم مبنا نشان داد فشارهای تورمی در اقتصاد این کشور در حال بالا رفتن است با اینهمه بانک مرکزی آمریکا با ابراز نگرانی نسبت به کندی اقتصاد جهانی، عجله ای برای افزایش نرخهای بهره ندارد.
    تغییر انتظارات درباره افزایش نرخهای بهره به صعود دلار کمک کرد. شاخص دلار در برابر سبدی از شش ارز بزرگ، 0.2 درصد صعود کرد و به 94.535 واحد رسید اما از ابتدای هفته جاری تاکنون حدود 0.3 درصد کاهش نشان می‌دهد.
    این ارز در برابر ین ژاپن 0.3 درصد افزایش یافت و به 119.11 ین رسید. قوی شدن دلار قیمت طلا را تحت فشار قرار داد و هر اونس این فلز در پایین رکورد بالای اخیرش ایستاد و 1176 دلار معامله شد.
    نشانه‌های ثبات در چین کمک کرد بازارهای سهام این کشور به بالاترین سطح در هفت هفته گذشته صعود کنند. شاخص اصلی سهام چین پس از انتشار آماری که نشان داد وامهای چینی در سپتامبر افزایش یافته اند، بهترین عملکرد هفتگی در چهار ماه و نیم گذشته را تجربه کرد.
    شاخص هانگ سنگ هنگ کنگ با 0.7 درصد افزایش، به 23047.54 واحد رسید در حالیکه شاخص شانگهای کامپوزیت در سرزمین اصلی چین 1.6 درصد صعود کرد و به 3391.35 واحد رسید.
    شاخص ام اس سی آی بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه بجز ژاپن 0.1 درصد صعود کرد و از ابتدای هفته تاکنون 1.3 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
    شاخص نیک‌کی 225 ژاپن هم 1.1 درصد بالاتر ایستاد و به 18291.80 واحد رسید اما از ابتدای هفته تاکنون 0.8 درصد کاهش داشته است. کسپی کره جنوبی با 0.2 درصد کاهش، 2030.26 واحد بود.
    بر اساس گزارش رویترز، سرمایه گذاران در آستانه انتشار آمار رشد اقتصادی چین که قرار است دوشنبه منتشر شوند، محتاط مانده اند. پیش بینی می‌شود نرخ رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان در سه ماهه سوم امسال 6.5 درصد باشد که برای نخستین بار از زمان بحران مالی جهانی پایین هفت درصد خواهد بود.

    بازارها همچنین منتظر آمار تورم منطقه یورو هستند و برآورد اولیه بر این است که قیمتها 0.1 درصد رشد منفی را نشان خواهند داد.

    یورو پس از اینکه ایوالد نووتنی، یکی از اعضای شورای نظارتی بانک مرکزی اروپا اظهار کرد تردیدی وجود ندارد که بانک مرکزی باید به دنبال راههای بیشتر برای تحرک بخشیدن به رشد اقتصادی منطقه یورو باشد، از بالاترین سطح هفت هفته گذشته نزول کرد و 1.1377 دلار معامله شد.

    در بازار کالاها، قیمت نفت خام آمریکا پس از کاهش 0.6 درصدی در روز پنج شنبه، 1.1 درصد صعود کرد و به 46.90 دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت هم با یک درصد افزایش، 50.20 دلار در هر بشکه بود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی